تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۲۱۹۲۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آخرین وضعیت مالی چهار بانک بورسی/ مجموع زیان بانک‌ها ۶ برابر درآمد نفتی!

‌می‌متالز - براساس صورت‌های مالی سالانه منتشر شده چهار بانک آینده، سرمایه، صادرات و دی جمعا نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. این رقم شش برابر درآمد‌های نفتی سال گذشته کشور است!

به گزارش می متالز، بانک‌های بورسی تا پایان تیر ماه جاری زمان داشتند تا صورت‌ مالی سالانه منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ خود را منتشر کنند. وضعیت مالی چهار بانک بورسی، براساس صورت‌های منتشر شده، در ادامه بررسی شده است.

آینده

آخرین صورت‌مالی منتشر شده بانک آینده در سال ۹۹، شش ماهه و ۹ ماهه بود. براساس صورت‌های مالی گذشته در شش ماهه ابتدایی سال ۹۹، بانک آینده ۱۷٫۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت.

اما صورت مالی سالانه بانک آینده که مربوط به پایان سال ۹۹ است نشان می‌دهد این زیان بیش از دو برابر شده و با ۱۷٫۵هزار میلیارد رشد به ۳۷٫۶هزار میلیارد تومان رسیده است. این یعنی حدود چهار برابر درآمد نفتی کشور در سال گذشته و فقط پنج هزار میلیارد کمتر از یارانه نقدی کل جمعیت ایران برای یکسال!

در حال حاضر این بانک ۲۲۵٫۷ هزار میلیارد تومان دارایی دارد در حالی که بدهی‌هایش از ۲۶۱٫۷ هزار میلیارد تومان نیز گذشته!

حدود نیمی ازدارایی‌های این بانک ناشی از وصول طلبش از اشخاص و نهادهای غیردولتی بوده و بیشتر بدهی‌ها هم به ردیف حقوق صاحبان سپرده‌های سرمایه‌گذاری تعلق دارد.

صادرات

ظاهرا صادرات از سال ۹۸ تلاش برای کاهش زیان خود را آغاز کرده است.

سال ۹۷ این بانک ۶٫۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت، سال ۹۸ این رقم رشد کرد به ۷٫۱ هزار میلیارد تومان رسید. اما صورت مالی مربوط به ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ خبر می‌داد که این زیان تا ۳٫۲ هزارمیلیارد تومان کاهش یافته است. حالا هم آخرین صورت مالی همین سال نشان می‌دهد که مبلغ زیان کمتر هم شده و به ۱٫۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سرمایه

سرمایه تا ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ معادل ۸۰ برابر سرمایه‌ خود زیان به بار آورده بود و حالا صورت‌مالی سالانه این بانک خبر می‌دهد که حجم زیان به قوت خود پا برجاست!

این بانک سال ۹۷ معادل ۱۹٫۶ هزار میلیارد تومان، سال ۹۸ معادل ۲۶٫۹ هزار میلیارد تومان و سال ۹۹ معادل ۳۲٫۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته! این نشان می‌دهد در حالی که سایر بانک‌ها در سال ۹۹ با فعالیت در بازارهای مالی توانستند وضعیت خود را بهبود دهند، بانک سرمایه همچنان بیش از ۲۱ درصد افزایش زیان داشته است.

همانطور که گفته شد زیان فعلی این بانک نه تنها ۸۰ برابر سرمایه خودش است بلکه برای تاسیس دو بانک به بزرگی سومین بانک بورس ایران، یعنی صادرات، کافی است!

برای درک بهتر بزرگی این رقم خوب است بدانید بودجه جنجال برانگیز مجلس هزار میلیارد تومان بود یا این که طبق گفته سال گذشته وزیر اقتصاد و دارایی، درآمد نفتی ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۹۹ تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به عبارتی این عدد کمتر از یک سوم مبلغ زیان انباشته بانک سرمایه است.

دی

در صورت‌مالی ۹ماهه این بانک زیان انباشته ابتدای سال ۹۹، ۱۰هزار میلیارد تومان گزارش شده بود اما گزارش سالانه نشان می‌دهد زیان انباشته ابتدای این سال بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است!

بانک دی تا پایان سال ۹۹ همچنان ۷٫۲ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد درحالی که سرمایه ثبت شده آن در حال حاضر ۶۴۰ میلیارد تومان است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده