تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۵:۵۶
بازدید: ۳۸۲
کد خبر: ۲۱۹۳۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خودروساز بزرگ به دنبال استخراج از معادن

‌می‌متالز - حق ثبت اختراع لیتیوم تسلا توجه معدن کاران را به خود جلب کرد. ایلان ماسک به دنبال حضور بیشتری در بخش معدن برای تامین نیاز خودرو‌های برقی است.

به گزارش می‌متالز، اطلاعات به دست آمده توسط الکترک نشان داد که تسلا حق ثبت اختراع جدید مربوط به فرآیند استخراج لیتیوم شور بدون اسید را که توسط ایلان ماسک ثبت کرد.

با عنوان “استخراج انتخابی لیتیوم از مواد معدنی رس”، این حق ثبت اختراع بیان می‌کند که استخراج لیتیوم از سنگ معدن با استفاده از کلرید سدیم در مقایسه با روش‌های فعلی مانند اسیدشویی، یک روش سازگار با محیط زیست است. طبق گفته تسلا، این امکان بازیابی‌های بالاتر را نیز فراهم می‌کند.

به طور جزئی، این فرآیند امکان استخراج لیتیوم از ماده معدنی رس و ترکیبات را با مخلوط کردن منبع کاتیونی با ماده معدنی رس، انجام یک آسیاب با انرژی بالا از ماده معدنی رس و انجام یک لیچ مایع برای بدست آوردن محلول لیچ غنی از لیتیوم فراهم می‌کند.

صنعت خودروسازی در جهان به سمت تولید خودرو‌های برقی در حرکت است. چنین اتفاقی بر کاهش آلودگی‌های هوا بسیار موثر خواهد بود، اما در مقابل نیاز به برق و استخراج موادی همچون لیتیوم برای تولید باتری را افزایش می‌دهد.

در همین زمینه ایلان ماسک سرمایه‌گذار، مدیرعامل و طراح محصولات تسلا، به حوزه معدن نیز ورود پیدا کرد و جهت تامین لیتیوم مورد نیاز برای باتری خودرو‌های برقی با شرکت‌های معدنی وارد مذاکره و همکاری شد.

درواقع می‌توان بازار خوبی را برای مواد معدنی به کار رفته در باتری خودرو‌های برقی برای سال‌های پیش رو پیش بینی کرد.

اما در این میان نیز، صنعت خودروی ایران باید پا به پای توسعه جهانی، به سمت تولید خودرو‌های برقی برود. کاهش مصرف سوخت می‌تواند اصلی‌ترین دلیل برای این توسعه باشد. با چنین اتفاقی می‌توان شاهد صادرات بیشتری از بنزین و ارز آوری برای کشور بود. با چنین رویکردی، خودروسازان با همکاری دولت باید به دنبال زیرساخت‌های لازم برای تولید خودرو‌های برقی باشند.

 

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده