تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۱۹۳۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قطعی برق بهانه کمبود سیمان در خراسان شمالی /مردم، درگیر بی‌تدبیری‌ها در روز‌های آخر دولت تدبیر و امید

‌می‌متالز - در چند روز گذشته مجدداً زمزمه‌های کمبود و گرانی سیمان به گوش می‌رسد و مسوولین علت را قطعی‌های برق اعلام کرده‌اند که این مسائله باعث نگرانی مردم از گرانی دومینووار سایر محصولات شده است.

به گزارش می‌متالز، فروردین‌ماه سال جاری بود که برای اولین بار گرانی سیمان در استان رخ نشان داد و بعد آن نیز چند بار در نوسان بود.

پس از مدتی که بازار سیمان آرام گرفت و تب‌وتاب کمبود مرغ و روغن به جان مغازه‌ها افتاد این موضوع فراموش و حالا بعد چند ماه دوباره زخم بی‌ثباتی بازار آزاد سیمان دهان‌گشوده است.

درحالی‌که در تهران و شهر‌های بزرگ قیمت هر پاکت سیمان به ۱۰۰ هزار تومان نیز رسیده است حالا شاهد خریدوفروش ۴۰ هزارتومانی سیمان در استان خودمان نیز هستیم.


گران‌فروشی به همسایه‌ها


رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان بجنورد اظهار کرد: در شهر‌هایی مانند بجنورد با این سرعت قیمت سیمان بالا نمی‌رود، اما بااین‌وجود ازآنجایی‌که برخی خریدار‌ها از استان‌های هم‌جوار مانند گلستان به بجنورد آمده و سیمان خریده‌اند باعث گران‌تر شدن سیمان در میان سیمان فروشان حاشیه شهر‌ها شده و برخی سودجویان که در هر صنفی وجود دارند، هر پاکت را تا ۴۰ هزار تومان یا بیشتر به استان‌های دیگر فروخته‌اند.

کمالی بابیان اینکه گروه‌های نظارتی در حال برخورد با این افراد گران‌فروش هستند، بیان کرد: افراد نظارتی با این گروه‌ها برخورد می‌کنند و خود ما نیز شاهد ماشین‌هایی از استان‌های دیگر بوده‌ایم؛ برخی، پاکت‌های سیمان را از حاشیه شهر که فروش کمتری دارند خریده و از بجنورد خارج می‌کنند.

ظاهراً این گرانی در خراسان‌شمالی نیز تا ۴۰ هزار تومان رسیده، اما در میان مصالح‌فروشان حاشیه شهر و برای مشتریان خارج شهر!


قطعی برق، بهانه‌ی تعطیلی تولید سیمان


رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان بجنورد علت کمبود به وجود آمده در خصوص سیمان را ناشی از قطعی برق و توقف تولید عنوان کرد و گفت: قطعی برق باعث شد در بازار آزاد تهران قیمت سیمان در هر پاکت به ۱۰۰ هزار تومان برسد.

با توجه به اینکه این مساله کشوری است بد نیست اشاره‌ای به صحبت نماینده مجلس شود که وی نیز علت را وزارت نیرو می‌داند.

سید جواد حسینی کیا در نشست علنی ۲۷ تیرماه مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی عنوان کرد: رهاشدگی بازار توسط دولت در روز‌های پایانی داد مردم را درآورده است. آقای روحانی رهاشدگی بازار از مرغ و گوشت گرفته تا سیمان و فولاد نشان از بی‌توجهی دولت به ملت است و اعتماد به برجامی که دستاورد آن هیچ بوده است، لذا به مردم برسید، چراکه در شرایط بد معیشتی قرارگرفته‌اند.

این نماینده مجلس ادامه داد: وزارتخانه‌های نیرو و صمت به دلیل بی‌تدبیری عامل اصلی گرانی سیمان و فولاد هستند و با دستان خودمان بازار سیمان و فولاد را به مافیا‌ها داده‌ایم.


اصلاً کمبود سیمانی نیست مشکل از توزیع است!


علی‌رغم اینکه بیشتر کارشناسان و یا مسوولان استانی و کشوری علت گرانی سیمان را کمبود ناشی از قطعی برق عنوان می‌کنند رئیس هیات مدیره کارخانه سیمان بجنورد، خراسان‌شمالی را تافته جدا بافته دانسته و معتقد است کمبودی نداریم.

خانوردی رئیس هیات مدیره کارخانه سیمان بجنورد دریکی از مصاحبه‌های خود گفته است: کارخانه سیمان بجنورد نیز همانند سایر واحد‌های تولیدی برای همکاری با توانیر و رفع مشکل برق بخش تجاری و خانگی همکاری لازم را در مصرف داشته و برای این واحد تولیدی نیز خاموشی‌هایی اعمال‌شده است.

وی ادامه داد: ازآنجایی‌که کارخانه سیمان بجنورد ۲۰۰ هزار تن کلینگر آماده، ماده اصلی تولید سیمان را از قبل داشته با خاموشی‌های برق با مشکل چندانی مواجه نبوده است و با توجه به وضعیت برق طی یکی دو ماه گذشته، میزان تحویلی سیمان از این شرکت به متقاضیان کاهش نداشته است!

خانوردی در پاسخ به افزایش قیمت سیمان در بازار نیز بیان کرد: در حال حاضر سیمان از طریق بورس عرضه می‌شود و خرید این محصول از این طریق صورت می‌گیرد که اگر گران‌فروشی در ارتباط با فروش سیمان صورت می‌گیرد باید ادارات صمت نسبت به این قضیه ورود پیدا کنند.


وضعیت سیمان در بورس چگونه است؟


مهدی کمالی، رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان بجنورد اظهار کرد: سیمان بر اساس بورس قیمت‌گذاری می‌شود و بورس نیز بر اساس عرضه و تقاضا قیمت می‌دهد که قابل پیش‌بینی نیست.

وی گفت: بورس قیمتی پایه مطرح می‌کند، اما خریدار‌ها باقیمت‌های متفاوت آن را می‌خرند و بستگی به خریدار دارد؛ هرچه عرضه بیشتر شود قیمت کاهش می‌یابد، اما اگر تقاضا بیشتر باشد قیمت افزایش می‌یابد.

بر همین اساس علی‌اصغر رضازاده، معاون صنایع و معادن خراسان‌شمالی نیز گفته است: سیمان باهدف تعادل در عرضه و تقاضا در بورس عرضه شد، اما متأسفانه در حال حاضر نتیجه عکس داده است و در حال حاضر در خراسان‌شمالی هم با کمبود سیمان و هم افزایش قیمت آن مواجه شده‌ایم، چون بورس هیچ تعادلی را میان عرضه و تقاضا ایجاد نکرده است و هیچ سروسامانی در این حوزه صورت نگرفته است.

رضازاده ادامه داد: درواقع زمینه دلال‌بازی نیز در بازار بورس به وجود آمده و این نیز یکی از مهم‌ترین علل کمبود و بالا رفتن قیمت سیمان در بازار است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اگر قرار است وضعیت سیمان در بورس به همین شکل ادامه یابد، بهتر است وضعیت به روال قبلی خود بازگردد چراکه در آن زمان وضعیت دسترسی به سیمان و شبکه توزیع بهتر بود.

سخنان رضازاده ادعای هیات رئیسه کارخانه سیمان مبنی بر کافی بودن سیمان را رد می‌کند.


ابروباد مه خورشید و فلک در کارند!


طبق معمول با داعیه‌های ذکرشده از جانب هر مسؤول می‌توان مانند نتیجه گرفت که برای مدیران اجرایی، توپ تقصیر دائماً در زمین دیگری است، اما ماجرا دقیقاً برعکس این است و نمی‌توان به مساله صفر یا صدی نگاه کرد؛ چراکه هر سازمان و اداره به سهم خود در موضوع کوتاهی کرده و به خاطر عمل نکردن صحیح به بخش وظایف خود قطره‌قطره وانگهی فاجعه به بار آمده است.

تولیدکنندگان می‌گویند با توجه به قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان تولید کارخانه‌ها سیمان بین ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش‌یافته است، اما بااین‌حال محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت و معدن تهران دراین‌باره عنوان کرده است: ظرفیت تولید ۷۸میلیون تن سیمان در کشور وجود دارد.

این در حالی است که کمتر از ۶۰ میلیون تن سیمان در کشور مصرف می‌شود و تنها پنج‌میلیون تن سیمان در سبد صادراتی قرار می‌گیرد.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان نیز بیان کرد: به‌طور متوسط ماهانه شش‌میلیونی تن سیمان در کشور تولید می‌شود.

اگر بخواهیم از صحبت‌های ذکرشده خروجی بگیریم نتیجه آن می‌شود که بخشی از ایراد به قطعی برق و بخشی دیگر به کم‌کاری و فرار از مسوولیت صنعت سیمان کشور و سوءاستفاده از آب گل‌آلود قطعی برق برمی‌گردد، اما موضوع به همین‌جا ختم نشده و مشکل دیگر را می‌توان دلالان سودجو و بدتر از آن ناظران در خوابی که از این فرصت‌طلبان غافل‌اند عنوان کرد.

در هر مساله اگر هر مسؤول کوتاهی خود را به عهده گرفته و بجای دراز کردن انگشت اشاره سمت دیگری به رفع وظیفه خود به نحو احسن بپردازد این آشفتگی در زنجیره‌ی یک کالا ایجاد نخواهد شد وامید است که در دولت جدید این بی‌نظمی رنگ ساماندهی به خود بگیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده