تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۲۲۰۹۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس جمهور:

کشور در سه سال و نیم جنگ اقتصادی بر اساس سیاست وفور کالا اداره شد

‌می‌متالز - رییس جمهور گفت: دولت در زمان جنگ اقتصادی، سیاست جیره‌بندی و نظام توزیع کوپنی را که سیاستی رایج در زمان جنگ است، اجرا نکرد و کشور در سه سال و نیم جنگ اقتصادی بر اساس سیاست وفور کالا اداره شد.

به گزارش می‌متالز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در آخرین جلسه هیات وزیران در دولت دوازدهم، تاکید کرد: خیلی از مسایل را به جان خریدیم و خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم برای اینکه انسجام ملی و وحدت ملی در کشور حفظ شود.

روحانی با بیان اینکه مردم به خوبی آگاهی دارند که شرایط این دولت در ۴ سال اول با ۴ سال دوم یکسان نبود، گفت: در ۴ سال اول از از لحاظ داخلی، بین‌المللی، سرمایه اجتماعی، امید مردم به آینده شرایط بهتری داشتیم، ولی در ۴ سال دوم شرایط کمی متفاوت بود.

رئیس جمهور افزود: در ۴ سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و به خودمان کاملاً اطمینان داشتیم که حریف قدرت‌های بزرگ در مذاکره هستیم و یک در میلیون هم تردید نداشتم که در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و شکست نخوردیم و دیدید که با دیپلمات‌ها و حقوقدان‌های توانمند در مقاطع حساس به پیروزی رسیدیم و آثار این پیروزی‌ها را شاهد بودید.

روحانی با اشاره به اینکه اگر جنگ تحمیلی اقتصادی نبود روند موفقیت‌ها را ادامه می‌دادیم، گفت: در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی واردات ۲ هزار و ۵۰۰ نوع کالا از جمله خودرو را ممنوع کردیم و نتیجه این ممنوعیت واردات، گرانی این کالا‌ها بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی‌گوئیم کار ما بی‌نقص و بی‌عیب بوده و حتماً نقص و عیب داشتیم، معصوم نبودیم و معصوم نیستیم، گفت: تلاش‌ما این بوده که نقص و عیب ما کمتر باشد، اما اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم و از آن‌ها طلب عفو و رحمت می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه پیروزی یا شکست به گفتن و حرف نیست، تصریح کرد: پیروزی و شکست از روی علائم و نتایجی که دارد قابل تشخیص است. کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و کاهش تورم پس از ۲۳ تیر سال ۹۴ گواه آن بود که در مذاکرات با قدرت‌های بزرگ به پیروزی رسیدیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر کسی تفاوت زمان صلح و جنگ را تشخیص ندهد، باید خیلی غصه بخوریم، اظهار داشت: از بهار سال ۹۷ یک جنگ اقتصادی تمام عیار را به ما تحمیل کردند که اگر این دوران جنگ تحمیلی نبود و همان روند قبل را ادامه می‌دادیم وضعیت بسیار بهتر از الان بود.

روحانی با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات نفت و مسدود شدن تعاملات بانکی به معنای گران شدن اقلام وارداتی و کاهش درآمد‌های ارزی است، تصریح کرد: طبیعی است که در چنین وضعیتی مردم تحت فشار قرار می‌گیرند. در این وضعیت ناچار بودیم تامین مواد اولیه کارخانجات و کالا‌های اساسی را در اولویت قرار دهیم، اما قطعا در شرایط جنگی تحقق اهداف طراحی شده برای زمان صلح مقدور نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید شرایط جنگ را با اقتضائات جنگ سنجید، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که دولت در زمان جنگ اقتصادی، سیاست جیره‌بندی و نظام توزیع کوپنی را که سیاستی رایج در زمان جنگ است، اجرا نکرد و کشور در سه سال و نیم جنگ اقتصادی بر اساس سیاست وفور کالا که مورد تاکید بنده بود، اداره شد.

روحانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: باور بنده این بود که جنس باید در بازار به وفور وجود داشته باشد، قیمت آن البته دست دولت نیست، ولی تا جایی که می‌توانیم باید کنترل کنیم. برای واردات کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دادیم، اما قیمت کالا فقط بر مبنای قیمت ارز تعیین نمی‌شود و هزینه‌های حمل و نقل و مسایل دیگر مثل تورم نیز تعیین کننده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با وجود یک جنگ اقتصادی تمام عیار سیاست توسعه کشور را رها نکردیم، اضافه کرد: کشوری که وارد جنگ می‌شود، قاعدتا مسیر توسعه را رها می‌کند و مشغول مدیریت امور روزمره زندگی مردم می‌شود، اما دولت دوازدهم در همین شرایط جنگ تحمیلی فقط ۳.۵ میلیارد دلار برای پالایشگاه بیدبلند سرمایه‌گذاری کرد.

روحانی با تشریح برخی از دیگر اقدامات و طرح‌های زیربنایی دولت از جمله سدسازی، آب‌رسانی، ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و امثال آن اظهار داشت: جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار در این دولت از زیر یک میلیون نفر به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده و گازرسانی به روستا‌ها از ۱۴ هزار روستا به بیش از ۳۳ هزار روستا افزایش یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در زمینه تولید بنزین نه تنها خودکفا هستیم بلکه صادرات نیز داریم، تصریح کرد: اگر هر چیزی را انکار کنند، افتتاح‌های پنج‌شنبه‌ها قابل انکار نیست و امروز هشتاد و هشتمین افتتاح از سری افتتاح‌های پنج‌شنبه‌ها را انجام خواهیم داد.

روحانی خاطرنشان کرد: البته دولت برنامه‌های توسعه‌ای بزرگی نیز داشت که محدودیت‌های ایجاد شده در نتیجه اعمال تحریم‌ها مانع از تحقق آن‌ها شد. ورود قطار‌های سریع‌السیر به کشور، نوسازی ناوگان حمل و نقل و مدرن‌سازی تجهیزات دفاعی از جمله برنامه‌هایی بود که دولت به دلیل ایجاد محدودیت‌های مالی به دلیل تحریم نتوانست آن‌ها را محقق کند.

رئیس جمهور ادامه داد: از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از طرح‌های عظیم را در دست احداث داریم که به مراحل پایانی خود رسیده و برای هفته‌ها و ماه‌های آینده قابل بهره‌برداری هستند. طرح احیای دریاچه ارومیه و بیمارستان عظیم ۱۰۰۰ تختخوابی در تهران از جمله این طرح‌ها هستند. همچنین طرح‌های مهمی داریم که فاز اول آن‌ها به بهره‌برداری رسیده که خط لوله نفت گوره جاسک به عنوان یکی از آرزو‌های تاریخی ایران برای صادرات نفت از دریای عمان از جمله آنهاست.

روحانی افزود: در هشت سال گذشته همچنین طرح‌های عظیم تحول در نظام سلامت و گسترش دسترسی به اینترنت پرسرعت در کشور اجرایی شد که اگر گسترش پهن باند در کشور اتفاق نیفتاده بود، معلوم نبود امروز با شیوع کرونا چگونه می‌خواستیم مقابله کنیم.

رئیس جمهور به اقدامات بزرگ انجام شده در عرصه صنایع پتروشیمی، انتقال آب به فلات مرکزی، گسترش خطوط ریلی و افتتاح ۷۵۷ کیلومتر ریل در یک روز که در تاریخ کشور بی‌سابقه است و نظایر آن اشاره کرد و گفت: درست است که مردم در سختی معیشت بودند، اما توامان با تلاش برای تسهیل زندگی مردم طرح‌های توسعه‌ای کشور را نیز ادامه دادیم.

روحانی درخصوص مذاکرات برجام و تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها نیز، تصریح کرد: تحریم‌ها را نیز می‌توانستیم در همان چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کردند برطرف کنیم، اما جای دیگر گرفتار شدیم که الان جای بحث آن نیست.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود از وزرا و معاونین رئیس جمهور که در ۸ سال گذشته روز‌های سختی را پشت سر گذاشتند تشکر و قدردانی کرد و گفت: در ایام شیوع کرونا روز‌های سختی بر مدافعین سلامت گذشت. می‌دانم این افتخار که امروز بتوانیم صد‌ها هزار نفر را در روز واکسینه کنیم چقدر سخت به دست آمده است.

روحانی اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد درباره دولت قضاوت کند باید تحریم، کرونا و خشکسالی را با هم ببیند و بعد قضاوت کند. همچنین از وزارت اطلاعات، وزارت کشور و وزارت دفاع که در این شرایط سخت امنیت مطلوبی در کشور ایجاد کردند تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور از وزارت کشاورزی که تولید محصولات کشاروزی و گسترش آبیاری مکانیزه را سرلوحه اقدامات خود قرار داد نیز تشکر کرد و گفت: البته تشکر اصلی را باید از ملت ایران داشته باشیم که همه این پیروزی‌ها در سایه همراهی و مقاومت این مردم بزرگ و رهنمود‌های مقام معظم رهبری به دست آمده است. ملت ایران دو پیروزی بزرگ را یکی در تعامل سازنده و دیگری در مقاومت در برابر جنگ اقتصای به دست آوردند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده