تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۲۲۱۰۴۲

گوشی رجیستری شده بخریم یا نه؟

‌می‌متالز - اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه از دو سال پیش، با هدف مقابله‌با قاچاق آغاز شد. اما ناهماهنگی سامانه رجیستری و واردکنندگان گوشی و تبلت، عرضه محصولات فاقد رجیستری را به مشتریان افزایش داده، که باعث مشکلاتی برای آن‌ها شده است.

به گزارش می‌متالز، اگرچه طرح رجیستری موجب کاهش شدید واردات گوشی‌های قاچاق در بازار و افزایش درآمد دولت شده، اما مشکلات اجرایی آن همزمان زمینه کمبود و رشد نسبی قیمت را در بازار خرده‌فروشی فراهم کرده است.

در شرایطی که اغلب مشتریان متقاضی خرید گوشی و تبلت رجیستر شده هستند به‌دلیل نبود امکان رجیستری گوشی و تبلت بدون بازکردن پلمب و بسته‌بندی این محصولات، در فروشگاه‌های مجازی فروش گوشی و تبلت، عرضه محصولات فاقد رجیستری رونق گرفته است موضوعی که موجب تماس و پیگیری چند باره مشتریانی شده است که به‌دلیل طولانی شدن فرایند رجیستری یا رجیستر نشدن این محصولات، باصرف وقت و هزینه بیشتر ناگزیر به مراجعه به دفاتر فروش این شرکت‌ها برای پیگیری رجیستری یا شکایت به اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی ذیربط برای پیگیری قانونی حقوق خود شده‌اند.

تحمیل مشکلات رجیستری به مشتری

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی با پذیرش این شیوه فروش گوشی‌های فاقد رجیستری در شرکت‌های مجازی، گفت: همه فروشندگان کالا در فضای مجازی یا حقیقی به رعایت شرایط و قوانین رسمی در عرضه کالا ملزم هستند و اصلا گوشی‌هایی که رجیستر نشوند، قابل استفاده نیستند و ارزشی ندارند.

با وجود این رضا الفت‌نسب، هرگونه مغایرت فروش مجازی گوشی‌های فاقد رجیستری در شرکت‌های اینترنتی با قانون تجارت را رد کرد و افزود: ضوابط اعلام شده در طرح رجیستری گوشی و تبلت و اجرای آن، در قانون تجارت و همچنین ضوابط نماد شرکت‌های اینترنتی قید نشده است، در نتیجه به‌نظر می‌رسد عرضه گوشی و تبلت‌های فاقد رجیستری در فروشگاه‌های مجازی، تابع شرایطی است که سامانه‌های مذکور به مشتریان و این شرکت‌ها تحمیل کرده‌اند.

او با بیان اینکه اجرای ضوابط رجیستری در فروشگاه‌های مجازی محصولات دیجیتال مسایل و مشکلات خاص خود را دارد، افزود: مشکل رجیستری گوشی خریداری شده از فضای مجازی حتی برای من نیز به‌وجود آمد، اما شرکت مجازی فروشنده اعلام کرد نگران رجیستر شدن گوشی خریداری شده نباشم و با گذشت چند هفته این مشکل حل شد. اگرچه معمولا فرایند رجیستری و ثبت اینگونه گوشی‌ها و تبلت‌ها در سامانه رجستری از چند روز تا ۳هفته طول می‌کشد.

او با بیان اینکه برخلاف فروشگاه‌های سطح شهر که با بازکردن در جعبه گوشی و تبلت در حضور مشتری نسبت به رجیستری آن اقدام می‌کنند، چنین امکانی در طرح‌های فروش اینترنتی وجود ندارد، اما فروشگاه‌های مجازی به رجیسترکردن گوشی و تبلت طی چند روز پس از فروش ملزم هستند.

شکایت به اتحادیه یا پیگیری با نماد اعتماد شرکت‌ها

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی در مورد امکان رجیستر نشدن اینگونه گوشی‌ها و تبلت‌ها و نحوه پیگیری مشتریان نیز افزود: معمولا اقلام دیجیتال که وارد‌کنندگان رسمی و با ثبت در سامانه‌های رسمی وارد می‌کنند، مشکل غیرقانونی بودن و قاچاق ندارد و کالا‌های عرضه شده در فروشگاه‌های مجازی نیز با توجه به الزام آن‌ها برای رعایت ضوابط و مقررات مشکل واردات غیرقانونی یا قاچاق بودن ندارد، اما فروشندگان اینترنتی نمی‌توانند گوشی پلمب را با جانمایی سیم‌کارت در حضور مشتری، رجیستر کرده و تحویل دهند.

او ادامه داد: مشتریان می‌توانند شکایت خود را از شرکت‌های اینترنتی دارای مجوز از این اتحادیه در زمینه رجیستر نشدن گوشی و تبلت، از طریق سایت اتحادیه اعلام کنند تا بررسی و اقدام شود. در مورد شرکت‌های مجازی که از این اتحادیه مجوز ندارند نیز امکان پیگیری حقوق مشتریان با استفاده از شرایط و ضوابط نماد اعتماد الکترونیک وجود دارد.

الفت‌نسب، افزود: به‌دلیل شرایط و ضوابط خاص سامانه رجیستری اکنون این شیوه فروش اینترنتی گوشی و تبلت با تأخیر چند روزه یا چند هفته‌ای رجیستری به روال تبدیل شده، اما در قوانین رجیستری تأکید شده فروشندگان به عرضه گوشی، تبلت و سایر محصولات دیجیتال پس از رجیستر شدن به مشتریان ملزم هستند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده