تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۲۵
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۲۱۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
تجارت جهانی سیلیکو منگنز

خروج چین از بازارهای جهانی سیلیکو منگنز

می متالز - سیلیکو منگنز یک فروآلیاژ جایگزین برای فروسیلیس و فرومنگنز است که دومین فروآلیاژ پر مصرف جهان پس از فروکروم است. با وجود این که چین بیش از 50 درصد از کل سیلیکو منگنز جهان را تولید می‌کند، طی سال‌های 2001 الی 2016، به‌طور متوسط اوکراین بزرگترین صادرکننده فروسیلیس بوده است.
خروج چین از بازارهای جهانی سیلیکو منگنز

به گزارش می متالز، رشد تقاضای داخلی چین موجب شده تا حضور این کشور در بازارهای جهانی سیلیکو منگنز کم‌رنگ شود؛ و این در حالی است که هند توانسته است، با رشد قابل توجه تولید سیلیکو منگنز، و با پیشی گرفتن از اوکراین، بزرگترین صادرکننده سال 2016 شود.

اوکراین بزرگترین صادرکننده سیلیکو منگنز است که طی سال‌های 2001 الی 2016 میانگین صادرات این کشور بیش از 645 هزار تن بوده است. رشد قابل توجه تولید و صادرات سایر کشورها سبب شد تا علی‌رغم رشد 2 درصدی صادرات اوکراین طی سال‌های مورد بررسی، سهم این کشور از صادرات جهانی سیلیکو منگنز، از 25 درصد در سال 2001 به 22 درصد در سال 2016 کاهش یابد. ترکیه بزرگ‌ترین مشتری سیلیکو منگنز اوکراین است که به‌طور متوسط 21 درصد از صادرات اوکراین در بازه زمانی مورد بررسی به مقصد ترکیه بوده است. اوکراین با سهم 7 درصدی از تولید سیلیکو منگنز سومین تولیدکننده سیلیکو منگنز در جهان است.

بزرگ‌ترین تولیدکننده سیلیکو منگنز جهان چین است که 56 درصد از تولید جهانی این فروآلیاژ را در اختیار دارد. هر چند که تولید سیلیکو منگنز چین طی سال‌های گذشته افزایش یافته است؛ اما رشد تقاضای داخلی منجر به کاهش صادرات این کشور شد، به‌طوری که طی سال‌های 2001 الی 2016 صادرات سیلیکو منگنز چین با نرخ سالانه 33.4 درصد کاهش یافت. همان‌طور که در نمودار 1 نشان داده شده است، با کاهش صادرات چین، هند جایگزین این کشور در بازارهای جهانی شد.

رشد صنعت فولاد هند و همچنین صنایع وابسته به آن مانند فروآلیاژها طی سال‌های اخیر زمینه رشد صادرات را برای این کشور فراهم کرد. نرخ رشد سالانه صادرات سیلیکو منگنز هند طی سال‌های 2001 الی 2016 حدود 20 درصد بوده است. ایتالیا و ژاپن به‌طور متوسط سهم 18 و 16 درصد از صادرات سیلیکو منگنز هند بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور طی سال‌های مورد بررسی بودند. آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا از تولید فروآلیاژها در جهان، نشان می‌دهد که در سال 2015، هند با تولید یک میلیون و 691 هزار تن سیلیکو منگنز، دومین تولیدکننده بزرگ جهان است. این در حالی است که در سال 2001 تولید سیلیکو منگنز هند تنها 150 هزار تن بوده است. رشد صادرات هند سبب شد تا در سال 2016 این کشور با پشت سر گذاشتن اوکراین بزرگ‌ترین صادرکننده سیلیکو منگنز در جهان شود.

عناوین برگزیده