تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۲۸
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۲۱۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده بوکسیت جهان کدامند؟

عمده بازار بوکسیت و آلومینا، در اختیار شرکت‌های معدودی است

می متالز - بین شرکت‌های آلکوا، ریوتینتو و شرکت آلومینای استرالیا هر ساله حدود 60 درصد کل عرضه بوکسیت در خارج از چین را به‌خود اختصاص دادند تا از غول‌های حوزه تولید بوکسیت برشمرده شوند. عمده فعالیت معدنی تولید بوکسیت این 3 شرکت، در کشور استرالیا متمرکز است، همین امر سبب شده تا استرالیا به بزرگ‌ترین تولیدکننده بوکسیت جهان بدل شود.
عمده بازار بوکسیت و آلومینا، در اختیار شرکت‌های معدودی است

به گزارش می متالز، جغرافیای تولید بوکسیت، عموما در نواحی محدودی وجود دارد در حالی که جغرافیای بازار مصرف در سطح جهان، پراکندگی بیشتری دارد؛ هر چند همان‌طور که در ادامه به آن اشاره می‌شد، عمده ظرفیت‌های پالایش آلومینا، متعلق به شرکت‌های معدودی است که در نواحی مختلف جهان گسترده شده‌اند.

توسعه ظرفیت‌های مصرف‌کننده بوکسیت در نواحی مختلفی رخ داد، در حالی که تمرکز معادن غنی بوکسیت در نواحی معدود، مانع از گسترش بازار عرضه بوکسیت در سطح جهان شد. گفتنی است در حال حاضر کشورهای گینه، استرالیا، هند و برزیل مجموعا نزدیک به 70 درصد کل بوکسیت خارج از چین را تولید می‌کنند، در حالی که تنها 44 درصد از بوکسیت تولیدی خود را مصرف می‌کنند و مابقی را برای مصرف به بازار سایر کشورها صادر می‌کنند.

همان‌طور که اشاره شد که عمده بوکسیت جهان در کشورهای محدودی تولید می‌شوند، شرکت‌های معدودی نیز عمده بوکسیت جهان را تولید و عرضه می‌کنند؛ به‌نحوی که 7 شرکت بزرگ تولیدکننده بوکسیت و آلومینا در جهان، طی‌سال‌های اخیر بیش از 75 درصد کل عرضه بوکسیت خارج از چین را برعهده داشته‌اند.

در این بین شرکت‌های آلکوا، ریوتینتو و شرکت آلومینا هر ساله حدود 60 درصد کل عرضه بوکسیت در خارج از چین را به‌خود اختصاص دادند تا از غول‌های حوزه تولید بوکسیت برشمرده شوند. با این حال، در سال 2017، با افزایش تولید بوکسیت شرکت‌هایی همچون شرکت بوکسیت گینه که عمدتا روی معادنی به‌صورت انتفاعی با سایر شرکت‌های بزرگ فعالیت می‌کند، سبب شد تا از سهم بزرگ‌ترین شرکت‌های غیر چینی جهان در بازار عرضه بوکسیت کاسته شود. لازم به‌ذکر است که این شرکت بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده بوکسیتی است که تمامی تولید خود را به‌فروش می‌رساند.

در نمودار 1، سهم هر یک از شرکت‌های مذکور در عرضه بوکسیت در بازار خارج از چین طی سال‌های 2016 و 2017 نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، شرکت‌های آلکوا و ریوتینتو، بیشترین سهم را در عرضه بوکسیت داشته‌اند. پس از آن شرکت آلومینا، سهم قابل توجهی از این بازار را از آن خود کرد. گفتنی است که است که عمده فعالیت معدنی تولید بوکسیت این 3 شرکت، در کشور استرالیا متمرکز است، همین امر سبب شده تا استرالیا به بزرگ‌ترین تولیدکننده بوکسیت جهان بدل شود. پس از آن، روسال و نورسک‌هیدرو بخش قابل توجهی از بوکسیت جهان را تولید کردند که عمدتا برای تولید آلومینای مورد نیاز خود مصرف کردند. در نهایت شرکت‌های هندی نالکو و ودانتا در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

عناوین برگزیده