تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۲۱۴۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پروتکل جدید «دیفای» به دنبال مقابله با کلاهبرداری است

پلیس جدید ارز‌های دیجیتال

‌می‌متالز - بازار ارز‌های دیجیتال و سیستم‌های مالی غیرمتمرکز، همواره دستخوش حملات سایبری فراوان بوده است. تلاش دولت‌ها نیز برای قانون‌گذاری در این حوزه برای کنترل کلاهبرداری و پولشویی در این بازار بوده است.

به گزارش می‌متالز، پروتکل اوریون‌سوآپ برای رفع این مشکل، به‌عنوان نخستین پروتکل دیفای در حال فعالیت است و برنامه دارد با برخی اقدامات بتواند مشکلات کلاهبرداری و پولشویی و فعالیت‌های مجرمانه در این بازار را کنترل کند.

ستاره جدید دیفای

بازار سیستم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۱ رشد چشم‌گیری را تجربه کرده است. اندازه بازار آن در این مدت ۳۰۰درصد افزایش یافت و ارزش بازاری آن از ۱۶میلیارد دلار از آغاز سال به ۶۴میلیارد دلار رسید. با این حال، این روند با نزول ناگهانی ارزش، بعد از افت شدید ماه مه مواجه شد. به گفته Analytics Insight، ارزش بازار مالی غیرمتمرکز اکنون با ۴۵درصد کاهش به ۴۸ میلیارد دلار رسیده است. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران احتمالا بیشتر به دلیل نرخ بالای کلاهبرداری، به تدریج اعتماد خود را به بازار از دست می‌دهند؛ بنابراین ضروری است که پروژه‌های مالی غیرمتمرکز برای رفع این مشکل، از خود نوآوری داشته باشد. پروتکل اوریون‌سوآپ (OrionSwap DeFi) یک مدل مالی غیرمتمرکز جدید با هدف مقابله با هک‌های فزاینده‌ای است که به مشروعیت بازار آسیب می‌رسانند. شرکت سیفرتریس، فعال در حوزه امنیت بازار‌های مجازی فاش کرد که تا به حال هکر‌ها ۲۴۰میلیون دلار از پروژه‌های مختلف دیفای اخاذی و دزدی کرده‌اند. فرض کنید بازار مالی غیرمتمرکز در تلاش است تا اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهد. در این صورت، باید راه‌هایی برای از بین‌بردن فعالیت هکر‌ها و اطمینان از یک بازار سالم برای سرمایه‌گذاران و کاربران دیفای وجود داشته باشد. اوریون‌سوآپ با همین هدف قدم به عرصه بازار‌های مالی دیجیتالی گذاشته است.

پروتکل اوریون‌سوآپ

اوریون‌سوآپ یک پروتکل خودکار پول‌سازی است که روی شبکه‎ بلوکی هوشمند بایننس ساخته شده است. این یکی از جدیدترین پروتکل‌های سیستم‌های مالی غیرمتمرکز است که در شبکه بلوکی هوشمند بایننس راه‌اندازی شده است. هدف اوریون‌سوآپ بهبود مشروعیت بازار مالی غیرمتمرکز و کمک به تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران است؛ بنابراین این پلت‌فرم برای کاهش میزان هک‌ها و اطمینان از یک بازار سالم، رویکردی سه جانبه را در مدل جدید خود اتخاذ کرده است.

رویکرد سه‌جانبه اوریون‌سوآپ

نخستین رویکرد این پروتکل عدم گنجاندن وام‌های فلش (Flashloans) در اکوسیستم خود است. وام فلش به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به‌صورت فوری و راحت به وام بدون وثیقه دسترسی پیدا کنند. وام فلش به معنی وام سریع و بدون‌نیاز به وثیقه ضمانت است. این نوع جدید از وام به لطف قرارداد‌های هوشمند و پلت‌فرم‌های حوزه دیفای به وجود آمده است. با این حال، هکر‌ها راهی برای استفاده از وام‌های فلش در ترکیب با اقدامات دیگر برای بهره‌برداری از سیستم‌های دیفای و دسترسی به سرمایه مردم پیدا کرده‌اند. اگرچه وام‌های فلش برای آربیتراژ و انحلال در سیستم‌های دیفای ضروری هستند، اوریون‌سوآپ معتقد است که معایب آن از مزایای آن بیشتر است. این رویکرد موجب ایجاد شکاف در میان فعالان حوزه دیفای شده است؛ زیرا بسیاری از آن‌ها معتقدند که وام‌های فلش برای ادامه فعالیت در بازار ضروری هستند. دومین رویکرد این برنامه، ایجاد یک جامعه مالی غیرمتمرکز پایدار است. به گفته اوریون‌سوآپ، داشتن یک جامعه خودپایدار، مسوولیت را بر عهده همه اعضا و نه فقط چند نفر خواهدگذاشت. همچنین به جامعه اختیار و قدرت کنترل می‌دهد؛ زیرا این به آن معناست که جامعه مالک پروژه است. سومین رویکرد این پروتکل نیز تولید و نشر مطالب آموزنده برای کاربران حوزه دیفای است. اینفلوئنسر‌های فعال در حوزه بازار ارز‌های دیجیتال و رهبران فکری آن، همیشه به مبتدیان و سرمایه‎گذاران توصیه می‌کنند که قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه، دقت لازم را انجام دهند. مشکل چنین توصیه‌هایی این است که افراد می‌توانند از منابع اشتباه اطلاعات دریافت کرده و به آن عمل کنند؛ بنابراین برای اطمینان از اینکه جامعه دیفای، همیشه به اطلاعات مناسب درباره پروژه‌های آن دسترسی داشته باشند، اوریون‌سوآپ در حال ایجاد محتوای آموزنده درباره بازار مالی غیرمتمرکز است. برنامه این پروتکل آموزش نحوه برخی محاسبات ضروری و عواملی که باید در نظر بگیرند، است. آن‌ها از طریق ایجاد محتوای خود به مردم کمک می‌کنند تا برخی مفاهیم مثل تامین نقدینگی را درک کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده