تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۶
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۲۱۴۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آینده اثبات می‌کند

مس؛ کرسی‌نشین ارشد فلزات

‌می‌متالز - از مس به عنوان فلز آینده یاد می‌شود. با توجه به کاربرد‌های گسترده این فلز در صنایع الکترونیکی و چشم‌انداز پیشرفت‌های تکنولوژیکی در جهان برای سال‌های پیشِ‌رو، به نظر می‌رسد که تقاضا و مصرف این فلز ارزشمند در سال‌های آینده نیز روندی افزایشی خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز به نقل از مس پرس، این امر با توجه به ذخایر فراوان مس در کشور، می‌تواند در تحقق چشم‌انداز‌های اقتصادی ایران بسیار اهمیت داشته باشد.

در همین راستا، شرکت ملی صنایع مس ایران سیاست‌گذاری‌های کلان خود را بر مبنای توسعه و اکتشاف ذخایر و افزایش ظرفیت‌های تولید قرار داده است تا به این ترتیب بتواند ضمن تامین نیاز داخل کشور، سهم بیشتری از بازار‌های بین‌المللی را کسب کند.

رشد روزافزون قیمت مس و عبور آن از سقف‌های قبلی، در شرایطی که اقتصاد جهانی کماکان با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، از اهمیت این فلز در آینده اقتصاد حکایت دارد. تقریبا تمام تحولات جهان امروز در زمینه پیشرفت‌های ارتباطی و تکنولوژیکی به نوعی به مصرف مس وابسته است.

به همین دلیل، اغلب کارشناسان اعتقاد دارند که در سال‌های آینده، بازار‌های جهانی مس با ازدیاد تقاضا مواجه خواهند بود و با توجه به محدویت‌های ذخایر معدنی مس در سطح جهان، رشد قیمت مس در سال‌های پیش‌رو دور از ذهن نیست.

حضور پررنگ در این بازار روبه‌صعود قطعا فرصت‌های بسیار مطلوب و سودآوری را برای اقتصاد ایران، به عنوان کشوری که در مسیر توسعه اقتصادی حرکت می‌کند، ایجاد خواهد کرد. اهمیت این مساله موجب شده تا امروز توسعه صنعت مس کشور به یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌های توسعه اقتصادی بدل شود.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان نقش‌آفرین و بازیگر اصلی صنعت مس کشور، امروز تمام حلقه‌های تولید این فلز ارزشمند، شامل اکتشاف ذخایر، استخراج از معادن، فرآوری مواد معدنی و در نهایت تولید کاتد را در خود جای داده و به این ترتیب، سهمی قابل‌توجه از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.

ذخایر فراوان و گسترده معدنی کشور فرصت‌های بی‌شماری را برای توسعه حلقه‌های بعدی زنجیره‌های ارزش و توسعه صنایع معدنی ایجاد می‌کنند. در واقع نخستین لازمه و گام نخست در توسعه صنایع معدنی کشور اکتشاف ذخایر و سپس استخراج آن‌ها از دل زمین است؛ مساله‌ای که عدم برنامه‌ریزی مناسب برای آن قطعا در بلندمدت فعالیت بخش پایین‌دست را با چالش و حتی بحران جدی مواجه می‌سازد و در مقابل، سیاست گذاری مناسب برای استخراج مواد معدنی متناسب با ظرفیت‌های پایین‌دستیِ ایجادشده قطعا زمینه‌ساز توسعه متوازن و پایدار این صنعت می‌شود. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز به خوبی به اهمیت این موضوع واقف است و همواره یکی از بخش‌های مهم برنامه‌های توسعه خود را بر مبنای گسترش پهنه‌های اکتشافی و توسعه ذخایر خود قرار داده است و این مسیر را با گام‌های بلند و استوار و توان مضاعف ادامه خواهد داد.

منبع: مس پرس

عناوین برگزیده