تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۲۳۴۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هرمزگان رتبه ۶ کشور در خصوص ارز برگشت از صادرات داراست/ فعالیت ۱۹۷ صادرکننده تولیدی و غیر تولیدی در هرمزگان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به فعالیت ۱۹۷ صادرکننده تولیدی و غیر تولیدی در این استان، از رشد ۱۴۵ درصدی صادرات در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و شیلاتی طی چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش می‌متالز، خلیل قاسمی گفت: هرمزگان در طی سال‌های ۹۷ الی ۹۹ تعداد ۱۹۷ صادرکننده تولیدی و غیر تولیدی فعال داشته است که میزان صادراتی که در سال‌های مذکور داشته اند نسبت به بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور و ایفای تعهد ارزی، صادرکنندگان استان با ۷۰ درصد برگشت حاصل از صادرات رتبه ۶ کشور را بخود اختصاص داده است.

وی به عملکرد صادرات در ۴ ماهه سالجاری اشاره نمود و افزود: مجموع صادرات در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و شیلاتی به ارزش ۶۹۸ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۵ درصد رشد شاهد هستیم.

رئیس سازمان صمت هرمزگان به تفکیک صادرات در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و شیلاتی اشاره نمود و عنوان کرد: در بخش معدن صادرات به میزان ۶۶۴ میلیون دلار، در بخش کشاورزی ۱۸ میلیون دلار و در بخش شیلاتی ۱۶ میلیون دلار صادرات انجام شده است که عمده‌ترین کشور‌های صادرتی هدف میتوان به امارات، چین، هند، عمان، کشور‌های آفریقایی و آسیایی اشاره نمود.

قاسمی در ادامه اظهار داشت: پیگیری موضوع فعال سازی بندر شیلاتی گوکسر به بندر چند منظوره جهت انجام فعالیت تجاری، پیگیری افتتاح بازارچه ملوانی گچین، هرمز، بندرعباس در سال ۱۴۰۰، پیگیری تخصیص سهمیه ۱۰۰ میلیون دلاری برای پیله وران استان، پیگیری بالابودن ارزش فروش محصولات صادراتی استان از طریق فروش مستقیم و حذف عوامل واسطه با همکاری اتاق بازرگانی درراستای بازاریابی و توسعه بازار‌های هدف صادراتی، ایجاد بنگاه‌های جدید تولیدی در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و پرورش آبزیان را از مهمترین برنامه‌های پیش روی این اداره در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

هرمزگان رتبه نخست کشور در تعیین تکلیف محدوده‌های اکتشافی و معدنی سامانه کاداستر

خلیل قاسمی در بخش دیگر صحبت‌های خود افزود: با فعال سازی معادن راکد و غیر فعال استان شاهد رشد ۵۷ درصدی در این حوزه بودیم که بالغ بر ۱۲۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام و اشتغال مستقیم ۱۳۵ نفر فراهم شد.

وی در ادامه به عملکرد چهار ماهه نخست سالجاری پرداخت و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صدور پروانه اکتشاف را با ۱۳ درصد رشد، صدور گواهینامه‌های کشف را ۱۲۵ درصد رشد، ذخایر قطعی مکشوفه را ۱۳۹ درصد رشد، هزینه عملیات اکتشافی را ۱۴۳ درصد، صدور مجوز برداشت را ۴۵ درصد رشد اعلام کرد و افزود: در استخراج از معادن نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته موفق به رشد ۱۵ درصدی گردیده و به حدود ۵/۵ میلیون تن در چهار ماه ابتدای سال جاری رسیده است.

رئیس سازمان صمت هرمزگان افزود: از ابتدای سال تاکنون در قالب طرح‌های مختلف حمایتی ۶ مورد از بهره برداران معادن به منظور دریافت تسهیلات به میزان حدود ۸۰۰ میلیارد ریال به بانک‌های مختلف معرفی شده اند.

قاسمی مزایده عمومی ۲۱۶ معدن و محدوده معدنی در استان را یکی از اقدامات مهم این حوزه دانست و افزود: این مهم باعث می‌شود که نه تنها اشتغالزایی ایجاد شود بلکه محدوده‌های جدید نیز فعالیت خود را آغاز نمایند.

وی اجرای پروژه بهسازی راه دسترسی به معادن گچ منطقه خمیر را یکی از مهمترین اقدامات حوزه معادن و صنایع معدنی استان هرمزگان دانست و افزود: در راستای احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس کشور این پروژه برای اولین بار در استان هرمزگان انجام شده که ۱۳.۲ کیلومتر از راه‌های دسترسی معادن گچ منطقه خمیر با اعتباری بالغ بر ۴۱۰ میلیارد ریال در این پروژه در دست اجراست که تاکنون ۲۵ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است.

قاسمی به احداث ۲ کارخانه کنسانتره سنگ آهن هماتیتی در استان هرمزگان پرداخت و افزود: در راستای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی پایدار ۲ کارخانه کنسانتره سنگ آهن در شمال استان (معادن رضوان و تنگ زاغ) در کنار معادن سنگ آهن ایجاد شد که بزودی شاهد افتتاح این دو کارخانه در استان خواهیم بود.

وی در ادامه به ۳ تفاهم نامه منعقد شده پهنه‌های اکتشافی استان پرداخت و افزود: طی سال ۹۹ مطالعات فاز پی جویی و شناسایی پهنه‌های اکتشافی کوهشاه احمدی، بشاگرد، زون ۱۱، پهنه فین- باغات و پهنه طاهروئی و شناسایی و بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع محدوده امید بخش جهت انجام اکتشاف تکمیلی به اتمام رسید.
رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان در پایان اظهار داشت: استان هرمزگان در زمینه تعیین تکلیف محدوده‌های اکتشافی و معدنی در سامانه کاداستر رتبه نخست کشوری را کسب کرده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده