تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۶۸۳
کد خبر: ۲۲۳۷۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش ماهانه بازار؛

سبزپوشی شاخص‌های بورسی طی اَمرداد

‌می‌متالز - ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در یک ماهه منتهی به ۳۱ امرداد، نسبت به تیرماه کاهشی بود. در حالی که شاخص‌های بورسی افزایش یافتند.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات بازار سهام در یک ماهه منتهی به امرداد ۱۴۰۰، حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به ماه گذشته با ۸.۷۱ درصد کاهش، از یک میلیون و ۱۹۰ هزار و ۶۵۴ میلیارد ریال به یک میلیون و ۸۶ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم کل معاملات این بازار از ۱۵۲ هزار و ۴۰۱ میلیون سهم در ماه گذشته به ۱۳۶ هزار و ۹۴۳ میلیون سهم رسید که کاهش ۱۰.۱۴درصدی را نشان می‌دهد.


وضعیت صعود و نزول بازار‌ها


در امرداد ماه، تمامی بازار‌ها نسبت به ماه گذشته خود، روند نزولی را طی کردند.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۳.۹۱ درصدی را در ماه یاد شده نسبت به تیر ماه تجربه کرد و از ۴۳۹ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال به ۴۲۲ هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که ماه قبل ۵۵ هزار و ۵۸۸ میلیون سهم بود به ۴۹ هزار و ۹۲۹ میلیون سهم در ماه امرداد رسید و کاهش ۱۰.۱۸ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام نزولی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در ماه یاد شده نسبت به ماه گذشته، ۱۳.۴۶ درصد کاهش یافت و از ۵۱۵ هزار و ۸۰ میلیارد ریال به ۴۴۵ هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۱۰.۶۳ درصد کاهش، از ۸۳ هزار و ۱۴۲ میلیون سهم به ۷۴ هزار و ۳۰۷ میلیون سهم رسید.

بازار بدهی همچون بازار‌های دیگر، ماه قرمزی را در نهایت پشت سر گذاشت و ارزش معاملات این بازار با افت ۱۴.۳۲ درصدی از ۲۵ هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال در ماه قبل به ۲۱ هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال در ماه امرداد رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۲۶ میلیون برگه به ۲۲ میلیون برگه رسید که افتی ۱۵.۰۸ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق بررسی‌های انجام شده، حجم معاملات بازار مشتقه در ماهی که گذشت قرمز رنگ بود. بر این اساس، ارزش معاملات این بازار در تیرماه یک هزار و ۶۱ میلیارد ریال بود که در امرداد به ۶۴۳ میلیارد ریال رسید و کاهش ۳۹.۳۷ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با ۹۳.۴۴ درصد کاهش، از ۷۲۷ میلیون قرارداد در تیرماه به ۴۷.۷ میلیون قرارداد در امرداد رسید.

صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نیز در دوره منتهی به ۳۱ امرداد در مقایسه با ماه پیش، روندی نزولی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۲۰۹ هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال در تیرماه به ۱۹۶ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال در امرداد رسید و افت ۶.۲۶ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با کاهش ۲.۱۸ درصدی در این ماه نسبت به ماه قبل از ۱۲ هزار و ۹۱۹ میلیون یونیت به ۱۲ هزار و ۶۳۸ میلیون یونیت رسید.


شاخص کل ۱۵.۵۸ درصد افزایش یافت


بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در دوره منتهی به ۳۱ امرداد نسبت به تیرماه رشد ۱۵.۵۸ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۰۶ واحد تا یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۵۴۹ واحد صعود کرد که رشد ۲۰۴ هزار و ۲۴۳ واحدی را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در ماه امرداد نسبت به ماه قبل روندی افزایشی داشت و با ۸.۱۸ درصد افزایش از ۴۰۳ هزار و ۷۴ واحد به ۴۳۶ هزار و ۳۰ واحد رسید و ۳۲ هزار و ۹۵۶ واحد افزایش یافت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده