تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۶
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۲۴۳۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دود بورسی شدن سیمان در چشم مردم/ علت کمبود سیمان چیست؟

‌می‌متالز - این روز‌ها با بورسی شدن سیمان و به دنبال آن نبود و گرانی سیمان در خراسان جنوبی، صنعت ساخت و ساز دچار مشکل شده است.

به گزارش می‌متالز، کمبود و گرانی سیمان موضوعی است که بار‌ها پیگیری شده، اما مجدد صنعت ساخت و ساز را در برخی از مناطق خراسان جنوبی با مشکل مواجه کرده است.

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی با بیان اینکه از ابتدای هفته برای خرید سیمان دچار مشکل شده ام می‌گوید: چه زمانی قرار است این کمبود برطرف شود؟ دود این کمبود‌ها در بازار تنها به چشم مردم می‌رود.

او ادامه می‌دهد: روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ مشتری برای خرید سیمان به مغازه من می‌آیند، که این کمبود‌ها باعث شده جوابگوی مشتریانم نباشم.

افزایش قیمت و نایاب شدن سیمان این روز‌ها در حالی خبر ساز شده است که چرخ‌های تولید در ۲ کارخانه سیمان استان همانند گذشته می‌چرخد، اما خبری از عرضه سیمان در بازار نیست.


تولید روزانه ۵ هزار تن سیمان در خراسان جنوبی


با توجه به اینکه روزانه بیش از ۵ هزار تن سیمان در استان تولید می‌شود، اما چرا با این میزان از تولید باز هم جای خالی سیمان در بازار احساس می‌شود.

با این توان بالای تولید سیمان در خراسان جنوبی چرا باید باز هم با کمبود رو به رو باشیم.

یکی دیگر از فروشندگان مصالح ساختمانی می‌گوید: هر گونه صعود قیمت و نایاب شدن سیمان یعنی اختلال در صنعت ساختمان سازی؛ سیمان قبلا کیسه‌ای ۳۵ هزار تومان بوده که حالا خبر فروش کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان به گوش می‌رسد.

یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: در طول یک سال قیمت هر کیسه سیمان از ۹ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

جرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در استان دو کارخانه تولید سیمان فعال است که روزانه بین ۵ هزار و ۸۰۰ تا ۶ هزار تن سیمان تولید می‌کنند.


او با اشاره به اینکه با کاهش تولید برق در استان تولید سیمان نیز به یک سوم کاهش پیدا کرد، افزود: در استان‌های همجوار هم کاهش تولید مشاهده می‌شود.

جرجانی اظهار کرد: در فصل تابستان که ساخت و ساز بیشتر است کاهش میزان تولید سیمان، صنعت ساختمان سازی را بیشتر دچار مشکل کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه کارخانه سیمان قاین وارد بورس کالا شده و سیمان خود را از این طریق عرضه می‌کند، فروشندگان مصالح ساختمانی برای خرید باید کد بورسی داشته باشند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه سیمان باقران وارد بورس کالا نشده است می‌تواند ۱۰ تن سیمان را به خرده فروشان یا نمایندگی‌های مجاز عرضه کند؛ هر یک از همشهریانی که پروژه‌های ساختمانی آن‌ها به بیش از ۱۰ تن سیمان نیاز دارد می‌توانند به صورت مستقیم از این کارخانه سیمان خریداری کنند.

طبق هماهنگی با اداره کل راه و شهرسازی هر یک از افرادی که بیشتر از ده تن سیمان از درب کارخانه‌ها خریداری کنند، تحقیقات لازم برای اطمینان از دلال نبودن آن‌ها انجام می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده