تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۲۵۸۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ممنوعیت صادرات سبب افزایش خسارات به صنایع کوچک می‌شود

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران از صدور بخشنامه‌های متعدد در امر صادرات که باعث کندی روند اهداف کشور در این بخش می‌شود، انتقاد کرد و گفت: به طور قطع زمانی که سیاست نامناسبی مانند ممنوعیت صادرات وضع می‌شود ابتدا صنایع کوچک مقیاس آسیب خواهند دید.

به گزارش می‌متالز، سجاد غرقی روز شنبه، درباره ممنوعیت‌های صادراتی محصولات معدنی، اظهار داشت: علیرغم ارزش ۷۷۰ میلیارد دلاری ذخایر معدنی کشف شده کشور، سهم آن در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک درصد و این در حالی است که در کشور‌های معدنی ۵ درصد سهم صنعت فقط اختصاص به بخش معدن به جز از صنایع معدنی دارد.

وی تصریح کرد: با وجودی که براساس قوانین و مقررات مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت و نهاد‌های حاکمیتی باید توسعه صادرات این بخش بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اما دولت عمدتا به فعالیت‌های بخش معدن به عنوان خام فروشی نگاه می‌کند به طوری که با همین عنوان یا تحت نام تنظیم بازار، مانع از صادرات فرآورده‌های معدنی می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد معادن کشور کوچک مقیاس هستند که ۸۵ درصد اشتغال این بخش و ۶۳ درصد سرمایه گذاری در این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: زمانی که قوانین و مقررات سخت و پیچیده و یا سیاست نامناسبی از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه از جمله ممنوعیت صادرات وضع می‌شود، در مرحله اول صنایع کوچک فعال در این بخش آسیب می‌بینند.

نایب رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی توضیح داد: سیاست‌های ممنوعیت صادرات در کشور در حالی تدوین می‌شود که بسیاری از مواد معدنی ما در داخل تقاضا ندارد و به راحتی می‌توان آن را در بازار‌های صادراتی به فروش رساند، اما اتخاذ تصمیمات نامناسب جذابیت سرمایه گذاری در این بخش را از بین می‌برد.

نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی در پایان گفت: برای مثال در زنجیره آهن و فولاد تولیدکننده معدنی جذابیتی برای صادرات در این بخش نمی‌بیند و اگر داخل هم بخواهد محصول خود را عرضه کند به صورت دستوری و با ۵۰ درصد قیمت جهانی اقدام به فروش می‌کند که برای رفع این نارسایی باید این تصمیمات و سیاست‌ها اصلاح شده و مورد بازنگری قرار گیرند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده