تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۲۶۰۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد

تمرکز بر نظام توزیع برای تنظیم بازار

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن توجه به تمرکز بر نظام توزیع برای تنظیم بازار، تعامل و هم‌افزایی بین بخشی برای حل مشکلات را ضروری توصیف کرد.

به گزارش می‌متالز، تمرکز بر آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی است که همواره از سوی رئیس اتاق ایران در نشست‌های متعدد با دولتمردان مطرح شده است. بخش خصوصی بر این باور است که با نگاه منطقه‌ای و حتی بالا بردن سطح اختیارات استانداران می‌توان شرایط بهتری از توسعه اقتصادی را در کشور فراهم کرد.

با این اوصاف سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست آغاز اجرای برنامه‌های کوتاه مدت مرتبط با تنظیم بازار، صادرات، رفع موانع و پشتیبانی از تولید به موضوع آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: تا پایان سال برای ۴۵۰ شهرستان نقشه راه، اهداف و اقدامات لازم تدوین خواهد شد.

او با یادآوری اینکه مطالعات و اسناد بالادستی به طور عمده بر لجستیک، آمار و جمعیت با رویکرد سرزمینی تمرکز داشته است، تأکید کرد: در آمایش سرزمینی ویژه وزارت صنعت، معدن تجارت می‌خواهیم نگاشت یا نسخه عملیاتی برای هر شهرستان داشته باشیم که مطالعات در این راستا با ایجاد دبیرخانه مرتبط، زمان بندی لازم و منطقه بندی ویژه، آغاز می‌شود.

تنظیم بازار و ساماندهی وضعیت آن در کشور موضوع دیگری بود که مورد توجه وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. او در این باره گفت: به سرعت باید سامانه جامع، تمام کالا‌های مهم را حداکثر تا آخر پاییز مورد پوشش قرار دهد. در حوزه سیمان نیز کل محصول سیمان برای عرضه صحیح و جلوگیری از افزایش قیمت باید به بورس بیاید، مصالح فروشان بزرگ نیز باید در بورس خرید کنند و در سامانه افق، فاکتور بزنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در وهله اول روی توزیع باید متمرکز شویم که سامانه جامع تجارت در این جهت یک گام اساسی است. همچنین فشار نقدینگی بر خرده‌فروشی با اصلاح نظام توزیع کاهش می‌یابد، نقدینگی از عوامل بروز تورم است و تا زمانی که کنترل نشود باید روی اصلاح نظام توزیع متمرکز شویم، البته این موضوع باید همگام با اصلاح مولفه‌های اقتصاد کلان باشد.

فاطمی امین در ادامه، هم‌افزایی بین بخشی را مورد توجه قرار داد و افزود: دولت باید هماهنگ باشد و تعامل لازم بین بخش‌های مختلف را ایجاد کند.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده