تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۳۰۳۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دستور ارزی رئیسی به وزارت امور خارجه/ دلار‌های بلوکه شده آزاد می‌شود؟

‌می‌متالز - ایران قرار است به زودی به مذاکرات وین برگردد. حالا عضو اتاق بازرگانی مشهد هم می‌گوید: با دستور رئیس جمهور، وزارت امور خارجه اقدامات موثری در خصوص آزادسازی منابع ارزی انجام داده است که به صورت موقت می‌تواند نرخ ارز را متعادل کند.

به گزارش می‌متالز، شب گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه از بازگشت ایران به مذاکرات برجام خبر داد و از آمریکا خواسته بود ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران را آزاد کند.

حالا زمزمه آزادسازی منابع بلوکه شده ایران به فعالان بخش خصوصی هم رسیده است. محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی مشهد می‌گوید: «با دستور رئیس جمهور، وزارت امور خارجه اقدامات موثری برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در دیگر کشور‌ها انجام داده و احتمال می‌رود به زودی بخشی از منابع بلوکه شده ایران آزاد شود.»

به گفته حسینا، سیگنال آزادسازی دلار‌های بلوکه شده از روز گذشته به بازار ارز رسید و قیمت دلار و درهم کاهش یافته است.

همین خبر باعث شد که قیمت دلار امروز یک‌شنبه (۱ مهر ۱۴۰۰) نسبت به روز گذشته اندکی کاهش پیدا کند و در بازار آزاد با قیمت ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته شود.

درهم ارزان شد

عضو اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به ترخیص ارز‌های بلوکه شده در کره جنوبی توضیح داد: وزارت امور خارجه برای بازگشت به برجام پیش شرطی را مبنی بر آزادسازی دلار‌های بلوکه شده مطرح کرده است. همین مساله جو روانی را در بازار ارز داشت و باعث شد درهم اندکی ارزان شود.

محمدرضا حسینا گفت: هنوز عملا دلار‌های بلوکه شده در کشور‌هایی همچون ژاپن و کره جنوبی آزاد نشده است، اما آزادسازی منابع دلاری ما دور از انتظار نیست. البته ممکن است این ارز‌ها در قالب کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای آزاد شود که این عامل هم به روند رشد تولید و صادرات کمک می‌کند.

پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال

اما سوالی که این روز‌ها مطرح می‌شود این است که قیمت دلار تا پایان سال چه می‌شود؟ حسینا در پیش‌بینی قیمت دلار اعلام کرد که قیمت دلار در دو هفته آینده در کانال ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. اما روند کاهشی قیمت دلار با توجه به افزایش نرخ تورم موقتی است.

حسینا همچنین گفت: علی رغم افزایش و نوسان قیمت دلار، واردات کالا‌های ساخته شده دیگر صرفه اقتصادی ندارد. هر چند مردم مخالف افزایش قیمت دلار هستند، اما این روز‌ها کارخانه‌ها در شرایطی ظرفیت تولید خود را افزایش می‌دهند که قیمت دلار بالاتر باشد. در غیر اینصورت تولید و صادرات هم دیگر توجیه ندارد.

اما تجار معتقدند در شرایطی که فروش نفت کاهش پیدا کرده است این کالا‌های غیرنفتی است که باید با نرخ دلار بالا به بازار‌های دیگر صادر شود تا بودجه کشور تقویت شود. از این‌رو به اعتقاد آن‌ها قیمت دلار براساس میزان تورم امسال نباید چندان کاهش پیدا کند. چرا که کاهش قیمت دلار باعث متضرر شدن تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌شود.

به نظر می‌رسد «ایران به زودی به مذاکرات متوقف شده هسته‌ای در وین بازمی‌گردد.» این خبر می‌تواند برای معامله‌گران بازار ارز مهم باشد. حالا باید دید آیا این گفته جدید وزیر امور خارجه، بازار ارز را وارد فاز انتظار می‌کند یا معامله‌گران به این خبر توجه نمی‌کنند!

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده