تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۳۳۱۷۷
سرویس خبر : انرژی

توقف خام فروشی در صنعت نفت سبب توسعه ملی کشور می‌شود

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت نفت با اشاره به شرایط صنعت نفت ایران از نظر ذخایر هیدروکربنی، آینده روشن این صنعت را منوط به بهره وری مطلوب از این ذخایر خدادادی دانست و تاکید کرد که برای پیشرفت و توسعه ملی کشور باید در ابتدا به مساله خام فروشی در صنعت نفت پایان داد.

به گزارش می‌متالز، سیدسجاد پورحسینی روز یکشنبه، بر ضرورت حداکثرسازی ارزش افزوده در صنعت نفت و گاز کشور از طریق تقویت زنجیره این بخش با توسعه سرمایه گذاری در منابع و صنایع نفت و گاز و احداث پالایشگاه‌های کوچک به جای پالایشگاه‌های بزرگ تاکید و اضافه کرد: کشور در شرایطی قرار دارد که باید در جهت توسعه ملی، گام‌های بنیادی و استوار بردارد و برای عبور از این مرحله حساس باید قدم به قدم، به خام‌فروشی پایان دهد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که افزایش تولید نفت، کلید موفقیت کشور در سطح کلان نیست؛ اگرچه در سطوح صنایع بالادستی، افزایش تولید نفت موفقیت محسوب می‌شود، اما افزایش تولید زمانی یک دستاورد کلان و ملی محسوب می‌شود که بتوانیم از نفت و گاز تولیدی، به عنوان خوراک اولیه کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های خود استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: با توجه به نوع نفت ایران و مرغوبیت آن، در گام نخست می‌توانیم از پالایشگاه‌هایی که فقط جداسازی فیزیکی یعنی تقطیر را انجام می‌دهند و تکنولوژی کاملا ساده و ارزانی دارند، در جهت تولید مشتقات نفتی مانند بنزین و گازوئیل استفاده کنیم و در فاز‌های بعد، به سراغ احداث پالایشگاه‌های با فرآیند‌های پیشرفته شیمیایی مثل کراکینگ برویم.

پورالحسینی با بیان اینکه این سازوکار باید در راستای ایجاد یک صنعت انرژی ارزیِ ترجیحاً غیردلاری باشد، افزود: به عبارت دیگر ارزی که اعتبار بین‌المللی بالایی داشته باشد، اما دلار نباشد و با توجه به سیاست‌های کلان کشور، قابل تعیین شدن است. از سوی دیگر، به دلیل آنکه این مینی پالایشگاه‌ها بسیار سریعتر به تولید و بهره برداری و سوددهی می‌رسند، اعتماد مردم خیلی راحت‌تر جلب می‌شود و می‌توان قدم به قدم آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ترغیب کرد.

وی معتقد است: تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز با هدف افزایش ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی یکی از اصولی است که برای سرازیر کردن درآمد‌های نفتی به سمت تولید داخلی در سیاست‌های کلی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: سیاست‌ها و قوانین مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور باید طوری اصلاح و بازنگری شود تا انتخاب زنجیره ارزش مناسب برای دستیابی به بیشترین ارزش افزوده مورد توجه قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده