تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۵۲۹
کد خبر: ۲۳۴۴۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک مسوول اعلام کرد

ذخیره قطعی معادن تکاب بیش از ۴۸ میلیون تن است

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: تکاب قطب طلایی کشور است.

به گزارش می‌متالز، پریسا عابدپور بابیان اینکه معدن طلای آق دره تکاب یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می‌شود، افزود: این معدن بیش از ۵ میلیون تن ذخیره قطعی دارد که در واحد استحصال و فرآوری این معدن ۷۰۰ کیلوگرم طلا با عیار ۹۹۹.۹ گرم در تن تولید می‌شود.

وی افزود: معدن طلای زرشوران تکاب نیز ۲۷.۵ میلیون تن ذخیره کانسنگ طلا با عیار ۴ گرم در تن دارد، معدن باریکای ربط سردشت هم دارای ۷۶۳ هزار تن کان سنگ طلا با عیار طلای ۸/۱ گرم است که این معادن با اندیس‌های معدنی قابل توجه موقعیت استان به لحاظ تولید فلزات گران قیمت را به نحو چشمگیر تقویت می‌کند.

عابدپور بابیان اینکه شهرستان تکاب با توجه به وجود معادن طلا و سنگ‌های تزیینی قطب معدنی استان و قطب طلایی کشور بشمار می‌رود، اظهار کرد: در این شهرستان اقدامات خوبی برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی توسط بخش خصوص صورت گرفته است. ایجاد واحد‌های فرآوری و استحصال شمش طلا و واحد‌های سنگبری در محل معادن نمونه‌ای از این اقدامات است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: رقابتی کردن بازار درعرصه صنعت و معدن و به‌ویژه در بخش طلا در استان نیاز اصلی برای زمینه سازی صادرات و تجارت با کشور‌های همسایه است. نگاه نو در عرصه بین المللی به سمت استفاده از مواد اولیه در پهنه‌ای جدید و کالای صنعتی است و امید می‌رود با ایجاد زیر ساخت‌های لازم از جمله جاده و راه، ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم و کارگاه‌های مجتمع فنی و تخصصی در استان این نیاز به حد بهینه ارتقا یابد.

وی با اشاره به معادن تکاب گفت: در حال حاضر در این شهرستان ۶۶ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از ۴۸ میلیون تن انواع مواد معدنی فعالیت می‌کنند.

عابدپور افزود: معادن فعال این شهرستان سالانه با استخراج ۲ میلیون و ۲۷۸ هزار تن انواع مواد معدنی زمینه اشتغال مستقیم را برای ۱۳۹۰ نفر فراهم ساخته اند.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده