تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۳۴۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فصل بازیگردانی گزارش‌های ماهانه؟

دیده‌بان بورس سه‌شنبه (۶ آذر)

می متالز - طی ۲ جلسه معاملاتی این هفته، شاخص کل بورس تهران ۱۰ کانال عقب‌نشینی کرد. بی‌شک ریزش قیمت جهانی نفت تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر قرمزپوشی یکدست بازار سهام داشته است. علی‌رغم ریسک بزرگ کاهش قیمت نفت،‌ عملکرد چشمگیر شرکت‌ها در آبان‌ماه و ثبات نسبی در بازارهای جهانی می‌تواند مانعی در برابر تداوم منفی فراگیر بازار باشد. در کنار این عوامل باید به جذابیت سطوح قیمتی سهام نگاهی دوباره انداخت.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (۶ آذر)

به گزارش می متالز، با گذشت ۵ روز از آخرین ماه پاییز، سیل گزارش‌های عملکرد ماهانه روانه کدال شده است. این گزارش‌ها در بسیاری از موارد از عملکرد درخشان شرکت‌ها خبر می‌دهد که می‌تواند تا حدودی از نگرانی‌های ناشی از تحریم بکاهد.

سپر فولادی بازار سهام

در میانه ماه آبان، کانال کامودیتی از آمار مطلوب صادرات صنعت فولاد خبر داد. گزارش‌های ماهانه شرکت‌های فولادی به میزان خوبی صحت این خبر را تایید می‌کنند. حجم‌های فروش «فولاد»، «فخوز»، «هرمز»‌ و دیگر فولادی‌هایی که تا این‌جا گزارش‌های خود را روی کدال قرار داده‌اند همگی نشان از حجم بالای صادرات در ماه گذشته دارد. در رابطه با نرخ‌های فروش به نظر می‌رسد مسائلی از جمله نرخ تسعیر ارز و مقاصد صادراتی سبب ایجاد تفاوت‌هایی در این گزارش‌ها شده است. با این وجود افت نسبی نرخ در بعضی از این گزارش‌ها، با توجه به افت قیمت جهانی این محصول کاملا منطقی و قابل درک به نظر می‌رسد.

فولاد مبارکه اصفهان از جمله پیشتازان این صنعت در انتشار کارنامه ماهانه بود و به یمن عملکرد مساعد فروش روز گذشته توانست از روند افت حداکثری قیمت، که به نوعی اکثریت بازار سهام را احاطه کرده بود، مستثنا شود. این روند می‌تواند نویدبخش آن باشد که عملکرد‌های قوی در جریان هیجانی فروش بورسی، نادیده گرفته نشود و در ادامه معاملات شاهد مقاومت تعداد بیشتری از نمادها در مقابل ریزش قیمت باشیم.

دیگر گزارش‌های ماهانه

پیش از این «دنیای بورس» در گزارش نوسان‌سازان این هفته بازار سهام به انتظارات از گزارش‌های ماهانه برخی صنایع و شرکت‌های بورسی اشاره کرده بود. در برخی موارد شاهد تحقق این اهداف بودیم.

شاید در این بین، عملکرد پتروشیمی زاگرس در آبان ماه را بتوان مثال‌زدنی تعبیر کرد. «زاگرس» در ماه گذشته توانسته است به رغم ریزش قیمت متانول در بازارهای شرق آسیا، بیش از 360 هزار تن محصول خود را با نرخ جالب‌توجه بیش از 3 میلیون تومان به فروش برساند. با این حال ادامه مسیر «زاگرس» و دیگر متانول‌سازان کشور در ادامه سال، به سهولت ماه‌های سپری‌شده نخواهد بود. افت قیمت متانول در هفته‌های اخیر، در کنار تغییر مبنای ارزی نرخ خوراک و همین‌طور نرخ دلاری گاز مصرفی در نیمه دوم سبب می‌شود تا انتظار حاشیه سود ناخالص به مراتب کم‌تری را از این صنعت در نیمه دوم داشته باشیم. بنا به آخرین اخبار قیمت متانول در قرارداد CFR چین افت 10 دلاری دیگری را تجربه کرده و 280 دلار به ازای هر تن رسیده است.

 با این حال در صورت به ثبات رسیدن نرخ‌ها در بازار جهانی نیازی دوباره به برآورد سود این شرکت‌ها خواهد بود تا از هیجان‌زدگی در سمت فروش و یا تقاضای این نمادها فاصله ایجاد شود.

برگه‌های بد از عملکرد آبان

باید دقت داشت که وضعیت تمامی شرکت‌ها طی ماه گذشته بر یک مدار قرار ندارد. عدم فروش دو محصول پروپان و بوتان توسط «شخارک» در آبان ماه می‌تواند به گوشه‌ای از مشکلات خاص زمان تحریم اشاره کند. پیش از این «دنیای بورس» در گزارشی به روزهای سخت صادرات LPG توسط این شرکت اشاره کرده بود. به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها به دلیل خاص بودن ویژگی‌های محصول مشکلات بیشتری برای حمل و نقل صادراتی خود داشته باشند. با این حال همچنان برای نتیجه‌گیری قطعی در این زمینه زمان لازم است. لازم به یادآوری است که عدم فروش این محصولات در ماه‌های اخیر از سوی پتروشیمی خارک سابقه داشته است و این امر به منظور بهینه‌سازی هزینه‌های حمل و نقل رخ داده بود.

در برخی دیگر از صنایع می‌توان نشانه‌های بیشتری از ضعف عملکرد را مشاهده کرد که این نارسایی‌ها لزوما از محدودیت‌های مستقیم تحریمی نشات نمی‌گیرد و در برخی صنعت‌ها به ضعف شدید ساختاری بر‌می‌گردد. عملکرد خودروسازی سایپا به عنوان یکی از دو قطب بزرگ خودروسازی کشور در ماه آبان، تنها ادامه زنگ هشداری است که از مدت‌ها پیش به صدا در آمده است و انفعال و عدم توانایی مسئولین برای نتیجه‌گیری تنها بر شدت بحران این صنعت افزوده است (بی ‌آن‌که نقش روشنی در افزایش رفاه مصرف‌کننده نهایی داشته باشد). زمزمه‌های افزایش نرخ خودروهای داخلی مدت‌هاست به گوش  می‌رسد و معامله‌گران سهام این گروه بارها به استقبال این خبر رفته‌اند. اما ضعف تولید و روند رو به افول آن نشان می‌دهد ابعاد مساله بسیار فراتر از آن است که تنها در این قالب بدان پرداخته شود. پیشنهاد می‌شود گزارش تشدید نگرانی از صنعت خودرو (نگاهی به عملکرد آبان سایپا) در این رابطه مطالعه شود.

 آیا می‌توان انتظار بازگشت روند سهام را داشت؟

نکته‌ای که از مدت‌ها پیش مورد تاکید بسیاری از کارشناسان بازار سهام بوده، آن است که دیگر نباید انتظار حرکت دسته‌جمعی بورس را در روند صعودی داشت و از این پس تکیه بر مولفه‌های بنیادی سهم اهمیت دوچندانی خواهد داشت.

در این میان افت قیمت سهام شرکت‌ها بسته به ارتباط آن‌ها با بازارهای جهانی می‌تواند منطقی جلوه کند و یا توجیه‌پذیر باشد. اما در ارتباط با بسیاری از نمادهای دیگر نیز می‌توان مشاهده کرد که جو هیجانی فروش بر اثر واقعی افت قیمت‌های جهانی پیشی گرفته است.

بدین ترتیب این دسته از نمادها از لحاظ نسبت قیمت به درآمدی بار دیگر در سطوح بسیار جذابی قرار گرفته‌اند و از این لحاظ شرط لازم برای ترغیب و تشویق تقاضا را با خود حمل می‌کنند. گزارش‌های عملکرد آبان‌ماه می‌تواند در رابطه با این نمادها نقش مهر تاییدی را بازی کند و یا الزامی به بازنگری بیشتر را به وجود آورد.

با این حال به نظر می‌رسد شرط کافی برای توقف روند نزولی عمومی و از سرگیری سبزپوشی سهام را باید در آرامش بازارهای جهانی جستجو کرد. این بازارها به خصوص تحت تاثیر جنگ تجاری 2 ابرقدرت اقتصادی دنیا وضعیت پرالتهابی را پشت سر می‌گذارند. برخی امیدواری‌ها انتظار برای حصول آرامش نسبی را در ابتدای هفته آینده تقویت می‌کنند. جایی که امریکا و چین در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین بر سر رسیدن به توافق مذاکره خواهند کرد. به نظر می‌رسد دستیابی به این آرامش ( و نه لزوما رشد مجدد قیمت‌ها) می‌تواند شرط کافی برای بازگشت به روند صعود برای نمادهای با پتانسیل قوی بنیادی باشد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: پایگاه خبری وال استریت ژورنال خبر داد: فرانسه یا آلمان برای میزبانی کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران پیشقدم شده‌اند. یک مقام دیپلمات اعلام کرده در صورتی که فرانسه میزبانی این کانال مالی را برعهده گیرد یک مقام آلمانی ریاست این ائتلاف مالی را برعهده خواهد گرفت و در صورت پذیرفتن این میزبانی توسط طرف آلمانی، ریاست برعهده طرف فرانسوی خواهد بود.

در همین رابطه عباس عراقچی؛ معاون وزیر امور خارجه در سخنانی تاکید کرده بود: برجام در شرایط دشواری قرار گرفته است. از دید وی برجام دستاورد سیاسی مهمی است و ایران به طور کامل به تعهداتش در قالب این توافق پایبند است.آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت های هسته ای ایران این مساله را برای سیزده بار تائید کرده است اما در آن سوی ماجرا، ایران همچنان از مزایای اقتصادی برجام بهره مند نشده است.

درداخل نیز آمارهای بانک مرکزی نشان از افت سرعت رشد تورم در میانه پاییز دارند. مطابق آخرین گزارش ارائه‌شده، روند کاهشی تورم ماهانه برای دومین ماه متوالی تمدید شد. نرخ تورم ماهانه که در شهریورماه معادل 6.1 درصد بوده، در مهرماه به سطح 4.6 درصد نزول کرد و اکنون براساس آمار جدید، به سطح 3.5 درصد در آبان ماه رسیده است. در نتیجه یک تغییر جهت محسوس در روند تورم ماهانه قابل‌ردیابی است. علاوه‌بر این تغییر جهت، افت سرعت رشد تورم یک شاهد دیگر نیز دارد؛ مطابق داده‌های بانک مرکزی سرعت رشد تورم نقطه‌به‌نقطه نیز کند شده است؛ درحالی‌که در شهریورماه تورم نقطه‌به‌نقطه رشد 7.2 درصدی نسبت به ماه قبلش داشت و در اولین ماه پاییز این عدد به 5.5 درصد رسیده بود، در ماه گذشته تورم نقطه‌به‌نقطه ۳ درصد رشد کرد. با همین رشد، تورم نقطه‌به‌نقطه آبان‌ماه به 39.9 درصد رسید. کند شدن رشد تورم نقطه‌به‌نقطه در کنار آرام گرفتن تورم ماهانه، می‌توانند نشانه‌های تغییر فاز روند تورم در ماه‌های آتی را رقم زنند. علاوه‌بر اینها، تورم دهک‌های مختلف درآمدی نیز برای نخستین بار توسط بانک مرکزی ارائه شده است که از ثبت تورم سنگین‌تر دهک‌های بالا نسبت به دهک‌های پایین درآمدی حکایت دارد.

براساس توصیه علی صحرایی؛ مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران مردم برای ورود به بازار سرمایه به‌صورت غیرمستقیم اقدام کنند تا اسیر هیجانات کاذب این بازار نشوند. در واقع بیش از 130 صندوق ‏آمادگی دارند تا این مهم را برای سهامداران حقیقی انجام دهند‎.‎

ب) شرکت‌ها: فرایند عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران دیروز آغاز و هر سهم دوازدهمین شرکت جدید سال با ۳۶۵ تومان کشف قیمت شد. دیروز همچنین بالاترین نرخ رقابتی ورق گرم C فولاد مبارکه با 3810.9 تومان و ورق سرد B فولادمبارکه تا بالاترین نرخ رقابتی 5732.5 تومان در بورس کالای ایران معامله شد.

عناوین برگزیده