تاریخ: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۳۵۶۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی تهران:

هیچ کشوری نمی‌تواند با تکیه بر تولیدات داخلی تمام نیاز‌های خود را تامین کند

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: هیچ کشوری نمی‌تواند تمام نیاز‌های بازار خود را تنها با بهره گیری از پتانسیل‌ها و امکانات موجود در کشور بلکه باید بخشی از نیاز خود را از محل واردات تامین کند پس دولت سیزدهم باید بستر لازم را با هدف توسعه مبادلات بازرگانی با دیگر کشور‌ها فراهم نماید.

به گزارش می‌متالز، علاء میرمحمدصادقی روز چهارشنبه با اشاره به اهمیت صادرات و نقش آن در پویایی اقتصاد کشور، رصد و مقایسه نقطه به نقطه آن را امری ضروری دانست و افزود: دولت کنونی برای تحقق اهداف اقتصادی، علاوه بر اینکه باید صادرات را توسعه دهد، لازم است در این خصوص، رصد مداوم و مقایسۀ ماه به ماه نیز داشته باشد.

وی بر ضرورت کارشناسی مداوم محصولات صادراتی، بازار‌های هدف و انطباق آن‌ها با هم تأکید کرد و اظهار داشت: صادرات کشور باید همواره مورد توجه و رصد دولتمردان و کارشناسان باشد تا روندی صعودی و تدریجی را طی کرده و در نهایت اقتصاد کشور را به نقطۀ مطلوب و تعیین شده برساند.

میرمحمدصادقی با تأکید بر لزوم اصلاح نگرش بخش صادرات، ادامه داد: هرگز نمی‌توان تمام نیاز‌های بازار داخلی را تنها با تکیه بر تولیدات داخلی رفع کرد. این امر نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، تمرکز بر واردات نیز ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکر اقتصاد وارد می‌کند به طوری که آن را به سمت وابستگی و در نهایت نابودی کامل سوق می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: بنابراین در گام اول باید با اصلاح نگاه به موضوع اقتصاد و بازار، موازنه‌ای دقیق و حساب شده که منافع ملی را پوشش دهد، بین صادرات و واردات برقرار شود.

میرمحمدصادقی با اشاره به تبعات نامطلوب تحریم بر اقتصاد بخصوص صادرات ایران، افزود: گرچه تحریم‌ها تاکنون آسیب زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده اند، اما باید توجه داشت که حفظ منافع ملی، مهمترین نگاه در همۀ کشورهاست؛ بنابراین اگر کالایی با کیفیت مناسب و قیمت پایین در بازار جهانی وجود داشته باشد، حتی در شرایط تحریم نیز کشور‌ها اولویت وارداتی خود را برآن پایه‌گذاری می‌کنند.

وی بی ثباتی در بازار‌ها را یکی از مشکلات عمده صادرات ایران ذکر و تصریح کرد: حضور کالای ایرانی در بازار‌های صادراتی باید مداوم باشد در حالی که وقتی در داخل کشور تقاضا برای کالایی وجود دارد، صادرات آن ممنوع می‌شود.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه تامین نیاز داخلی یکی از علت‌های تداوم نیافتن صادرات ایران است، گفت: در داخل کشور وقتی برای کالای صادراتی تقاضا وجود دارد، صادرات آن ممنوع می‌شود و به این ترتیب بازاری که به زحمت جذب کالای ایرانی شده، از دست می‌رود.

وی در انتها تاکید کرد: اقتصاد کشور نیازمند نگاه جدید به تجارت است؛ این نگاه باید تغییر کند تا بتوانیم به مرکز منطقه‌ای در تامین کالا‌ها و خدمات تبدیل شویم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده