تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۳۷۴۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دکتر شعبانی، نایب رئیس انجمن مس ایران مطرح کرد:

با نیاز مبرم صنایع کشور به مواد معدنی، سرعت دهی و توسعه اکتشافات الزامی است

می‌متالز - بخش اکتشاف معادن به عنوان نقطه آغاز معدن و صنایع معدنی کشور جایگاه بسیار مهمی دارد که در راستای توسعه و رونق هرچه بیشتر این حوزه، تصمیم سازی و سیاست گذاری‌ها در بخش اکتشاف بسیار حساس و نیازمند واکاوی و توجه بالاست.

به گزارش می‌متالز، دکتر کورش شعبانی، نایب رئیس انجمن مس ایران و رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در این خصوص عنوان کرد: با توجه به نیاز‌های اکتشافی و همچنین نیاز مبرم صنایع کشور به مواد معدنی، سرعت دهی و توسعه اکتشافات الزامی است. همانطور که لازمه هدف گذاری برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ حدود ۱۶۵ میلیون تن سنگ آهن است، در صنایع دیگر نظیر مس، آلومینیوم، سرب و روی هم برنامه‌های توسعه‌ای نیاز است و تکلیفی است که بر دوش بخش اکتشاف کشور گذاشته خواهد شد که این امر مستلزم برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه است. حوزه اکتشاف منابع معدنی کشور نیازمند تحولات اساسی در اصلاح ساختار‌ها و تخصیص بودجه متناسب با نیاز‌های کشور و برنامه‌های راهبردی در بخش معدن و صنایع معدنی است. تشکیل کنسرسیوم‌های اکتشافی با همراهی فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی، اختصاص بخشی از درآمد‌های حقوق دولتی معادن به حوزه اکتشاف، ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، پوشش ریسک فعالیت‌های اکتشافی با تقویت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و تدوین قوانین و مقررات شفاف بر اساس معیار‌های استاندارد جهانی جهت تعامل بهینه بخش معدن، منابع طبیعی و محیط‌زیست از جمله الزامات ایجاد تحول در اکتشاف منابع معدنی کشور است.

نایب رئیس انجمن مس ایران تاکید کرد: اکتشاف، به نیروی متخصص، توانمند و جوان نیاز دارد. از چالش‌های اساسی که در آینده در این بخش با آن روبه رو خواهیم بود، کمبود نیروی فارغ التحصیل و با تجربه در این زمینه می‌باشد؛ اکنون نیز متاسفانه استقبال از این رشته در دانشگاه‌ها بسیار اندک شده است.

وی خاطرنشان کرد: می‌بایست چالش‌های این حوزه را بررسی کرده و برنامه ریزی درستی برای آن داشته باشیم.

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران خاطر نشان شد: بخش اکتشافات با همان سرعت توسعه بخش فرآوری و استخراج تولیدات معدنی پیشرفت نداشته که باید هرچه سریعتر برای آن چاره اندیشی شود.

دکتر شعبانی تاکید کرد: تشکیل یک شورای عالی اکتشاف می‌تواند پیشنهاد تاثیرگذاری باشد که دبیرخانه آن در سازمان زمین‌شناسی قرار گیرد و یک برنامه‌ریزی بلندمدت و یک استراتژی اجرایی و به دور از زیاده خواهی تدوین نماید. این سند برنامه‌ریزی برای اکتشافات توسعه یافته در آینده، به منظور تامین نیاز صنایع معدنی کشور و تغییر استراتژی اکتشافی موجود و اصلاح آن توسط نمایندگان بخش دولتی و خصوصی منجر به شکل‌گیری یک استراتژی اجرایی و کاربردی و نظارت کامل بر آن می‌شود.

منبع: انجمن مس ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده