تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۰
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۲۳۸۳۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

نگرانی از برنامه‌های دولت برای کسب بخشی از درآمد‌های صنعت فولاد

‌می‌متالز - مدیر سرمایه گذاری در شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، «بی پولی دولت» را یکی از بزرگترین تهدیدات صنعت فولاد دانست.

به گزارش می‌متالز، امین داورپناه مدیر سرمایه گذاری در شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت با توجه به نگرانی‌های موجود ناشی از قطعی گاز در صنعت فولاد و اثرگذاری آن بر حاشیه سود شرکت‌های حاضر در این صنعت، بیان می‌کند که اعتقادی به اینکه دوران طلایی صنعت فولاد به اتمام رسیده است ندارد، اما نمی‌توان مشکلاتی که این صنعت را تهدید می‌کند، را نادیده گرفت.

وی در ادامه می‌گوید که شرکت‌های فولادی کشور به دلیل یارانه انرژی که به آن اختصاص داده شده، از حاشیه سود بالاتری نسبت به شرکت‌های منطقه برخوردارند.

مدیر سرمایه گذاری در شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت معتقد است: در آینده دولت اقدام به کاهش و یا قطع یارانه انرژی به صنایع فولادی خواهد کرد که همین مساله حاشیه سود این شرکت‌ها را کاهش خواهد داد، اما قطعا منجر به زیان‌ده شدن شرکت‌ها نخواهد شد.

وی خطر «دولت بی پول» را بزرگترین تهدید صنایع فولادی می‌داند و در این رابطه می‌افزود: بی پولی دولت می‌تواند منجر به دست درازی دولت از این صنایع با روش‌های مختلف شود، مانند اخذ مالیات از صادرات این شرکت ها، یا تفویض طرح‌های زیربنایی که دولت امکان انجام آن را ندارد به صنایع و شرکت‌ها به عنوان مثال الزام بخشی از درآمد فولاد مبارکه بخشی صرف طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان.

به گفته وی؛ با این اقدام دولت حاشیه سود نقدی شرکت‌ها از میان رفته و از جذابیت این شرکت‌ها در بازار سرمایه کاسته می‌شود.

امین داور بیان می‌کند: این اتفاقات منجر به نگرانی سهامداران خواهد شد که نتیجه آن چیزی جز عدم استقبال از صنایع فولادی در بازار سرمایه نخواهند بود.

او قطعی برق و گاز را از دیگر مشکلات صنایع فولادی در کاهش سودشان برشمرد و در خصوص اولویت بندی قطعی گاز شرکت‌های گازی گفت که احساس می‌کنم این خبر حقیقت نداشته باشد، اما باید منتظر اخبار رسمی تری از این موضوع بود.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده