تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۶
بازدید: ۷۸۰
کد خبر: ۲۳۸۵۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«می متالز» گزارش می‌دهد:

«ومعادن» به دنبال منافع سهامداران است

‌می‌متالز - شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» با توجه به حفظ منافع سهامداران به حوزه‌هایی ورود می‌کند که سوددهی مناسبی به همراه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، حضور شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» در بخش‌هایی مانند فولاد، مس، سرب و روی می‌تواند اثربخشی قابل توجهی در افزایش سرعت توسعه این بخش‌ها داشته باشد.

رویکرد جدید مدیریت، حضور در بخش‌های مختلف معدن و سرمایه گذاری در اجرای طرح‌های توسعه با به کارگیری ابزار‌های جدید مالی است تا علاوه بر رشد تولید در این بخش، سهامداران نیز از سود بیشتری برخوردار شوند.

این در حالی است که برخی از حوزه‌های بخش معدن با وجود در اختیار داشتن ذخایر بسیار، آنچنان که شایسته است، مورد توجه سرمایه گذاران نبوده و این موضوع بر بازدهی این صنعت اثر منفی گذاشته است.

حوزه زغال سنگ با در اختیار داشتن ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره واقعی از بخش‌هایی است که امروز چشم به حضور سرمایه گذاران دوخته و شرکت‌هایی همچون «ومعادن» می‌توانند ناجی این بخش باشند. اما چرا شرکتی همچون «ومعادن» با رویکرد توسعه‌ای حضوری در حوزه زغال سنگ نداشته است، در حالی که حضور این شرکت در بخشی همچون فولاد نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته و امروز «ومعادن» حضور پررنگی در هیات مدیره شرکت‌های فولادی دارد.

«ومعادن» به دنبال منافع سهامداران است

«سعید صمدی» دبیر انجمن زغال سنگ ایران درباره حضور شرکت «ومعادن» در بخش معدن و صنایع معدنی، اظهار کرد: شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» یک شرکت بورسی است و طبیعتا باید به دنبال منافع سرمایه گذاران و سهامداران خود باشد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت زغال سنگ به صورتی است که نمی‌توان انتظار داشت شرکتی همچون «ومعادن» برای سرمایه گذاری به آن به صورت گسترده ورود کند، زیرا قرار نیست «ومعادن» به فولادی‌ها یارانه‌ای برای تولید بدهد.

صمدی تصریح کرد: در صورتی که قیمت‌ها اقتصادی شود مطمئن باشید شرکت «ومعادن» و دیگر شرکت‌های توسعه‌ای بیشتر وارد این حوزه می‌شوند و می‌توان اتفاقات خوبی را برای حوزه زغال سنگ پیش بینی کرد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران، بیان کرد: در حال حاضر آن دسته از معادنی که در حوزه زغال سنگ در حال فعالیت هستند در دوران دلار هزار تومانی سرمایه گذاری خود را انجام داده اند، زیرا در شرایط فعلی با توجه به قیمت ارز و قیمت تعیین شده برای زغال سنگ، سرمایه گذاری گسترده در این بخش توجیهی نخواهد داشت.

هرچند اولویت اصلی «ومعادن» توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است، اما با توجه به اعتماد سهامداران به نماد یادشده به بخش‌هایی به طور گسترده وارد می‌شود که سودآوری خوبی برای شرکت به همراه داشته باشد.

با ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه زغال سنگ از سوی دولت می‌توان به حضور بیشتر شرکت پر قدرت «ومعادن» برای توسعه در این حوزه نیز امیدوار بود.

این نکته قابل ذکر است که علیرغم آنچه گفته شد این هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری کشور از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود در راستای تکمیل زنجیره تولید و برآورده نمودن نیاز موجود در گروه، برنامه‌هایی برای سرمایه گذاری در حوزه زغال سنگ در دست اجرا داشته و اقداماتی را شروع کرده که در آینده نزدیک به صورت تفصیلی اطلاع رسانی خواهد شد. لیکن با وجود توانمندی و ظرفیت‌های بالای این شرکت، در صورت رفع موانع تولید و ایجاد جذابیت بیشتر برای سرمایه گذاران از سوی دولت، انتظار می‌رود حضور این مجموعه و سایر شرکت‌های مشابه در این عرصه بیشتر و جدی‌تر از قبل شود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده