تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۳۸۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با هدف کاهش مشکلات معدنکاران تاسیس شد

نخستین کلینیک معدن کشور در زنجان

می متالز - چندی پیش در خبرها ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از گشایش نخستین کلینیک معدن در این استان، خبر داد.
نخستین کلینیک معدن کشور در زنجان

به گزارش می متالز، وی هدف از تاسیس این کلینیک را شناسایی و رفع موانع فعالیت معادن و کاهش هزینه تولید در معدن استان عنوان کرد. زنجان، نخستین استانی است که برای بهره‌برداری از این کلینیک اقدام کرده است چراکه مسئولان اجرایی و فعالان معدنی در این استان بر این باورند که زنجان دارای استعدادهای بالای معدنی است و حضور بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی، امکان بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت را افزایش می‌دهد. از این‌رو می‌توان با تشکیل انجمن‌ها و کلینیک‌های از این نوع برای رونق معدنکاری در این استان تلاش کرد.


تلاش برای فعال کردن معادن استان زنجان

در همین زمینه، ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، توضیح بیشتری داد و گفت: عملیات اجرایی برای گشایش نخستین کلینیک معدن کشور در استان زنجان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در استان زنجان ۳ کلینیک صنعت، فعالیت می‌کند، گفت: کلینیک‌های تخصصی در استان زنجان عبارتند از کلینیک دانشگاه زنجان و پارک علم و فناوری، کلینیک تخصصی صنعت زیر نظر بسیج مهندسی و کلینیک صنعت با مدیریت سازمان و شرکت شهرک‌های صنعتی.
این مقام مسئول، در ادامه بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت با متولیان نظام مهندسی معدن، جلسات متعددی را برگزار کرد تا درباره بحث احصای معادن غیرفعال چاره‌اندیشی شود. یکی از راهکارها برای احیای معادن کوچک و متوسط، تشکیل کلینیک معدن بود. این پیشنهاد از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت به متولیان نظام مهندسی معدن و خانه معدن استان داده شد.
فغفوری در ادامه با بیان اینکه تشکیل این کلینیک با استقبال بخش خصوصی روبه‌رو شده است، گفت: پس از تایید این پیشنهاد از سوی فعالان بخش خصوصی، هیات مدیره نظام مهندسی معدن، برای بهره‌برداری از این کلینیک، نامه‌نگاری‌هایی با داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور کرد و وی نیز از این طرح بسیار استقبال کرد. امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی این طرح باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن درباره کارکرد کلینیک معدن، گفت: این کلینیک سعی می‌کند نخست عارضه‌یابی کرده سپس برای حل مشکلات تلاش کند. باید به این نکته دقت کرد که معادن در استان زنجان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. از این‌رو نمی‌توان برای آنها یک نسخه تجویز کرد. یکی از کارویژه‌های اصلی این کلینیک، شناسایی مشکلات تک‌تک معادن در این استان است.
فغفوری در ادامه بیان کرد: کلینیک معدن همان کاری را انجام خواهد داد که این روزها شرکت میدکو، در پی انجام آن است؛ این شرکت شبه دولتی، به دنبال علل تعطیلی معادن کوچک می‌رود و برای رفع آنها تلاش می‌کند.
به گفته وی، اگر کلینیک‌های معدن در استان‌ها تشکیل شوند می‌توانند بانک اطلاعاتی خوبی برای معادن غیرفعال ایجاد کنند و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این بخش، با آگاهی در آن حضور پیدا می‌کنند.
فغفوری در ادامه درباره تعداد معادن در استان زنجان، گفت: درحال‌حاضر ۳۲۰ معدن در استان زنجان فعالند که بیشتر آنها، سنگ آهن، خاک‌های صنعتی، سرب و روی، سنگ‌های گرانیتی و تزئینی هستند. این معادن در دسته معادن فعال جای می‌گیرند. ۳۰ معدن غیرفعال نیز در استان وجود دارد اما فعال کردن این معادن درحال‌حاضر توجیه اقتصادی ندارد. از این‌رو برای احیای آنها تا امروز اقدامی نشده است.
این مقام مسئول با اشاره به اعضای کلینیک معدن، گفت: این کلینیک متشکل از نمایندگانی از سازمان نظام مهندسی معدن استان، خانه معدن استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. ما بر این باوریم که از صفر تا ۱۰۰ این کلینیک باید از سوی بخش خصوصی اداره شود. هر اندازه که کفه دولتی این کلینیک‌ها کمتر دولتی باشد بهتر می‌توان به عملکرد آنها امیدوار بود.
وی در پایان بیان کرد: درحال‌حاضر هزینه‌های تعمیر، نگهداری و حمل‌ونقل مواد معدنی بالا رفته اما از سوی دیگر نرخ فروش مواد معدنی همچنان ثابت مانده و به یک معضل بزرگ برای معدنداران تبدیل شده است.


تاسیس کلینیک معدن با هدف رفع مشکلات

همچنین رامین سلسانی، رئیس خانه معدن زنجان، بیان کرد: خانه معدن استان با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن استان و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت، اقدام به تاسیس کلینیک معدن خواهد کرد. هدف از این کلینیک، بررسی مشکلات معدنداران است.
به گفته وی، بخشی از مشکلات معدنکاران، اداری و بخشی دیگر مربوط به نحوه پرداخت حقوق دولتی است.
رئیس خانه معدن استان زنجان ادامه داد: برخی از معدنکاران، حتی با شیوه نامه‌نگاری برای تسهیل فعالیت خود و به عبارت دیگر نسبت به مباحث آیین‌نامه اجرایی معادن آشنا نیستند. برخی از معدنداران نمی‌دانند پیش از اینکه حقوق دولتی آنها انباشت شود چه اقداماتی انجام بدهند. برای بسیاری از حقوق دولتی با پیگیری ساده می‌توان بخشودگی گرفت. از این‌رو ساخت کلینیکی که مشکلات معدنکاران را حل کرده و برای آنها راهکار تجویز کند می‌تواند تا حدود زیادی حلال دشواری‌های بخش معدن باشد.
سلسانی افزود: بر اساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشی از وظایف شورای‌عالی معادن، به شورای معادن استان‌ها تفویض داده شد. خانه معدن استان نیز در این شورا کرسی دارد و می‌تواند بخشی از چالش‌های معدنکاران را حل کند اما بدون تردید اگر کلینیک معدن، در استان زنجان بهره‌برداری شود این مرکز می‌تواند به‌صورت تخصصی به مشکلات معدنکاران توجه کند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که بنیانی‌ترین مشکلات معدنکاران چیست، گفت: مشکل اصلی معدنکاری در استان زنجان، به‌ویژه معادن کوچک و متوسط، افزایش قیمت‌های تجهیزات معدنی و تعمیر و نگهداری آنهاست. نوسان‌های نرخ ارز باعث شده که نرخ ماشین‌آلات معدنی به شدت افزایش یابد و آنها با چالش‌های عمیقی روبه‌رو شوند. برای حفظ و نگهداری ماشین‌آلات معدنی، باید هزینه‌های هنگفتی پرداخت کرد.
به گفته این فعال معدنی، درحال‌حاضر نرخ هزینه‌های جاری معدن افزایش پیدا کرده اما نرخ فروش این محصولات نسبت به هزینه، افزایش چندانی را تجربه نکرده است. از این‌رو معدنکاران کوچک و متوسط انگیزه فعالیت چندانی در این شرایط ندارند.
رئیس خانه معدن استان زنجان در پایان بیان کرد: هزینه حمل‌ونقل مواد معدنی، در کشور افزایش یافته و افزایش هزینه جابه‌جایی باعث شده است هزینه‌های جاری فعالان معدنی نیز افزایش یابد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده