تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۳۹۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صعود سهام بر موج بازارهای جهانی

دیده‌بان بورس سه‌شنبه (۱۳ آذر)

می متالز - شاخص کل بورس روز گذشته توانست برای دومین روز متوالی رشد بیش از ۳ هزار واحد را تجربه کند و بار دیگر در کانال ۱۶۶ هزار واحدی قرار بگیرد. بازگشایی مثبت بازارهای جهانی در پی آتش‌بس موقت جنگ تجاری عمده‌ترین دلیل بازگشت بورس تهران به مدار صعود بوده است. آیا سوخت جهانی سهام قدرت نگه‌داشتن بورس در مسیر مثبت را خواهد داشت؟
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (۱۳ آذر)

به گزارش می متالز، پس از نشست سران ۲ کشور چین و آمریکا (در حاشیه نشست جی۲۰ در آرژانتین) و توافق دو غول اقتصادی دنیا برای آتش‌بس ۹۰ روزه جنگ تجاری، همان‌گونه که انتظار می‌رفت بازارهای جهانی بازگشایی مثبت و ملموسی را در هفته جاری تجربه کردند. تا جایی که نفت کار خود را با رشد حدود ۵ درصدی قیمت آغاز کرد و فلزات پایه در بورس لندن رشد بیش از ۲ درصد را به ثبت رساندند. قیمت محصولات فولادی در شرق آسیا نیز جهش‌های ملموسی را به ثبت رساندند.

در پی این رخداد، در بورس تهران، نمادهای پالایشی و سهام تولیدکنندگان فلزات رنگی برای دومین روز متوالی رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و شرکت‌های بزرگ فولادی اگر چه کار خود را در محدوده صف خرید به پایان نبردند با این وجود رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند.

آرامش بعد از هیجان نخستین

بعد از گذر معاملات بازارهای جهانی در نیمه نخست روز، شاهد فروکش عطش هیجان نخستین بودیم. به گونه‌ای که دامنه رشد مس، روی و دیگر فلزات رنگین تا حدودی محدود شد. مس که در معاملات آغازین توانسته بود سد ۶۳۰۰ دلاری را پشت سر گذارد در دادوستدهای شبانه به سطح ۶۲۵۰ دلار به ازای هر تن بازگشت و روی نیز با عقب نشینی نسبی از اوج ۲۶۰۹ دلاری در محدوده نزدیک به ۲۵۸۰ دلار معامله شد.

نکته مهمی که باید در نظر داشت آن است که سطوح فعلی قیمت برای تولیدکنندگان داخلی این محصولات به شرط آن که در فروش محصول با مشکل پیچیده‌ای روبرو نشوند (کما آن‌که آمار صادرات محصولات مسی در مهر ماه باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده بود)‌ می‌تواند برای این شرکت‌ها جذابیت قابل‌توجهی را در پی داشته باشد. با این حال اطمینان از حفظ این سطوح نیز مستلزم آرامش نسبی در این بازارهاست و این مساله سبب می‌شود تا رصد آخرین اخبار مربوط به مذاکرات حول و حوش جنگ تجاری ضروری گردد. قرار است طی فرصت تنفس ۹۰ روزه‌ای که مورد توافق قرار گرفته طرفین راه‌حلی برای عبور از بحران (که انتظار تشدید و جدی شدن آن در سال ۲۰۱۹ وجود دارد)‌ بیندیشند.

اوج، فرود و فراز دوباره نفت

رشد ۵ درصدی قیمت نفت در معاملات پس از بازگشایی علاوه بر دستاوردهای توافق دو طرف چینی و امریکایی، از انتظار برای کاهش عرضه نفت اوپک و روسیه تغذیه می‌شد. اما این محصول نیز از روند فرو نشستن عطش دیگر کامودیتی‌ها در معاملات شبانه مستثنا نبود. با این حال در آخرین معاملات روز گذشته، مجددا صعود نفت با چاشنی دیگری شدت گرفت و رشد قیمت به بیش از ۴ درصد رسید.

خبر تصمیم کانادا به کاهش تولید نفت در آستانه نشست اوپک نیروی محرکه رشد دوباره طلای سیاه را فراهم کرد.

طی هفته‌های اخیر و همراه با ریزش شدید قیمت نفت نه تنها کلیت بازار سهام تحت فشار فروش قرار گرفت، نمادهای مستقیما مرتبط با این کالای پایه در ریزش قیمت سهام تا حدودی پیشتاز بودند. بازگشت قیمت نفت توانسته است تقاضا برای نمادهای این گروه را به شدت تقویت کند؛‌ به خصوص که اصلاح شدید قیمتی در این گروه نیز در ترغیب تقاضا موثر بوده است. در داد و ستدهای روز گذشته هر ۳ نماد بزرگ پالایشی، «شبندر»، «شپنا» و «شتران» از جمله تاثیرگذارترین نمادها در رشد شاخص بودند.

سوخت جهانی بازار سهام تا کجا قدرت پیشرانی دارد؟

پیش از پرداختن بیشتر به این سوال مجددا تاکید می‌شود که حفظ سطوح فعلی قیمت‌ها، در سایه آرامش و به دور نوسان‌های تنش‌آمیز، می‌تواند ارزندگی گروه زیادی از سهام را تایید کند. در سوی مقابل ریزش این بازارها دیگر تجربه دوری برای بازار سهام نیست و از دیگر سو نوسان‌های پرتنش آن می‌تواند اعتماد به ادامه روند را (که لازمه جهت‌گیری سهام است)‌ از بورس تهران دریغ کند.

با این حال می‌توان انتظار داشت که با گذر از فاز هیجانی نخست، این بازارها برای مدتی با نوسان‌های موردی روبرو شوند تا آن که نتایجی از مذاکرات و رایزنی‌های بعدی ۲ مهره تعیین‌کننده اقتصاد دنیا به دست آید.

در صورتی که سناریوی آرامش نسبی در میان‌مدت محقق شود باید انتظار داشت که روندهای گروهی هر چه بیش‌تر با تفکیک مسیر سهام روبرو شود و در این بین گزارش‌های فصلی و ماهانه نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت. البته در این بین عامل به شدت‌ اثرگذار دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

ادامه رشد بازارهای جهانی ( که اخبار مساعد ادامه‌داری را می‌طلبد)‌ نیز می‌تواند تداوم روند صعود عمومی سهام را برای مدتی محتمل نماید.

پتانسیل پنهان سهام

همان‌گونه که کمی پیش‌تر اشاره شد عامل دیگری نیز می‌تواند در روند معاملات پیش‌ رو نقش‌آفرینی کند: تغییر در سیاست‌های ارزی و یکسان‌سازی احتمالی نرخ ارز.

طی روزهای اخیر تمرکز اخبار بر یکسان‌سازی نرخ ارز با ادغام سامانه‌های نیما و سنا بیشتر شده است. دستورالعمل اخیر بانک مرکزی در رابطه با پیمان‌سپاری ارزی عملا تاثیر خاصی بر شرکت‌های صادرکننده بزرگ و بورسی نداشته است و ضمنا عدم تمایل به بازگردانی ارز حاصل از صادرات به کشور از عمده‌ترین دغدغه‌هایی‌ست که توسط مسئولان مطرح می‌شود.

از دیگر سو طی هفته‌های اخیر نرخ ارز در بازارهای آزاد روند کاهشی محسوسی را تجربه کرد و در آخرین معاملات روز گذشته در نیمه پایین کانال 11 هزار تومانی قرار گرفت. مطابق با نکته‌ای که بارها در گزارش‌های «دنیای بورس» و نظرات کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته، تشکیل بازار ارز برای ثبات بادوام نرخ آن در سطوح فعلی ( و پایین‌تر) به نوعی غیرقابل‌اجتناب است و این موضوع جز با حذف فاصله «نیما» و «سنا» بدست نمی‌آید. حذف این فاصله می‌تواند ترغیب‌کننده اثربخش‌تری برای تزریق ارز به بازارها باشد و نتیجه آن به احتمال زیاد کاهش بیشتر نرخ آزاد و تعدیل نسبی نرخ نیمایی خواهد بود. با این حال باید توجه داشت که حرکت منطقی و عقلانی در این تغییر بسیار مهم است.

در روزهای اخیر اخبار و گمانه‌های زیادی در رابطه با این تغییر مطرح می‌شود. با این حال تا این‌جا تنها صحبت از احتمالات مطرح است و نمی‌توان به آن وزن چندانی داد. به نظر می‌رسد در بازه‌ کوتاه‌مدت همچنان بازارهای جهانی تعیین‌کننده اصلی فرمان بورس باشند.

آخرین قیمت‌ها در بازارهای جهانی

در آخرین معاملات بورس فلزات لندن، قیمت هر تن مس در سطح 6258 دلار  قرار دارد و هر تن روی در سطح 2570 دلار دادوستد می‌شود.

همچنین هر بشکه نفت تگزاس و برنت نیز در آخرین دادوستدها با رشد بیش از یک درصد، به ترتیب در سطوح نزدیک به 53.5  و 62.3 دلار قرار دارند.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: علی لاریجانی؛ رئیس مجلس از دستور کار ۳ قوه در مورد افزایش سود بانکی و نهایی شدن تقریبی ساز و کار مالی اروپا خبر داد و گفت: بانک‌های اروپایی شرط گذاشتند باید FATF توسط ایران پذیرفته تا مبادلات بانکی انجام شود. در همین حال عضو هیات رییسه مجلس از تازه‌ترین توافق دولت و مجلس برای زمان ارایه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس خبر داد. اکبر رنجبرزاده با توجه به اینکه مجلس 15 آذر جلسه علنی ندارد می‌گوید: طبق توافقی که بین مجلس و دولت صورت گرفته، قرار است دولت لایحه بودجه را 25 آذر به مجلس ارایه کند.

رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از تدابیر ویژه دولت برای کنترل قیمت کالاهای پرمصرف به منظور کاهش و یا توقف افزایش قیمت این کالاها خبر داد. در همین حال مهدی کسرایی‌پور؛ مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی تاکید دارد: صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند.

ب) صنایع: اگر چه یکی از نمایندگان مجلس از مخالفت رییس جمهور با افزایش قیمت خودرو خبر می‌دهد که منابع مطلع بر مطالعه و بررسی بیش‌تر رییس جمهور و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تصمیم نهایی در این خصوص تاکید دارند. در این زمینه اما برخی منابع آگاه هم از دیدار مدیران زنجیره خودروسازی کشور با علی لاریجانی؛ رئیس مجلس خبر می‌دهند و اینکه وی قول بررسی قیمت‌ها را در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه داده است. در همین حال البته مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر از درخواست تولیدکنندگان لاستیک مبنی‌بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای سبک و سنگین خبر داد و اعلام کرد: این درخواست به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده و منتظر اعلام نتیجه نهایی در این زمینه هستیم.

هیات وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد تا براساس شرکت‌های بخش خصوصی بتوانند با معرفی وزارت بهداشت و از محل سهمیه ارزی این وزارتخانه در موارد خاص نسبت به واردات دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و قطعات یدکی اقدام کنند.

ج) شرکت‌ها: برای نخستین بار در کشور، داروسازی تهران شیمی موفق به تولید و عرضه به بازار داروی ضدافسردگی پاروکستین ۲۰ میلی‌گرم با نام تجاری لوکسیم شد. در همین حال شرکت خدمات مدیریت صبا تامین قصد دارد به وکالت از سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به فروش 100 درصد سهام شرکت توسعه نفت و گاز آریا از طریق مزایده اقدام کند. یک بانک بزرگ اروپایی برای ادامه همکاری با بانک سامان درخواست رسمی داده است.

عناوین برگزیده