تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۴۰۱۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفتگو با رادیو گفتگو عنوان کرد:

توسعه شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم در اولویت قرار دارد/ در هیچ بخشی از کشور، مثل صنعت از مصرف آب ایجاد ارزش افزوده نشده است/ استقرار صنایع با درنظر گرفتن ظرفیت‌های آبی با اولویت استقرار در سواحل کشور

‌می‌متالز - معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که استقرار صنایع باید با درنظر گرفتن ظرفیت‌های آبی کشور باشد گفت: استقرار صنایع در سواحل کشور دارای اولویت است.

به گزارش می‌متالز، فتحعلی محمدزاده با بیان این مطلب در گفتگو با برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" رادیو گفتگو اظهار داشت: آن‌چه مسلم است، موضوع آب در کشور ما دچار مشکل است و باید برای حل این مشکل در هر بخش چاره اندیشی کرد.

وی افزود: آن‌چه مورد پیش‌بینی و تأکید کارشناسان امر است، حداقل تا ۱۰ سال آینده گرفتار این تغییر اقلیم و خشکسالی هستیم و باید در زمینه مصارف آب به سمت بهره‌وری بهینه حرکت کنیم.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که سالانه حدود ۹۳ میلیارد مترمکعب آب در کشور ما مصرف می‌شود، اضافه کرد: سهم صنعت از این میزان مصرف، حدود ۲ میلیارد مترمکعب است و اگر مصارف نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها را کم کنیم، سهم بخش‌های صنعتی و معدنی کشور چیزی در حدود ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال است.

محمدزاده ادامه داد: اگرچه می‌بایست در بخش صنعت نیز به موضوع بهره‌وری در مصرف آب توجه شود که این امر در دستور کار بوده و هست؛ اما مسأله اصلی، هدررفت آب در بخش کشاورزی است که صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در هیچ بخشی از کشور، مثل صنعت از مصرف آب ایجاد ارزش افزوده نشده است، تصریح کرد: در شهرک‌های صنعتی به ازای مصرف هر لیتر آب، ۵۸ نفر شغل ایجاد شده و به ازای هر مگاوات برق، ۹۶ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تأکید بر این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال کمک به رفع مشکلات آب کشور بوده و هست، گفت: طرح بزرگ انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران با راهبری بخش صنعت درحال انجام است.

محمدزاده افزود: این‌که در ۴۰ سال گذشته شاهد این بودیم که واحد‌های بزرگ فولادی و پتروشیمی‌ها در مناطق مرکزی ایران و استان‌هایی با ظرفیت‌های پایین آبی احداث شده‌اند، واقعیتی است که صورت گرفته، ولی با ابلاغ مصوبه‌ای که در زمینه آمایش سرزمین داشته‌ایم، از این پس استقرار صنایع باید با درنظر گرفتن ظرفیت‌های آبی با اولویت استقرار در سواحل کشور باشد.

وی موضوع ماندگاری جمعیت را مسأله‌ای مهم و درخور توجه دانست و اضافه کرد: به منظور استقرار جمعیت، توسعه شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم در اولویت قرار دارد.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به این‌که ۱۶ هزار لیتر آب را برای شهرک‌های صنعتی تأمین کرده و به همین اندازه هم کسری داریم، ادامه داد: در زمینه تأمین آب صنایع، بدون شک اولویت ما استفاده از پساب‌های صنعتی و شهری است.

محمدزاده با بیان این‌که بازچرخانی آب در دستور کار بخش صنعت کشور است، خاطرنشان کرد: با در مدار بودن ۲۴۵ مدول تصفیه‌خانه، ۱۷۵ هزار مترمکعب فاضلاب صنعتی به‌صورت روزانه تصفیه می‌شود که از این رقم ۳۵ هزار مترمکعب مورد بازچرخانی قرار می‌گیرد.

در برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" که با موضوع "بحران آب یا بحران مدیریت آب؟" شب گذشته در رادیو گفتگو پخش شد، مصطفی فدایی فرد (رئیس کمیته ارزیابی سیلاب از کمیته ملی سد‌های بزرگ ایران و مدیر سابق طرح جامع آب ایران)، هدایت فهمی (رئیس مرکز تحقیقات پژوهاب گستر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاون سابق دفتر کلان و برنامه ریزی آب‌های وزارت نیرو)، فتحعلی محمدزاده (معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) و کتایون نعمت پور (مدیرکل دفتر محیط زیست، بهداشت، ایمنی و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت) حضور داشتند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده