تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۴۰۶۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت قیمت سکه/ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه امروز ۲۸آذر

‌می‌متالز - سکه در معاملات روز شنبه، تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار داخل و همچنین صعود اونس طلا به نزدیکی مرز ۱۸۰۰دلاری، کانال ۱۳میلیون تومانی خود را حفظ کرد.

به گزارش می‌متالز، سکه در معاملات روز شنبه، تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار داخل و همچنین صعود اونس طلا به نزدیکی مرز ۱۸۰۰دلاری، کانال ۱۳میلیون تومانی خود را حفظ کرد؛ اما نوسانات کاهشی دلار سبب کاهش نسبی نرخ این فلز گرانبها شد. به این ترتیب، قیمت سکه امامی با وجود عملکرد مثبت طلا به سمت ۱۳میلیون و ۱۴۰هزار تومان عقبگرد کرد و حباب آن کوچک‌تر شد.

به نظر می‌رسد، روند آتی سکه تا حدود زیادی به روند حرکتی دلار وابسته است و معامله‌گران همچنان با احتیاط زیادی روند بازار را دنبال می‌کنند.

اخبار برجامی حاکی از آن است که مسائل حل‌نشده زیادی در مورد برجام باقی مانده است و احتمالا دور هشتم مذاکرات هسته‌ای طولانی خواهد بود. این موضوع می‌تواند فضای افزایشی را بر سکه حاکم کند؛ ضمن اینکه تحلیلگران به بهای اونس در هفته جاری امیدوارند.

هفته مثبت طلا

در حالی که نگرانی‌ها در مورد افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون و نرخ بالای تورم موجب شده است تا سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن روی بیاورند، قیمت طلا به‌رغم کاهش اندک در روز جمعه، به رشد هفتگی دست یافت.

به این ترتیب، اونس طلا در نزدیکی مرز حساس ۱۸۰۰دلاری بسته شد و برای کل هفته یک‌درصد رشد را به ثبت رساند. از نظر برخی از تحلیلگران، بازار طلا تاب‌آوری قوی از خود نشان می‌دهد؛ زیرا قیمت‌ها موفق شده‌اند در آستانه تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، حمایت در بالای سطح ۱۷۵۰دلار را حفظ کنند.

با این حال، همچنان فرصت فروش در زمان صعود قیمت‌ها را هم می‌بینند؛ زیرا این فلز ارزشمند ممکن است با موانع افزایش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۲ مواجه شود. از طرفی افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک میان روسیه و اوکراین هم تقاضا را برای طلا، به‌عنوان دارایی امن در کوتاه‌مدت، تقویت می‌کند.

علی طباطبایی، کارشناس بازار‌های مالی درباره اخبار منتشر شده گفت: سیاست‌‎های مالی آمریکا در چند وقت گذشته و برای ماه‌های آینده کنترل و افزایش ارزش دلار است. همین مساله موجب می‌شود اونس جهانی و حتی قیمت نفت افزایش زیادی نداشته باشند.

این کارشناس بازار‌های مالی عقیده دارد به دلیل افزایش تلاش برای تقویت ارزش دلار، افزایش اونس طلا بعید است.

طباطبایی بر این عقیده است که تا اعلام نرخ تورم بعدی توسط بانک مرکزی آمریکا، اونس جهانی در همین محدوده قیمت نوسان می‌کند و افزایش و کاهش چشم‌گیری ندارد.

اونس جهانی در بلند مدت

علی طباطبایی بر این اعتقاد است که با توجه به شرایطی که وجود دارد، اونس جهانی طلا در بلند مدت با شیب کم روند نزولی دارد. نرخ تورم آمریکا در چند ماه آینده برای مشخص شدن مسیر طلای جهانی اهمیت دارد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده