تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۶۴۶
کد خبر: ۲۴۰۷۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تجربه تاریخی از کاربرد IPCC

‌می‌متالز - IPCC، سیستم سنگ‌شکن و انتقال مواد معدنی از پیت است که شرکت‌های بزرگ جهان برای افزایش کارآیی و بازدهی و کاهش هزینه‌های جاری، به سراغ آن رفته‌اند. در ادامه به بررسی تجربه راه‌اندازی سیستم IPCC در دو شرکت بزرگ معدنی جهان می‌پردازیم.

واله؛ پیشگام تکنولوژی معدن


به گزارش می‌متالز، شرکت معدنی واله، دومین شرکت بزرگ معدنی جهان است. تمام سیستم‌های استخراج سنگ آهن بدون دامپ‌تراک این شرکت با نام S۱۱D با راه‌اندازی زودتر از موعد در حال کار هستند. این چهار سیستم در حال حاضر با بیش از ۸۰ درصد ظرفیت در حال کار کردن هستند. هر چهار سیستم از ایستگاه سنگ‌شکن کاملا متحرک ساندویک (sandvik PF ۲۰۰) استفاده می‌کنند که هر کدام توسط بیل‌های طناب کاترپیلار ۷۴۹۵ بارگیری می‌شوند.

تولید کلی سنگ آهن واله در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ به رکورد ۹۵.۱ میلیون تنی رسید که ۳.۳ میلیون تن بیشتر از سه ماهه دوم بود که عمدتاً به دلیل عملکرد عملیاتی بهتر در سیستم شمالی این شرکت و افزایش سطح S۱۱D بود. سیستم شمالی به رکورد سه ماهه ۴۵.۰ تن در سه ماهه اول ۲۰۱۷ دست یافت که به ترتیب ۸.۵ و ۱۶.۴ درصد بیشتر از سه ماهه سوم ۲۰۱۷ و سه ماهه دوم ۲۰۱۶ بود که عمدتاً به دلیل بهبود عملکرد این معادن بواسطه راه‌اندازی سیستم IPSS یود.


معدن طلای مورونتائو ازبکستان


معدن طلا Muruntau, Navoi Mining & Metallurgical Combinat (NMMC) در ازبکستان، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج طلا در جهان و مجری بزرگترین معدن طلای جهان، برنامه سرمایه‌گذاری قابل توجهی در برای نوسازی عملیات خود و همچنین افزایش همزمان ظرفیت تولید دارد.

مورونتائو همچنین دارای ذخایری است که بیش از ۴۰۰۰ تن برآورد شده است. طول فعلی معدن روباز اصلی ۴.۳ کیلومتر و عرض ۳.۲ کیلومتر و عمق حدود ۶۵۰ متر است. در حال حاضر بیش از ۴۲ میلیون تن سنگ معدن از این معدن در سال استخراج می‌شود تا بیش از ۲ میلیون انس طلا در سال تولید شود و در سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است تا این رقم به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد و در آینده نیز قرار است عمق برداشت تا هزار متر افزایش یابد. این شرکت، سیستم IPCC تا حد زیادی در داخل ازبکستان مهندسی و اجرا شده‌است.

در آگوست سال جاری، قبل از سی‌امین سالگرد استقلال دولت جمهوری ازبکستان، NMMC مراسمی را برای راه‌اندازی مجموعه فناوری «جریان چرخه‌ای شمال شرق» در چارچوب پروژه سرمایه‌گذاری در دست احداث برای توسعه این معدن برگزار شد. پروژه جریان چرخه‌ای به نصب و راه‌اندازی سنگ‌شکن و انتقال درون پیت (IPCC) اشاره دارد. در این سیستم با خرد کردن سنگ معدن طلا و حمل آن از نقطه تخلیه در امتداد نوار نقاله‌ها هزینه‌های حمل‌ونقل به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابند.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده