تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۴۱۱۴
سرویس خبر : زمین شناسی
نشست خبری دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه اکتشاف مواد‌معدنی

بررسی ورود فناوری‌های روز دنیا در بخش اکتشاف

می‌متالز - نشست خبری دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار با حضور نمایندگان رسانه‌ها و مطبوعات کشور در محل این سازمان برگزار شد.
بررسی ورود فناوری‌های روز دنیا در بخش اکتشاف

به گزارش می‌متالز، معاون اکتشافات‌معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: دومین دوره نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشاف موادمعدنی کشور و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، خانه معدن ایران و شرکت ملی صنایع مس ایران و همچنین شرکت رستاک پادویژن انجام شده و دومین نمایشگاه تخصصی اکتشافات مواد معدنی در فضایی به وسعت ۵۰۰۰ مترمربع در روز‌های ۸ تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ در محل هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

دکتر عباس گل‌محمدی با بیان این‌که انتقال فناوری و توسعه مدیریت تخصصی در اکتشافات از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی است، افزود: این نمایشگاه با محوریت ضرورت بازنگری و بروزآوری استراتژی اکتشاف، تسهیل قوانین و دستور‌العمل‌های اکتشاف، استفاده از تکنولوژی و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و توانمندسازی منابع انسانی برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که در 6ماه گذشته محورهای همایش را با نیازسنجی صحیح انتخاب کردیم‌ و 5دوره جلسه هم‌اندیشی برگزار کردیم‌، گفت: قرار است در این همایش از برگزیدگان استارت‌آپ‌هایی که در زمینه علوم معدنی برگزار شده نیز دعوت به عمل آید.

این مقام مسئول تصریح کرد: در واقع با هماهنگی با برگزارکننده این نمایشگاه جایگاهی برای این افراد در نظر گرفته می شود تا بتوانند با استفاده از دانش و روش های خود زمینه را برای تجاری سازی روش های آنها فراهم کنیم و از سویی می‌توان این نمایشگاه را به عنوان مرجعی برای نمایشگاه اکتشافی در غرب آسیا نیز به حساب آورد.

گل‌محمدی ادامه داد: تعدادی از گواهی کشف‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز همزمان با همایش اکتشاف به مزایده گذاشته و به بخش خصوصی واگذار می‌شود که در این راستا مجوزهای لازم نیز اخذ شده است.

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین از برگزاری و بازگشایی پیشنهادات مزایده چند محدوده معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انتخاب اکتشافگران برتر، پیشکسوتان برتر اکتشاف، حمایت از منتخبان ایده‌های ارائه شده در استارتاپ‌های علوم زمین و معدن و همچنین ایجاد فضاهای B2Bجهت شرکت‌کنندگان در همایش و نمایشگاه برای توسعه روابط کاری همزمان با همایش اکتشاف خبر داد.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سئوالی در رابطه با حضور کشورهای خارجی در این نمایشگاه نیز گفت: طبق روال برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، حدود 30درصد از سخنرانی‌های این همایش و نمایشگاه تخصصی توسط سخنرانانی از کشورهای استرالیا، آلمان، کانادا، امریکا و چند کشور دیگر انجام خواهد شد و چالشی درخصوص حضور خارجی ها با توجه به مسائل تحریم نداشته‌ایم.

گل‌محمدی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اکتشافات معدنی تا چه اندازه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است، اظهار کرد: ایران در زمینه دانش اکتشافات مواد معدنی در سطح قابل قبولی قرار دارد و ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز این بخش همچون دیگر بخش های فعالیت‌های معدن و صنایع معدنی گسترده نیست و در زمینه دستگاه‌های تجزیه موادمعدنی پرتابل و در محل و دستگاه‌های جدید و مدرن برداشت ژئوفیزیکی و حفاری مغزه‌گیری و یا پودری پیشرفته نیاز به تجهیزات روز و کارآمدتر هستیم.

همچنین محمود بندرچی، مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن نیز در این نشست خبری اظهار کرد: دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف موادمعدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار به عنوان یکی از تخصصی‌ترین و فنی‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در خاورمیانه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اولین دوره این نمایشگاه در سال 91 به همت شرکت رستاک پادویژن برگزار شد و بازخورد خوبی در کشور داشت که امسال نیز با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور این همایش برگزار خواهد شد و امید داریم که بتوانیم آن را به صورت 2 سالانه برگزار کنیم.

به گفته بندرچی؛ هدف از برگزاری این نمایشگاه حمایت از تولیدکنندگان و فعالان داخلی در حوزه اکتشاف و معدن است.

دکتر گل‌محمدی در حاشیه نشست خبری نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی در پاسخ به خبرنگاران گفت: ظرفیت تولید سنگ آهن کشور ۸۰ میلیون تن است که ۶۰ میلیون تن در صنایع فولاد و سیمان مصرف شده و ۲۰ میلیون تن آن به صورت دانه‌بندی صادر می‌شود.

وی افزود: پیش از انقلاب شرکت ذوب آهن تنها مصرف کننده سنگ‌آهن کشور بود و سالیانه حداکثر یک میلیون تن استخراج محصول انجام می‌شد؛ امید است با توجه به برنامه‌ریزی 55 میلیون تنی تولید فولاد در افق 1404 باید ظرفیت تولید سنگ آهن به بیش از 100 میلیون تن برسد

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشورتصریح کرد: طرح اکتشاف سراسری سنگ آهن را پیشنهاد دادیم و امیدواریم با ورود بخش دولتی و حمایت دولت این طرح هر چه سریعتر عملیاتی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متوسط حفاری عمیق در جهان 100 متر است، اما در ایران هنوز در لایه‌های سطحی اکتشاف قرار داریم که به کمتر از پنج متر می‌رسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای توسعه اکتشافات معدنی لوازم و زیرساخت هایی نیاز است، تصریح کرد: تاکنون فقط برای مناطق خاصی از کشور فراهم بوده است.

به گفته وی، تاکنون بیش از پنج میلیون متر حفاری برای ذخایر معدنی کشور انجام شده که در مقایسه با کشوری پیشرو در عرصه معدنی همچون استرالیا که سالیانه پنج تا 6 میلیون متر حفاری دارد، ناچیز است.

گل‌محمدی تاکید کرد: در این پیوند ضروری است تا اعداد و داده‌های صحیح در وهله نخست داشته باشیم؛ با این وجود با توجه به بودجه‌ای که در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار گرفته کارهای قابل توجهی انجام شده است.

وی با بیان این‌که حفاری عمیق نیازمند وسایل و تجهیزاتی است که یکی از آنها استفاده از ژئوفیزیک هوایی است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته با همین امکانات محدود، منطقه دارای پتانسیل در چهار استان با عملیات ژئوفیزیک هوایی شناسایی شد.

این مسئول تاکید کرد: برای تحقق این مهم باید در وهله نخست دانش‌ آن گسترش یابد و نهادهای توزیع کننده بودجه باید ارقام بودجه مناسبی برای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور لحاظ کنند و از سویی امکانات کشور برای انجام اکتشافات عمیق معدنی کافی نیست که در این راستا نیازمند تخصیص بودجه بیشتر و گسترده شدن دانش آن هستیم.

شایان ذکر است، حاضران در این نشست شاهد رونمایی از اپلیکیشن تخصصی این رویداد تحت عنوانGSI-IRANGMEX جهت اطلاع‌رسانی بروز برای مخاطبان بودند.

عناوین برگزیده