تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۴۱۵۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک کارشناس اقتصادی گفت:

ظرفیت‌های معدنی استان سمنان مستعد سرمایه‌گذاری

‌می‌متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته است به درستی برای معادن استان سمنان سرمایه‌گذار پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، علی طاهری با بیان اینکه ظرفیت‌های معدنی استان سمنان مستعد سرمایه‌گذاری است، اظهار داشت: با وجود اینکه توانسته‌ایم در کیفیت و کمیت پروانه‌های صادر شده در بخش‌های معدنی استان سمنان، موفقیت‌هایی کسب کنیم، اما در زمینه جذب سرمایه‌گذار به خصوص سرمایه‌گذاران خارجی موفقیت چشمگیری نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه مس، کرومیت، پتاس، زغال‌سنگ و... در زمره مهم‌ترین داشته‌های استان سمنان است، افزود: ذخیره قطعی معادن استان بیش از ۶۲۰ میلیون تن است و سرمایه‌گذاری می‌تواند به ارتقا این محصولات کمک شایانی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با جذب سرمایه‌گذار می‌توان به خام‌فروشی در بخش معادن استان سمنان خاتمه داد، عنوان کرد: متاسفانه امروز فرآوری خاصی بر روی مس استان سمنان به خصوص در شرق این استان و شهرستان میامی صورت نمی‌گیرد. در حالی که می‌توان با فرآوری این مواد معدنی میلیارد‌ها تومان خلق ثروت کرد. امروز مسوولان سازمان صمت استان سمنان اعلام می‌کنند که بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی در این استان بهره‌برداری می‌شود و این فقط موادی است که مورد اکتشاف قرار گرفته است.

طاهری با بیان اینکه جنوب استان سمنان و شهرستان‌های دامغان و شاهرود شاهد معادن سرشاری از ثروت پتاس است که به‌صورت طبیعی بر روی زمین ریخته و باید فقط آن را جمع کرد، اذعان کرد: چرا سرمایه‌گذاری بر روی این طرح‌ها صورت نمی‌گیرد تا بتوانیم از آن‌ها به خوبی استفاده کنیم؟ عجیب‌تر اینکه با داشتن چنین ظرفیت‌هایی هنوز آمار بیکاری ما به خصوص در شرق استان سمنان بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه پتاس یا همان شوره که در استان سمنان فراوان یافت می‌شود، ماده‌ای حیاتی در صنایع ما محسوب می‌شود، مطرح کرد: هیچ جای دنیا منابع ثروت اینطور رها نمی‌شوند و معلوم نیست چگونه تا امروز کاری برای جذب سرمایه‌گذاران به‌صورت جدی صورت نگرفته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسوولان صمت، اتاق بازرگانی، فرمانداری و... نتوانسته‌اند به‌خوبی داشته‌های استان سمنان را بشناسانند، تصریح کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های بزرگ حتی نمی‌دانند که استان سمنان معدن مس دارد. در حالی که برای مثال در زمینه کرومیت باید گفت ۲۰ درصد کرومیت ایران فقط در یکی از روستا‌های کوچک شهرستان میامی در استان سمنان است.

بر اساس گزارشی از تحلیل بازار، طاهری خاطرنشان کرد: یک هیات رایزن اقتصادی و سرمایه‌گذاری که تمام داشته‌های استان را در بخش‌های معدنی بداند، نیاز است تا تشکیل شود. این گروه می‌بایست تمام داشته‌های معدنی استان را تفکیک، احصا، رصد و دسته‌بندی کنند. برای هر کدام طرح و مزیت‌ها را بنویسند و برای آن‌ها دنبال سرمایه‌گذار باشند تا بتوانیم به موفقیت در این حوزه دست یابیم. امروز باید دانست که سرمایه‌گذاری اتفاقی از جایی عبور نمی‌کند بلکه باید به‌دنبال آن رفت و شرایط را تسهیل کرد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده