تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۴۱۶۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد

نیاز به صرف هزینه برای بهینه سازی مصرف گاز

‌می‌متالز - مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: سالانه هزاران متر مکعب هدررفت انرژی داریم، جا دارد میلیارد‌ها تومان در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی هزینه شود.

به گزارش می‌متالز، سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد با حضور مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، فولاد خوزستان (فخوز)، فولاد خراسان (فخاس)، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز و دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در پنل تأمین پایدار گاز در زنجیره فولاد (پشتیبانی، مانع‌زدایی و سرمایه‌گذاری) ضمن اشاره به اهمیت گاز در صنعت فولادسازی کشور گفت: دومین کشور دارنده ذخایر گاز در جهان هستیم و از نظر تولید و مصرف به ترتیب سومین و چهارمین رتبه در جهان را داریم. نکته اصلی در ارتباط با رتبه جهانی مصرف گاز ایران نوع مصرف است، کشور‌های رتبه دار مصرف گاز ۳۰ درصد صادرات جهان و یا جمعیتی بیش از ایران دارند.


وابستگی صنایع پایین دستی به فولادی‌ها


طیب‌نیا افزود: فولاد مبارکه بیش از ۹۲ درصد مواد اولیه صنایعی همچون خودروسازی را تولید می‌کند و صنایعی نظیر خودرو، لوازم خانگی و ... به صنعت فولاد وابسته‌اند و اگر مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد شود، به سایر صنایع منتقل می‌شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه مزیت تولید فولاد در ایران بر اساس گاز ارزان و دسترسی پایدار به گاز است، گفت: مصرف گاز صنعت فولاد ایران در حال حاضر ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال است و برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و تحقق اهداف سند چشم‌انداز، مصرف گاز صنعت فولاد باید به ۲۲ میلیارد مترمکعب برسد.

وی با اشاره به لزوم بازنگری جدی در زیرساخت‌های صنعت فولاد گفت: بازار بهینه‌سازی انرژی باید ایجاد شود. ۵۰ درصد از گاز مورد نیاز فولاد مبارکه توسط دولت تامین می‌شود و برای تامین ۵۰ درصد مابقی حاضریم گاز را از مشترکان گاز خانگی با سازوکار خاصی خریداری کنیم. همچنین بخاری‌های مردم را خریداری و به عنوان مواد اولیه استفاده شود و در مقابل بخاری‌های با راندمان بالاتر تحویل دهیم.


نیاز به صرف هزینه برای بهینه‌سازی مصرف گاز


وی با اشاره به مصرف بالای گاز در مصارف خانگی گفت: بخشی از هدر رفت انرژی مربوط به وسایل گرمایشی همچون بخاری است. در ایران راندمان بخاری‌ها در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است در حالی که در ۲ دهه پیش راندمان بخاری‌ها در ژاپن بالای ۹۵ درصد بود. موضوع دیگر مربوط به فرهنگ‌سازی است، دمای رفاه گاز در جهان ۱۸ تا ۲۱ است در حالی که در ایران در ایران ۶ درجه بیشتر است. هر یک درجه معادل چند متر مکعب گاز است. سالانه هزاران متر مکعب هدررفت انرژی داریم و این هدررفت در طول زمان رخ می‌دهد که جا دارد میلیارد‌ها تومان در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی هزینه شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده