تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۴۱۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عبور سهام از گردباد عرضه

دیده‌بان بورس شنبه (17 آذر)

می متالز - پس از سه هفته نزولی، هفته گذشته بورس تهران توانست در فضایی نسبتا آرام رشد 1.9 درصدی را تجربه کند. این اتفاق از نگاه بسیاری از کارشناسان به معنای بازگشت تعادل به بازار سهام و شناسایی یک کف مهم ارزیابی می‌شود که می‌تواند در ادامه تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گیرد.
دیده‌بان بورس شنبه (17 آذر)

به گزارش می متالز، وضعیت بازار جهانی، آینده صادرات در دوره تحریم و وضعیت بازارهای موازی به طور خاص ارز مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر بورس محسوب می‌شوند. در این میان، بازارهای موازی به ثبات نسبی رسیده‌اند و در کوتاه‌مدت امید زیادی به تغییر سیاست‌های ارزی نیست. بنابراین مهم‌ترین رویدادهای کوتاه‌مدت به بازار جهانی و سیگنال گزارش‌های ماهانه از سطح فروش شرکت‌ها مربوط خواهد بود.

دو سیگنال متفاوت از بازار جهانی: پایان هفته بازار جهانی بار دیگر پرخبر بود و نوسان قیمت‌ها کاملا محسوس. دستگیری مدیر مالی شرکت چینی هوآوی به دستور آمریکا در کانادا باعث شد تا بار دیگر آتش جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده برافروخته شود. هرچند پکن و واشنگتن در آتش‌بس 90 روزه به سر می‌برند، این رفتار آمریکایی‌ها مجدد موجب نگرانی از روابط این دو کشور شد. این مساله موجب ریزش بازارهای سهام شد و تا حدی نیز بر قیمت کامودیتی‌ها فشار وارد کرد.

اما رویداد مهم‌تر، توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش مجموعا 1.2 میلیون بشکه در روز تولیدات بود که در معاملات دیشب باعث جهش بیش از پنج درصدی نفت در ساعات ابتدایی انتشار خبر شد. هرچند رشد قیمت نفت برنت در پایان معاملات جمعه به حدود دو درصد محدود شد، اما برنامه کاهش تولید صادرکنندگان نفتی گام مهمی برای ثبات‌سازی قیمت‌ها محسوب می‌شود. این رویداد می‌تواند امروز در معاملات بورس نیز مورد توجه سهامداران قرار گیرد و گروه‌هایی که هفته‌های گذشته تحت فشار فروش به علت نگرانی از آینده بازار جهانی بودند، معاملات آرام‌تر و حتی مثبت‌تری را تجربه کنند.

در انتظار بودجه: یکی از مسایلی که این روزها توجه کارشناسان در حوزه‌های مختلف را به خود جلب کرده است، بحث بودجه است. مساله‌ای که برای بورس تهران به ویژه از جنبه ارزی اهمیت پیدا می‌کند. ارقامی که دولت برای درآمدهای ارزی خود در نظر می‌گیرد می‌تواند از یک سو احتمال تامین دلار 4200 را برای کالاهای اساسی تعیین کند و از سمت دیگر، نرخ دلار در سامانه نیما را تحت تاثیر قرار دهد. مساله اول برای برخی گروه‌های بورسی که مواد مصرفی خود را با دلار دولتی دریافت می‌کنند اهمیت پیدا می‌کند و بخش دوم برای بخش مهم شرکت‌های صادرکننده بورسی مهم می‌شود (در این رابطه گزارش تصویر بودجه‌ای بورس تهران را بخوانید).

امیدواری به آزادسازی قیمت خودرو: یکی از خبرهای مهم هفته گذشته احتمال آزادسازی قیمت خودرو مطابق فرمول جذاب 5 درصد زیر قیمت بازار است. به گفته منابع آگاه فعلا چهار محصول ایران‌خودرو و در ادامه سایر محصولات ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو شامل این فرمول که به نوعی به معنای آزادسازی قیمت‌هاست می‌شوند. این مساله می‌تواند در معاملات امروز هیجان تازه‌ای را در سهام خودرویی ایجاد کند. اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.  

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: نشریه المانیتور در خبری به نقل از منابع آگاه اعلام کرده سیستم سازوکار اروپا تا دی‌ماه عملیاتی می‌شود. پیش‌تر وزیر امور خارجه ایران از توافق‌های اولیه انجام شده با اروپا بر سر سازوکار روابط مالی و تجاری با اروپا خبر داد. ایران تاکید دارد با مخالف امریکا و عدم اقدام عملیاتی اروپا با برجام، عملا این معاهده ممکن است کارایی نداشته باشد. دو طرف ایرانی و اروپایی اما نسبت به حیات برجام خوش‌بین هستند.

در همین حال اما نشست اعضای اوپک و شرکای غیر اوپکی در مقر دبیرخانه اوپک در وین برگزار شد. شنیده‌ها حاکی از حصول توافق‌های اولیه میان کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک است و کشور‌های عضو اوپک با کاهش 800 هزار بشکه و غیر اوپکی‌ها با کاهش 400 هزار بشکه نفت در روز موافقت کردند.  گفته می‌شود ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در توافق کاهش تولید، معاف شدند. در داخل اما وزارت نفت نیز اعلام کرده مرحله سوم فروش نفت در بورس پس از اینکه گزارش دو مرحله گذشته به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه ارائه شود، صورت می‌گیرد و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که پس از این چه اتفاقی رخ دهد. ایران به خاطر دور جدید تحریم‌های یک‌جانبه امریکا و راه گریز از آن‌ها به تازگی عرضه نفت در بورس انرژی را در دستور کار قرار داده است.

در رویدادهای داخل اما مقوله لایحه بودجه 98 بحث برانگیز شده است؛ براساس تازه‌ترین اطلاعات منتشره تاکنون، ۴ سناریو برای درآمد نفتی سال ۹۸ قابل تصور است. اگر دولت بتواند به طور میانگین روزانه 1.5میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۴ دلار در سال آتی بفروشد، بسته به اینکه تا چه حد به تعهدات قانونی خود پایبند باشد، درآمدهای نفتی در ۳ سناریو بین ۸۴ تا ۱۶۹ هزار میلیارد تومان متغیر خواهد بود (با فرض نرخ میانگین دلار ۵۷۰۰ تومان). اما اگر حجم فروش به یک میلیون بشکه در روز تقلیل یابد، سقف درآمدهای نفتی از ۱۱۳ هزار میلیارد تومان تجاوز نخواهد کرد. همچنین بر مبنای اطلاعات بانک مرکزی از آغاز فعالیت سامانه نیما تاکنون معادل ۶.۸ میلیارد یورو و ارز برای واردات کالا‌ها و خدمات مورد نیاز کشور تامین شد. در مجلس اما علاوه بر زمان تحویل لایحه بودجه 98 و بررسی آن مساله استیضاح برخی وزرای دولت هم در دستورکار نمایندگان قرار دارد؛ البته روز چهارشنبه هفته گذشته خبر رسید که با پس گرفتن برخی امضاهای استیضاح محمد جواد ظریف، استیضاح وزیر امور خارجه از حد نصاب افتاد و عملا منتفی شد.

ب) صنایع: وزارت صمت با ارسال نامه‌ای به سازمان‌ها در استان‌ها اعلام کرد: براساس تصویب هیات وزیران و نامه مقام عالی این وزارتخانه، واردات انواع کائوچو طبیعی در گروه یک اولویت ارزی برای واردات، قرار دارد. پیش‌تر وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی مواد اولیه تولید تایر را در فهرست گروه یک کالایی اعلام کرد. همچنین آمارهای گمرک در ۸ ماهه سال جاری حکایت از افزایش ۳۲ درصدی صادرات محصول‌های پتروشیمی با عبور از مرز ۱۰میلیارد دلار دارد.

ج) شرکت‌ها: با اعلام قیمت جدید چهار محصول ایران خودرو، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی با فرمول جدید (پنج درصد زیر بازار) رسما کلید خورد. به گفته منابع آگاه، قیمت دیگر خودروهای داخلی شامل باقیمانده محصول‌های ایران خودرو و همچنین تولید سایپا و پارس خودرو نیز به‌زودی و طبق فرمول موردنظر اعلام خواهد شد. پیش‌‍تر گفته شده بود پس از تایید و تکذیب‌های فراوان درباره قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار، شنیده‌ها از آن حکایت دارد که این فرمول به تایید دولت، مجلس و زنجیره خودروسازی رسیده و قیمت جدید خودروها به احتمال زیاد اوایل هفته آینده اعلام می‌شود.

عملیات طرح توسعه نیروگاه‌های سمنان و شاهرود سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو آغاز شد. در همین حال خبرهای رسیده نیز حاکی از آن است که تولید جدید هپکو با عنوان بیل مکانیکی چرخ زنجیره‌ای رونمایی شد. در این میان صنایع ملی مس ایران در حالی مدعی است که تمامی برنامه‌های تولید و فروش خود را محقق کرده که به نظر در زمینه صادرات و پیشبرد طرح‌های توسعه در آینده نزدیک خبرهای جدیدی از این شرکت منتشر می‌شود.

چهارشنبه هفته گذشته بلوک۵۱ درصدی گلوکوزان در چهارمین عرضه معامله شد که توسط برند معروف و بزرگترین صادرکننده انواع یک محصول غذایی خریداری شد تا زیرمجموعه بنیاد مستضعفان آماده خروج از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی شود. در این میان اما برنامه عرضه‌های سهام نیز منتشر شده است؛ براین اساس 5 درصد از سهام فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام با قیمت هر سهم 340 تومان پایان آذرماه در فرابورس عرضه می‌شود. همچنین  70 درصد سهام قند شیروان قوچان و بجنورد با قیمت پایه هر سهم 543 تومان در روز چهارشنبه 21 آذرماه عرضه می‌شود. 32 درصد سهامپخش البرز نیز در بازار فرابورس با قیمت هر سهم 453.5 تومان در 15 دیماه به فروش می‌رسد.

عناوین برگزیده