تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۷:۲۱
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۴۲۱۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان خبر داد

سبد صادراتی خراسان رضوی کاهش چشم‌گیری داشته است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: وضعیت مناسبات تجاری خراسان رضوی با کشور‌های همسایه به نسبت شرایط حاکم در اقتصاد کشور رضایت‌بخش است، اما با این وجود کالا‌های سبد صادراتی خراسان رضوی کاهش چشم‌گیری داشته است.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین روشنک در خصوص وضعیت تجارت خراسان رضوی با کشور‌های همسایه اظهار کرد: سهم کالای صادر شده هر استان بر مبنای مرزبندی‌های مشخصی است که آمار آن در تمام کشور از طریق اداره گمرک به صورت جمع‌بندی شده، ارائه خواهد شد؛ بنابراین آمار میزان تجارت خارجی کشور به صورت کلی بوده و امکان تفکیک و جداسازی سهم هر استان از تجارت خارجی وجود ندارد. به همین خاطر در حال حاضر آمار دقیق و معینی از میزان تجارت خارجی خراسان رضوی به کشور‌های همسایه موجود نیست.

وی افزود: اگر چاره‌اندیشی لازم برای بهبود صادرات استان صورت نگیرد، کالایی برای صادر کردن به کشور‌های همسایه و حفظ تعاملات تجاری با آن‌ها وجود نخواهد داشت و خراسان رضوی با بحرانی به نام کمبود کالا در سبد صادراتی مواجه می‌شود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در گذشته کالا‌های متنوع و گوناگونی همچون انواع کلوچه، رب، کنسرو و... را به سایر کشور‌ها صادر می‌کرد و صنایع داخل استان هم تولیدات مطلوبی داشت، اما امروز در استان در این بخش با افت چشم‌گیری مواجه هستیم.

روشنک با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی استان به کشور‌های همسایه اضافه کرد: خراسان رضوی هم‌ اکنون تنها قادر به صادر کردن کالا‌هایی همچون محصولات کشاورزی، پتروشیمی و صنایع فولادی است و توان صادرات سایر کالا‌ها و محصولات را ندارد. در این میان هدف اصلی ما علاوه بر صادارت باید رونق گرفتن تجارت باشد.

وی تصریح کرد: علی‌رغم تحولاتی که در افغانستان به وجود آمد، این کشور همچنان از کشور‌های هدفِ صادرات و تعاملات اقتصادی خراسان رضوی محسوب می‌شود. در حال حاضر روابط تجاری استان با افغانستان به هیچ وجه خدشه‌دار نشده و با کیفیت ادامه دارد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اثرگذاری مفید سفر‌های رئیس جمهور به کشور‌های آسیای میانه گفت: سفر‌های رئیس جمهور به کشور‌هایی همچون تاجیکستان، شرکت در پیمان شانگهای و همچین سفر به ترکمنستان تاثیر مطلوب و چشم‌گیری بر روابط تجاری استان با کشور‌های آسیای میانه داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده