تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۴۲۶۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۳۰۰ درصدی سود خالص ماشین‌سازی اراک

‌می‌متالز - فروش و درآمد شرکت ماشین‌سازی اراک در سال مالی منتهی به ۳۱شهریور بیش از ۱۳۰درصد افزایش داشته و فروش از مبلغ ۵.۰۱۰ میلیارد ریال در سال قبل به مبلغ ۱۱.۵۱۹ میلیارد ریال افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز به نقل از آمار‌های ارائه شده توسط این شرکت، با وجود تحریم‌ها ماشین‌سازی اراک توانسته عملکرد مناسبی در چند سال اخیر از خود به‌جای بگذارد و این شرکت را از زیان انباشته به یک شرکت سودده با رشد مناسب برساند.

گزارش فوق نشان می‌دهد، با افزایش درآمد‌های شرکت و مدیریت هزینه‌های عمومی، اداری و فروش در سال مالی منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ نسبت هزینه‌های عملیاتی به فروش از ۱۰ درصد به ۸/ ۷ درصد کاهش یافته و باعث افزایش ۲۲۰ درصدی سود عملیاتی شرکت در سال جاری نسبت به سال قبل شده است، به این صورت سود عملیاتی از مبلغ ۴۳۴ میلیارد ریال در سال مالی منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۳۹۹ به مبلغ ۱.۳۸۸ میلیارد ریال در سال مالی منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ افزایش یافته است و به‌دنبال آن سود خالص شرکت نیز از مبلغ ۲۹۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۱.۱۸۷ میلیارد ریال افزایش یافته، یعنی سود خالص ۴ برابر سال قبل شده است. مدیریت شرکت برای دستیابی به رشد پایدار و سوددهی مناسب شرکت تمرکز خود را بر ارتقا و افزایش کمی و کیفی تولید محصولات روتین و پروژه‌ای خود گذاشته به‌طوری‌که به منظور افزایش سهم بازار و افزایش درآمد‌های خود حجم قرارداد‌ها را در مقطع ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ به مبلغ ۷۲.۹۳۰ میلیاردریال رساند. در سال مالی جاری به‌رغم شرایط سخت کرونایی و شرایط سخت فضای کسب و کار کشور مانده قرارداد‌های در دست اجرای شرکت از مبلغ ۲۹.۶۵۱ میلیارد ریال در سال مالی قبل به مبلغ ۴۸.۳۸۷ میلیارد ریال افزایش یافته است. شرکت بودجه فروش سال مالی قبل را از مبلغ ۱۲.۲۱۸ میلیارد ریال به مبلغ ۲۱.۴۵۵ میلیارد ریال در سال مالی جاری افزایش داده است که مبلغ فروش بودجه سال جاری نسبت به بودجه سال قبل ۷۶ درصد و نسبت به عملکرد فروش سال مالی قبل ۸۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت ماشین‌سازی اراک جهت تحقق بخشیدن به درآمد مذکور علاوه بر فعال بودن در حوزه کسب و کار‌های جاری و روتین خود (از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، تاسیسات حرارتی و دیگ‌های بخار، ریخته‌گری آلیاژی و آهنگری، پل و سازه‌های فلزی، صنایع معدنی و شیرآلات) با اجرای بخشی از پروژه‌های بزرگ از جمله پروژه توسعه میادین نفتی بی‌بی حکیمه، ساخت تجهیزات متانول پتروشیمی دنا و سیراف انرژی، ساخت برج‌های الفین مهر پترو کیمیا، ساخت مخازن کروی کیان، طراحی و ساخت پل‌های شناور ارتش و انجام کسب و کار‌های جدید صنایع معدنی از جمله چکش هیدرولیک بیل‌های مکانیکی نیز ورود پیدا کرده است.

ساخت تجهیزات فرآیندی پتروشیمی‌های دنا و سیراف برای اولین بار بدون اتکا به شرکت‌های صاحب لیسانس خارجی در شرایطی که آن شرکت‌ها به‌دلیل شرایط تحریمی عملا قرارداد‌های قبلی را معلق کرده بودند یکی از افتخارات شرکت است.

شرکت ماشین‌سازی اراک برای تامین سرمایه در گردش برای اجرای پروژه‌های فوق‌الذکر و اصلاح ساختار مالی خود سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مطالبات و آورده‌های نقدی سهامداران از مبلغ ۶.۲۸۶ میلیارد ریال به مبلغ ۲۰.۶۳۸ میلیارد ریال افزایش داد.

باتوجه به اطلاعات جدول فوق و موارد ذکر شده می‌توان گفت شرکت ماشین‌سازی به عنوان یک شرکت تولیدی با جایگاه مناسب در صنعت کشور به یک شرکت سودده با رشد و توسعه پایدار تبدیل شده است.

شرکت ماشین‌سازی اراک که با تولید ۷۷ نوع محصول متنوع در حوزه‌های صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، صنایع معدنی و فولاد، تاسیسات حرارتی و دیگ‌های بخار، ریخته‌گری آلیاژی و آهنگری، نیروگاه‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر، پل، سازه‌های فلزی و تاسیسات بندری فعالیت می‌کند، قابلیت و توانایی بالایی در حوزه‌های دانش فنی و تخصصی دارد و با بهره‌مندی از حدود ۲ هزار نیروی متخصص و کارآزموده، تجهیزات و امکانات پیشرفته و مدرن، بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور است که با رویکرد توسعه‌ای و مدیریت فراگیر شبکه ارزش شامل فرآیند‌های تامین مالی، مهندسی، تامین، تولید، نصب و راه‌اندازی و ارائه خدمات پشتیبانی مرتبط با طرح‌ها و مجتمع‌های بزرگ صنعتی و تجهیزات در قالب EPC و EPCF و ارائه خدمات بازسازی، نوسازی و تعمیرات اساسی صنایع، در قالب پنج گروه تولیدی مختلف، سه شرکت تابعه مستقل و دو گروه پشتیبانی و مرکز آموزش علمی و کاربردی توانایی انجام پروژه‌های بزرگ ملی و بین‌المللی را دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده