تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۶
بازدید: ۳۹۸
کد خبر: ۲۴۳۳۵۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

چشم‌انداز تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - فعالان بازار به Fastmarkets گفتند که تولید فولاد و تقاضای مصرف‌کننده نهایی چین احتمالاً در سال ۲۰۲۲ در بحبوحه سیاست‌های سخت‌گیرانه کربن‌زدایی این کشور کاهش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، طبق اطلاعیه‌ای که کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در ۱۵ نوامبر منتشر کرد، مقررات جدید تجارت انتشار کربن، چین مجموعه‌ای از استاندارد‌های مصرف انرژی برای آهن و فولادسازی را از اول ژانویه ۲۰۲۲ به منظور همسویی با دستورالعمل‌های کربن‌زدایی این کشور اجرا خواهد کرد.

چین همچنین از تجارت کربن به عنوان ابزاری برای تنظیم و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای استفاده می‌کند. برخی از دولت‌های محلی اهداف کربن‌زدایی را برای صنعت فولاد خود صادر کرده‌اند.

به عنوان مثال، استان شاندونگ، سومین قطب بزرگ فولادسازی چین، در ماه نوامبر مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را برای صنعت فولاد در چهاردهمین برنامه سالانه خود (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) برای حفاظت از محیط زیست منتشر کرد.

لی شین‌چوانگ، رئیس و مهندس ارشد موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی صنعت متالورژی چین (MPI) در دهمین مجمع فناوری و اقتصاد فولاد چین در ۳ دسامبر گفت: تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۲ ممکن است حدود ۱ میلیارد تن باشد. او تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۱ را حدود ۱٫۰۲ میلیارد تن تخمین زد.

چین در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۷۷٫۰۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که ۰٫۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ کاهش داشت.

تولید فولاد خام اکتبر ۷۱٫۵۸ میلیون تن بود که نسبت به سال قبل ۲۳٫۳ درصد کاهش داشت. شرکت Guotai Junan GTJA مستقر در شانگ‌های پیش‌بینی می‌کند که تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۲ از سال ۲۰۲۱ به میزان ۱٫۸ درصد کمتر باشد.

فعالان بازار گفتند چین ممکن است برای کاهش صادرات و حفظ بیشتر محصولات فولادی برای مصرف داخلی، عوارض صادراتی بر برخی از محصولات فولادی وضع کند.

حجم صادرات محصولات نورد گرم، به ویژه کویل نورد گرم، ممکن است به میزان قابل توجهی کاهش یابد. یک منبع صادرکننده در شرق چین گفت: صادرات محصولات نورد سرد که در طول فرآیند تولید به سوخت نیاز ندارند، ممکن است در سال ۲۰۲۲ ثابت باقی بماند.

فعالان بازار انتظار دارند مصرف فولاد چین در سال ۲۰۲۲ ضعیف‌تر از سال ۲۰۲۱ باشد، زیرا صنایع پایین‌دستی شروع به استفاده از فولاد با مقاومت بالاتر یا با کیفیت بهتر برای کاهش تناژ مصرفی در بحبوحه کربن‌زدایی خواهند کرد.

به عنوان مثال، صنعت خودرو در حال توسعه فولاد با استحکام بالا برای کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف انرژی است.

همچنین انتظار می‌رود پروژه‌های زیرساختی در مقایسه با روش‌های قدیمی‌تر استفاده از میلگرد و بتن، از فولاد ساختاری بیشتری برای ساخت‌وساز استفاده کنند.

بر اساس گزارش انجمن سازه فلزی ساختمان چین، چین قصد دارد سهم ساختمان‌های سازه‌های فولادی را به ۱۵ درصد از ساختمان‌های تازه‌ساخته بر اساس مساحت در سال ۲۰۲۵ در مقابل نرخ ۱۱٫۸۱ درصدی در سال ۲۰۲۰ افزایش دهد.

در حالی که بهبود اقتصادی چین از همه‌گیری کووید ۱۹ قوی بوده است و از اواسط سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۱ تقاضای فولاد را حمایت می‌کرد، اما ممکن است در سال ۲۰۲۲ چنین نباشد.

یک تحلیلگر صنعت در شرکت معاملات آتی Everbright مستقر در شانگ‌های گفت: «تقاضای فولاد احتمالاً از سال ۲۰۲۲ کاهش می‌یابد».

شرکت GTJA انتظار دارد که تقاضای کلی فولاد چین حدود ۱ درصد و تقاضای بخش مسکن حدود ۸ درصد کاهش یابد، در حالی که تقاضای زیرساخت افزایش یافته و تقاضای تولید همچنان قوی باقی می‌ماند.

بانک خلق چین نسبت ذخایر الزامی (RRR) برای بانک‌های تجاری را از ۱۵ دسامبر ۰٫۵ درصد کاهش داد که باعث آزاد شدن ۱٫۲ تریلیون یوان نقدینگی بلندمدت می‌شود؛ اما فعالان بازار انتظار دارند که نقدینگی بازار مسکن در سال ۲۰۲۲ محدود شود.

تولیدکنندگان و شرکت‌های کوچک ذینفعان اصلی این سیاست جدید هستند.

دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در ۶ دسامبر جلسه‌ای را برای تجزیه و تحلیل و بررسی اقتصاد در سال ۲۰۲۲ برگزار و اعلام کرد که چین از بازار مسکن تجاری حمایت می‌کند تا بتواند پاسخگوی بهتر نیاز‌های خریداران مسکن باشد.

تحلیلگر Everbright گفت: «این بدان معناست که چین در سال ۲۰۲۲ به محدود کردن سفته‌بازی در بازار مسکن ادامه می‌دهد که رشد بیش از حد این صنعت را مهار می‌کند.» بحران‌های مالی که توسط برخی از توسعه‌دهندگان اصلی املاک مانند Evergrande Group نیز خریداران را در هنگام خرید خانه‌های پیش‌فروش محتاط‌تر می‌کنند.

در بخش تولید، فعالان بازار انتظار تقاضای خوبی از صنایعی مانند انرژی پاک، تولید خودرو، تولید کانتینر و کشتی‌سازی دارند.

انتظار می‌رود که حرکت کربن‌زدایی چین تقاضای فولاد از تاسیسات تولید برق مبتنی بر انرژی بادی و خورشیدی را افزایش دهد.

تاجران در شرق چین گفتند که انتظار می‌رود تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ با کاهش کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا افزایش یابد که این امر از تقاضا برای فولاد تخت پشتیبانی می‌کند.

بر اساس گزارش GTJA، انتظار می‌رود که تولید کانتینر در سال ۲۰۲۲ به رشد قوی خود ادامه دهد، زیرا عرضه کانتینر در میان ازدحام در مناطق خاص ناشی از کووید ۱۹ کم است.

سفارشات حمل‌ونقل نیز در چین در حال افزایش است.

کارخانه‌های کشتی‌سازی چین برای ۶۱٫۴۹ میلیون تن کشتی‌های جدید در ژانویه تا اکتبر سفارش دادند که ۲۱۰٫۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده