تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۴۳۶۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

فشار عرضه در بازار فولاد و نوسانات نرخ حواله دلار نیمایی

‌می‌متالز - با وجود افت قیمت دلار در بازار آزاد به دلیل نوسانات نرخ حواله دلار و پلکانی بودن قیمت آن در هفته‌های گذشته شاهد تغییرات محسوس در قیمت محصولات داخلی بوده ایم.

به گزارش می‌متالز، با وجود افت قیمت دلار در بازار آزاد به دلیل نوسانات نرخ حواله دلار و پلکانی بودن قیمت آن در هفته‌های گذشته شاهد تغییرات محسوس در قیمت محصولات داخلی بوده ایم. ادامه این نوسانات و حاشیه‌های نرخ ارز در بودجه سال آینده چشم انداز نامشخصی را برای بازار صنایع به وجود آورده است. قطعا شایعات رشد قیمت بنزین نیز به بازار فولاد تا پایان سال لطمه خواهد زد. دولت برنامه‌ای برای یکسان سازی نرخ حواله دلار نیمایی ندارد.

رشد پلکانی نرخ حواله دلار و نوسان بازار داخلی

اثر افزایش پلکانی نرخ حواله دلار نیمایی در نرخ محصولات داخلی به خصوص بازار فولاد کشور در کوتاه مدت سب شده است که ما شاهد افزایش ۴۳۵ تومانی نرخ ورق کلاف گرم HR در بورس کالا علیرغم معامله در نرخ پایه باشیم.

در ماه‌های گذشته یک ریتم غالب در معاملات محصولات تخت مشاهده می‌شود. فارغ از داده‌های معاملاتی روز‌های گذشته و حتی عرضه آذرماه ورق کلاف گرم HR فولاد مبارکه؛ در هر دو طیف عرضه علیرغم اینکه هر دو بازه معاملات در نرخ پایه و بدون رقابت صورت گرفت؛ این ماه با افزایش قیمت حدودا ۴۳۵ تومانی نرخ معاملاتی این محصول مواجه هستیم. این موضوع با فرض ثابت بودن نرخ دلار قطعا از سایر زنجیره فولاد سیگنال گرفته است.

یک دلیل روشن برای این رشد قیمت می‌تواند به افت قیمت ورق کلاف گرم صادراتی مرتبط باشد. همواره بازار صادراتی و داخلی ایران با یک رویکرد الاکلنگی به نرخ گذاری خود ادامه داده اند. هر زمان که بازار کشش برای صادرات نداشته با ایجاد التهاب ارزی سعی در رشد قیمت بازار داخلی داشته است. مورد بسیار مهم و قابل تعمیم به بازار فعلی توجه به روند صعودی پلکانی و تدریجی نرخ دلار نیمایی است که حالا اینجا اثر این روند صعودی را میتوان در بازار به وضوح مشاهده کرد. بازار در شرایطی به رشد خود ادامه می‌دهد که رکود در تمامی زیرساخت‌های صنعتی کشور رسوخ کرده و آمار معاملات واقعی به حداقل رسیده است.

عدم قطعیت در فرمول قیمت گذاری فولاد

نرخ دلار نیمایی در دولت قبلی ثابت بوده است. همین موضوع بستری برای قیمت گذاری برنامه ریزی شده صنایع فراهم کرده بود. دیروز در جریان بررسی روند صعودی نرخ حواله دلار نیمایی مشخص شد که تنها طی دو ماه گذشته، بیش از ۱۲۰۰ تومان افزایش قیمت حواله دلار در بازار داخلی حادث شده است. این موضوع در کنار سایر فاکتور‌های مالی و اقتصادی می‌تواند تنش‌هایی را برای بازار فولاد به همراه داشته باشد.

تلاش دولت برای هدایت نقدینگی به بازار‌های امن

دولت تمام تلاش خود را برای کنترل بازار فولاد داخلی به کار گرفته و در تلاش است اقدامات کنترلی و تنظیم بازاری را به حداکثر برساند تا اثر این افزایش خزنده نرخ حواله دلار نیمایی را که می‌رود تا تمام ارکان بازار‌های کالایی ما را به نوعی تحت تاثیر قرار دهد را تا حد امکان کاهش دهند. دولت در گام اول در تلاش است تا با زنده نگه داشتن شاخص کل بورس روند هدایت نقدینگی را کنترل کند و از سوی دیگر با تمام قدرت در تلاش است تا نتیجه مذاکرات را به سمتی ببرد تا اقتصاد در تنگا قرار نگیرد.

رشد قیمت مقاطع متأثر از تغییرات نرخ حواله دلار

بازار مقاطع طویل و مسطح از نظر فرمول قیمت گذاری با یکدیگر در ارتباط هستند. با رشد قیمت دلار برخی از عرضه کنندگان در تلاش برای به روز رسانی قیمت‌ها هستند. گرچه برخی مبادی فروش در بازار میلگرد آجدار در تلاش برای اصلاح کف قیمت پیشنهادی بازار هستند، اما بر اساس شواهد و قرائن و شنیده ها؛ تقاضا همچنان ضعیف و در وضعیت حداقلی قرار دارد.

در حوزه میلگرد آجدار شاهد برخی تحرکات ضعیف افزایشی حول ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی در معدودی از مبادی فروش این حوزه بودیم. اما این روند‌ها با استقبال و پذیرش بازار همراه نبوده است. در بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان، افزایش قیمت تقریبی شاخه‌ای ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان در برخی از مبادی فروش این حوزه به گوش رسید. این موضوع نیز از تغییرات نرخ حواله نشات گرفته که در بازار تثبیت شده است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده