تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۴۲۲
کد خبر: ۲۴۳۸۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چهار پیشنهاد زیرساختی در راستای تحول روابط اقتصادی ایران و روسیه

‌می‌متالز - رییس انجمن دوستی ایران و روسیه با اشاره به چهار محور پیشنهادی جمهوری اسلامی در سفر رئیسی به مسکو، «تأسیس بانک آف‌شور یا فراسرزمینی» و «ایجاد سوئیفت روبل‌پایه» را از جمله این چهار محور دانست

به گزارش می‌متالز، «امیر محمودزاده» رییس انجمن دوستی ایران و روسیه با بیان اینکه، از حدود دو ماه قبل که زمزمه سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه شکل گرفت، فعالیت‌های مختلف در این حوزه آغاز شد، گفت: این سفر تاریخ‌ساز و استراتژیک بوده و برای هر دو کشور و حتی منطقه حساس و سرنوشت‌ساز است. این دیدار به دعوت آقای پوتین انجام شده و دلیل برگزاری سفر در ژانویه ۲۰۲۲ اهمیت فوق‌العاده اقتصادی و فرهنگی حضور رییس جمهور ایران در روسیه است.

وی افزود: بایستی فرهنگ، زیربنای توسعه قلمداد شود؛ همان اندازه که ما به روس‌ها نیاز داریم، به همان اندازه آن‌ها نیز به ما نیاز دارند. اگر روسیه به بندر استراتژیک چابهار و روابط با هند و چین می‌اندیشد یعنی این کشور به ایران نیاز دارد. هر سفری از این دست پر خیر و برکت بوده و بسیاری از موضوعات منطقه و جهانی مربوط به کشور در این سفر بحث خواهد شد.

وی افزود: روس‌ها اعلام کرده‌اند که به احیاء سند فرهنگی قدیمی دو کشور علاقه‌مندند و این سند بایستی توسعه پیدا کند؛ به طور خلاصه بر خلاف تصور رایج آن‌ها خواستار توسعه حوزه فرهنگ دو کشور هستند.

اگر سند و تفاهم‌نامه‌ای که قرار است امضا شود در اختیار متخصصان قرار گیرد، می‌توان از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای تدوین و تدقیق سند‌ها استفاده کرد. بر این اساس باید نگاه و مطالبات مردمی به ظرفیت دولتی افزوده شود. به صورت خلاصه برای اینکه این سند عملیاتی شود، بایستی از سوی مردم و تشکل‌های مردمی مورد پذیرش قرار گیرد.

رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: در موضوع بازگشت محصولات کشاورزی، از شش ماه قبل به ایران و نهاد‌های دولتی کشور هشدار داده شده بود، اما توجه لازم به این هشدار‌ها نشد. در این راستا به نظر می‌رسد بایستی از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی برای حل و فصل چالش‌های اقتصادی در تعامل با شرکای خارجی استفاده شود.

محمودزاده گفت: اگر چالش مربوط به هم‌افزایی لازم بین دو کشور حل و فصل شود می‌توان بخشی از مشکلات اقتصادی فعلی را حل کرد. در این بین یک سؤال مطرح می‌شود که چرا تا امروز در امر ارتباط با روسیه مشکل داشته‌ایم. به نظر می‌رسد عدم تعامل زیرساختی نقش اصلی را در این نقیصه بازی کرده است.

وی با بیان اینکه باید افق سند همکاری دو کشور حداقل تا ۲۰۵۰ تعریف شود، گفت: در بحث برجام تمام طرفین به قدرت ایران اعتقاد داشتند و بخشی از پیشرفت‌های این حوزه با کمک روسیه و چین انجام شد.

محمودزاده با اشاره به چهار محور پیشنهادی جمهوری اسلامی در سفر رئیس‌جمهور به این کشور گفت: ابتدا باید یک بانک آف‌شور یا فراسرزمینی ایجاد شود و سوئیفت روبل‌پایه شکل گیرد. از طرف دیگر، توسعه گردشگری در خزر می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فرهنگی دو کشور شود. تا امروز از اقتصاد مرز غافل بوده‌ایم در حالی که ظرفیت قابل توجهی در این حوزه وجود دارد. در این بین، حذف روادید سفر یک پیشنهاد استراتژیک است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی تأکید دارند، آینده از آن کریدور‌ها است و در این بین نقش کریدور شمال جنوب غیر قابل اغماض است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده