تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۳۹۸
کد خبر: ۲۴۵۰۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران تشریح کرد:

بودجه ۱۴۰۱ تیر دولت به قلب صنایع/ حقوق دولتی چند برابر شده است؟

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: چه اتفاق مثبتی در معادن رخ داده که افزایش ۳۰ برابری حقوق دولتی در بودجه در نظر گرفته شده است؟

به گزارش می‌متالز، پیش‌نویس بودجه ۱۴۰۱ درحالی تصویب شد که حقوق دولتی معادن در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۳۰ برابر بیشتر از سال پیش محاسبه شده است.
حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ارتباط با ابلاغیه مالیاتی محروم کردن صادرات مواد معدنی از معافیت مالیاتی گفت: این ابلاغیه، محروم کردن صادرات مواد معدنی از معافیت مالیاتی است.
حسینقلی بیان کرد: سال ۹۷ برای کنسانتره عوارض در نظر گرفتند، سال اول ۵ درصد، سال دوم ۸ درصد و در سال سوم ۱۰درصد عوارض از کنسانتره دریافت کردند که ضربه محکمی برای این بخش بود. در حقیقت موضوع باز می‌گردد به دوره معاونت معدنی اسبق وزارت صمت که کنسانتره در گروه ماده خام قرار گرفت و بر آن اساس تولیدکنندگان کنسانتره و کرومیت باید مالیات پرداخت کنند در حالی که کنسانتره بر اساس قانون رفع موانع تولید، ماده خام نیست.

وی افزود: این موضوع مشکلات بسیاری در کد‌ها در گمرک ایجاد خواهد کرد. برای رهایی از مالیات، بسیاری از تولیدکنندگان برای ورود به حلقه‌های پایین‌تر زنجیره اقدام کردند. این ابلاغیه که واحد‌های تولیدکننده کنسانتره را از معافیت مالیاتی محروم کردند، روی سهام شرکت‌های معدنی تاثیر منفی دارد، زیرا سودآوری شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و قیمت سهام را با کاهش مواجه می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: سال گذشته محرومیت از معافیت‌های مالیاتی را مطرح کردند که بر اساس آن ۸۰ درصد از این معافیت‌ها حذف شده بود، امسال ۱۰۰ درصد معافیت‌ها حذف شد و یک جفای بزرگ به این بخش را رقم زد که بر سهام شرکت‌های معدنی نیز در بورس تاثیرگذار است.


بزرگترین مانع در سال مانع‌زدایی


عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان منابع طبیعی به جز سنگ اندازی هیچ اقدامی انجام نداده و در سال مانع زدایی بزرگترین مانع در معدنکاری، منابع طبیعی است. باید در ارتباط با رسالت بخش معدن به جامعه آگاهی بدهیم. باید جامعه در ارتباط با اشتغال‌زایی، تامین مواد اولیه صنایع و خدمات این بخش مطلع شود و بداند که معدن‌کاری با وجود تمام مشکلات، تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌ها به نفع اقتصاد و اشتغال است.


حقوق دولتی ۳۰ برابری در بودجه ۱۴۰۱


حسینقلی گفت: حقوق دولتی در بودجه ۱۳۹۷ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است، در بودجه ۱۴۰۱ این حقوق دولتی ۳۰ برابر افزایش دارد. قرار است در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی از معدنی‌ها دریافت شود. سوال اینجاست، آیا از سال ۹۷ تاکنون تولیدات معدنی ۳۰ برابر شده است؟ قیمت ماده معدنی ۳۰ برابر شده است؟ هزینه‌ها یک سی‌ام شده است؟ چه اتفاق مثبتی در معادن رخ داده که افزایش ۳۰ برابری حقوق دولتی در بودجه در نظر گرفته شده است؟

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده