تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۴۷۷
کد خبر: ۲۴۵۱۲۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
رییس محیط زیست ملایر:

غبار ناشی از فعالیت واحد فروسیلیس نگران کننده نیست

‌می‌متالز - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: دود و غباری که در چند روز اخیر به واسطه آغاز فعالیت آزمایشی واحد جدید فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار متصاعد شده، به هیچ عنوان نگران کننده نیست.

به گزارش می‌متالز، «عباس نجاری» روز چهارشنبه با اعلام این مطلب اظهار داشت: هنوز تولیدی در این واحد صورت نگرفته که بخواهد دود و غبار ناشی از آن برای مردم و محیط زیست نگران کننده باشد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت آزمایشی شرکت فروآلیاژ آسا آذرین در شهرک صنعتی جوکار ملایر، افزود: پیش‌نیاز این واحد در مراحل اولیه، الکترودسازی است که به یک دوره یک ماهه نیاز دارد و در این مرحله به دلایل فنی و مهندسی امکان استفاده واحد از سیستم‌های کاهنده ذرات و گاز‌های خروجی وجود ندارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با بیان اینکه واحد‌های فرآوری فروسیلیس متعهد به رعایت الزامات زیست محیطی هستند، ادامه داد: الکترودسازی در این واحد در دمایی فراتر از ۶۰۰ درجه اتفاق می‌افتد که فیلتر‌های پارچه‌ای استاندارد در شرایط فعلی که دمای خروجی از دودکش‌ها حدود ۲۰۰ درجه است، تاب‌آوری این شدت دما را ندارند و در این مرحله قابل استفاده نیستند.

به گفته وی، اینگونه فیلتراسیون‌ها تحمل دمای ۱۱۰ تا ۱۲۰ درجه را دارند و این واحد پس از طی پروسه یک‌ماهه تولید الکترودسازی، دمای خروجی را تا حدود ۹۰ درجه کاهش داده و امکان هدایت ذرات و گاز‌ها به بگ فیلتر‌ها فراهم خواهد شد که در مرحله تولید این اتفاق رقم خواهد خورد.

نجاری اظهار داشت: دودی که هم اکنون از این واحد خارج می‌شود حاوی ذرات سیلیس نیست، بلکه کک و ذغال چوب است و به دلیل شرایط جوی و سرمای هوا به خصوص در شب‌ها و اوایل صبح و در شرایط وارونگی دما، محبوس می‌شود که با افزایش تدریجی دما در روز و تا حدود ساعت ۱۰ صبح از منطقه خارج خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: شرایطی که واحد آسا آذرین دارد تا به شرایط پایدار رسیده و شروع به تولید کند، مقطعی است.

نجاری با تاکید بر اینکه این واحد تهمیدات و تعهدات زیست محیطی لازم را انجام داده تا به شرایط تولید برسد، تصریح کرد: این واحد با استفاده از یک تکنولوژی جدید در سیستم کاهنده آلایندگی، از غبارگیر ایمپکت استفاده خواهد کرد که برای واحد درآمد اقتصادی دارد و غبار خروجی آن با استفاده از این تکنولوژی، در ساخت بتون قابل استفاده است.

به گفته وی، واحد آسا آذرین برای استقرار مجوز زیست محیطی را اخذ کرده و در مرحله تولید نیز ملزم به نصب و راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین است و تا زمانی که استاندارد‌های سازمان محیط زیست را رعایت نکند، موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری از این سازمان نخواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر اظهار داشت: در حال حاضر شرکت فروسیلیس غرب پارس مجهز به سیستم پایش آنلاین است و فروسیلیس آذرخش نیز جانمایی‌های لازم را برای نصب و راه‌اندازی سیستم پایش آلودگی انجام داده است.

به گفته وی، این واحد‌ها علاوه بر اینکه به صورت روزانه و سرزده توسط کارشناسان محیط زیست مورد پایش قرار می‌گیرند، بلکه ملزم به انجام خوداظهاری آلاینده‌های تولیدی به صورت فصلی و از طریق آزمایشگاه‌های معتمد هستند که در صورت تخلف، با استفاده از تمامی ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون هوای پاک با آن‌ها برخورد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، واحد‌های فرآوری فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار از جمله واحد‌های دارای آلایندگی هستند که قبل از شروع به فعالیت ملزم به رعایت قانون هوای پاک هستند و الزامات زیست محیطی در این واحد‌ها با نظارت ویژه محیط زیست رعایت شده است.

چند روزی است که به دلیل آغاز فعالیت آزمایشی یکی از واحد‌های تازه تاسیس این شهرک به نام شرکت فروآلیاژ آسا آذرین غبار و دود ناشی از الکترودسازی این واحد در هوا متصاعد می‌شود که اهالی منطقه جوکار و روستا‌های همجوار را نگران کرده است که در این زمینه رئیس محیط زیست ملایر توضیحات کامل را در این زمینه به خبرگزاری ایرنا ارایه داد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده