تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۴۵۶۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توسعه روابط ایران و روسیه با همسان‌سازی مقررات تجاری و گمرکی/ امکان تأسیس بانک‌های روسی در مناطق آزاد

‌می‌متالز - رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: اصلاح و همسان‌سازی قوانین و مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌ها در حوزه‌های مختلف مانند گمرک، استاندارد، قرنطینه و بهداشت از مواردی است که در توسعه روابط تجاری باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز، هادی تیزهوش تابان در رابطه با سفر چند روز آینده رئیس جمهور کشورمان به روسیه و موضوعاتی که باید در این سفر برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور مورد توجه قرار گیرد، اظهارداشت: در خصوص راهکار‌های توسعه روابط تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا با محوریت فدراسیون روسیه مواردی وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: اصلاح و همسان‌سازی قوانین و مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌ها در حوزه‌های مختلف مانند گمرک، استاندارد، قرنطینه و بهداشت از مواردی که در توسعه روابط تجاری باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه بیان داشت: تکمیل و توسعه زیرساخت‌های لازم حمل و نقلی در حوزه‌های زمینی، دریایی، ریلی و هوایی برای پشتیبانی از مبادلات تجاری دو طرف و ایجاد شبکه اطلاعات حمل و نقل الکترونیکی، برای تبادل اطلاعات حمل بار دو طرف از مواردی است که در توسعه روابط تجاری بین ایران و روسیه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: تسهیل و تضمین شرایط سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های روسی با شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید محصولات کشاورزی، صنعتی، خدمات فنی مهندسی، پتروشیمی، معدنی از دیگر مواردی است که در توسعه روابط تجاری بین ایران و روسیه باید مورد توجه قرار گیرد.

تیزهوش تابان افزود: همچنین بررسی راهکار‌های توسعه کشت فرا سرزمینی متناسب با نیاز‌ها و امنیت غذایی دو کشور از موارد مورد اهمیت در توسعه روابط تجاری دو کشور به شمار می‌رود.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: توجه به تسهیل استفاده کریدور سبز برای شرکت‌های ایرانی در روسیه با هدف توسعه صادرات ایران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه روابط تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا با محوریت فدراسیون روسیه باید مورد توجه باشد، گفت: بر این اساس ایجاد هماهنگی‌های منطقه‌ای جهت توسعه روابط تجاری سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه می‌تواند با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی و با تسهیل رویه‌های گمرکی نقش مهمی در توسعه مسیر زمینی کریدور شمال - جنوب (نوستراک) ایفا کند.

تیزهوش تابان اظهار داشت: ارمنستان یکی دیگر از راه‌های ورود ایران به اوراسیا و روسیه است. ایجاد سازوکار‌های سه جانبه برای ایجاد یک راه زمینی جدید می‌تواند تاثیر بسزایی در تسهیل و توسعه تجارت دو کشور داشته باشد.

وی افزود: برای رونق روابط اقتصادی در کنار اقدامات زیرساختی فوق، تسهیلات بیشتر برای صدور روادید تجاری و گردشگری فراهم شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: تقویت مبادلات روبل و ریال با بهره‌مندی از سیستم بانکی موجود دو کشور، استفاده از امکانات EDB بانک (بانک توسعه اوراسیا) برای پشتیبانی از تجارت و سرمایه‌گذاری دو طرف و آسان‌سازی قوانین و مقررات در جهت ایجاد صندوق و یا بانک‌های روسی در مناطق آزاد ایران نیز می‌تواند در توسعه روابط تجاری ایران و روسیه موثر باشد.

وی بیان داشت: در صورت توسعه صادرات ایران به اوراسیا و تعدیل تراز تجاری ایران با این کشورها، به‌نحوی که میزان صادرات به این کشور‌ها با میزان واردات از آن‌ها در حالت تعادل نسبی قرار گیرد، می‌توان گفت که در عضویت در اتحادیه گمرکی اوراسیا به درستی رفتار شده و از آن به خوبی بهره برده‌ایم.

تیزهوش تابان اظهار داشت: در این حال می‌توانیم به سمت امضا و اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا حرکت کنیم و از مزایای آن بهره‌مند شویم. اما در شرایطی که تراز تجاری ما منفی باشد و میزان صادرات ما کمتر از میزان واردات ما باشد عضویت در این دست از موافقتنامه‌ها بیشتر تامین کننده منافع سایر کشور‌ها خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده