تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۴۵۷۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

شروع زود هنگام تعطیلات چین برای بازار فولاد ضد زنگ

‌می‌متالز - افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ و کاهش سرعت تولید در صنایع پایین دستی، تقاضا برای فولاد ضد زنگ را تضعیف کرده و منجر به شروع زود هنگام تعطیلات در چین شده است.

تأثیر شیوع کووید-۱۹ بر بازار فولاد ضد زنگ

به گزارش می‌متالز، شیوع غیر منتظره کووید ۱۹ در چین و تقاضای ضعیف برای فولاد ضد زنگ باعث شده تا فعالان بازار تعطیلات سال نوی چینی خود را یک یا دو هفته زودتر از تعطیلات رسمی ۳۱ ژانویه تا ۶ فوریه آغاز کنند.

فعالان بازار اعلام کردند در ماه گذشته، موارد ابتلا به کووید ۱۹ در شهر شیان استان شانشی، شهر تیانجین استان هنان و شهر شنژن استان گوانگدونگ گزارش شده بود.

به نقل از منابع خبری محدودیت‌هایی برای تردد افراد و تدابیر شدیدی برای کنترل ورود و خروج مردم در این مناطق به منظور کاهش شیوع این بیماری اعمال شده است.

کارگران و رانندگان کامیون در صنایع پایین دستی از این بیم دارند که در صورت بروز موارد ابتلا در مناطق دیگر، مجبور به قرنطینه ۱۴ یا ۲۱ روزه پس از بازگشت به شهر خود شوند. به این ترتیب، آن‌ها تعطیلات سال نوی چینی را از اوایل این هفته آغاز کردند.

یک تحلیلگر صنعت در مورد تصمیم صاحبان کسب و کار اظهار کرد: صاحبان کسب و کار در حال تایید درخواست‌های تعطیلات قبلی هستند تا از خطر ابتلا به ویروس در شرکت‌های خود جلوگیری کنند.

منابع خبری اعلام کردند که این امر منجر به سقوط ناگهانی تقاضا برای فولاد ضد زنگ شده است.

یک تاجر مستقر در شرق چین نیز گفت: معمولاً، مصرف کننده نهایی تا چند روز قبل از تعطیلات به خرید فولاد ضد زنگ ادامه می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از تاجران مستقر در شهر فوشان در جنوب چین که یک بازار بزرگ برای فولاد ضد زنگ است، از قبل برای تعطیلات خود در این هفته اقدامات لازم را انجام داده اند. این در حالی است که تاجران مستقر در Wuxi که بازار اصلی در منطقه شرقی است، قصد دارند از هفته آینده تجارت خود را به تدریج متوقف کنند.

در این میان متال بولتن عنوان کرد که کاهش فصلی تقاضا در این زمان از سال همچنین منجر به این می‌شود که فعالان بازار فولاد ضد زنگ تعطیلات سال نو چینی خود را زودتر آغاز کنند.

اداره ملی آمار چین (NBS) در روز جمعه ۱۴ ژانویه گزارش داد که تولید ماشین لباسشویی چین در ماه نوامبر ۲۰۲۱ با ۱.۵ درصد کاهش سالانه به ۸.۴۴ میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که تولید یخچال با ۱۰.۳ درصد کاهش سالانه به ۸.۰۹ میلیون دستگاه رسیده است.

بر اساس گزارش NBS، تنها افزایش تولید در بخش تهویه مطبوع مشاهده شده است که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ با افزایش سالانه ۳.۷ درصد به ۱۶.۶۳ میلیون تن رسیده است.

یک تاجر دیگر مستقر در شرق چین در تاریخ ۱۴ ژانویه نقل کرد: کاهش سرعت تولید در صنایع پایین دستی تقاضا برای فولاد ضد زنگ را تضعیف کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: سهامداران در پایان هفته گذشته ذخیره سازی خود را به پایان رسانده اند و در این هفته نرخ خرید خود را کاهش خواهند داد.

این امر باعث افزایش جزئی قیمت فولاد ضد زنگ در اواخر هفته گذشته شده است. باید توجه داشت که این افزایش کوتاه مدت بوده است، زیرا تا سه روز اول این هفته افزایش قیمت نمی‌تواند ادامه یابد.

محصولات فولادی ضد زنگ داخلی

ارزیابی هفتگی فست مارکت نشان داد قیمت کویل نورد سرد فولادی ضد زنگ ۲ میلی متری درجه ۳۰۴ داخلی چین (Wuxi) در هفته منتهی به روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه در محدوده ۱۷۵۰۰ تا ۱۷۷۰۰ یوان (۲۷۵۳ – ۲۷۸۴ دلار) در هر تن بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ یوان در هر تن افزایش داشت.

محصولات فولادی ضد زنگ صادراتی

معامله گران اعلام کردند که قیمت محصولات فولادی ضد زنگ صادراتی چین در واکنش به دستاورد‌های داخلی افزایش یافته، اما معاملات انجام شده بسیار پراکنده بود.

به نقل از منابع خبری، این در حالی است که در بندر تیانجین محدودیت‌هایی برای تردد کانتینر‌ها اعمال شده که منجر به تعلیق بارگیری فولاد ضد زنگ شده است. این امر به ویژه برای محصولات شرکت آهن و فولاد Taiyuan (Tisco) اعمال شده است.

شرکت فولادی Tisco این هفته هیچ پیشنهادی برای فولاد ضد زنگ صادراتی نداشت. سایر کارخانه‌ها در روز جمعه ۱۴ ژآنویه کویل نورد سرد فولادی ضد زنگ را با قیمت ۲۹۰۰ تا ۲۹۷۰ دلار در هر تن فوب و کویل نورد گرم فولادی ضد زنگ را با قیمت ۲۹۵۰ تا ۲۹۷۰ دلار در هر تن فوب عرضه کردند.

با توجه به ارزیابی قیمت انجام شده توسط متال بولتن، شاخص کویل نورد سرد فولادی ضد زنگ ۲ میلی متری درجه ۳۰۴ چین در روز چهارشنبه در محدوده ۲۹۰۰ تا ۲۹۷۰ دلار در هر تن فوب چین قیمت گذاری شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار در هر تن افزایش داشته است.

به نقل از فعالان بازار، قیمت کویل نورد گرم فولادی ضد زنگ درجه ۳۰۴ صادراتی چین ۱۲ ژانویه در محدوده ۲۹۵۰ تا ۲۹۷۰ دلار در هر تن فوب چین گزارش شد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان داد قیمت این محصول نسبت به هفته قبل با افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن همراه بود.

معامله گران اعلام کردند که کشور چین در هفته گذشته تامین کننده اصلی کویل نورد سرد فولادی ضد زنگ به بازار آسیای شرقی بود، زیرا کارخانه تسینگشان اندونزی پیشنهادات خود را پس گرفته بودند.

محصولات فولادی ضد زنگ آسیا

طبق ارزیابی متال بولتن، قیمت کویل نورد سرد فولادی ضد زنگ درجه ۳۰۴ (۲ mm ۲B) آسیا در روز چهارشنبه در محدوده ۲۹۴۰ تا ۳۰۰۰ دلار در هر تن cif آسیای شرقی شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل ۲۰ تا ۴۰ دلار در هر تن افزایش داشت.

همچنین منابع خبری اعلام کردند کارخانه Tsingshan اندونزی نیز پیشنهادات خود را برای کویل نورد گرم فولادی ضد زنگ معلق کرد.

فعالان بازار گزارش دادند که ۲۶۵۰ – ۲۷۰۰ دلار به ازای هر تن سیف قیمت معاملاتی قابل اجرا برای محموله‌های اندونزی است.

به نقل از چندین منبع خبری، پیشنهادات ارائه شده برای کویل نورد گرم فولادی ضد زنگ چین در هفته گذشته حدود ۳۰۰۰ دلار در هر تن cif شنیده شد که برای جذب خریدار قیمت بسیار بالایی بود.

ارزیابی قیمت انجام شده توسط فعالان بازار نشان داد که قیمت کویل نورد گرم فولادی ضد زنگ درجه ۳۰۴ آسیا، در روز چهارشنبه در محدوده ۲۶۵۰ تا ۲۷۰۰ دلار در هر تن cif آسیای شرقی شنیده شد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان داد قیمت این محصول نسبت به هفته قبل ۲۰ تا ۴۰ دلار در هر تن افزایش داشته است.

تحلیل میانگین قیمت کویل نورد سرد فولادی در ماه‌های گذشته

میانگین قیمت کویل نورد سرد فولادی ضد زنگ ۲ میلی متری درجه ۳۰۴ داخلی چین در ماه اکتبر برابر ۲۱۰۱۶.۶۷، در ماه نوامبر برابر ۱۹۱۷۵ و در ماه دسامبر برابر ۱۶۸۶۰ یوان در هر تن ex-whs چین بود که در روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه به ۱۷۶۰۰ یوان در هر تن ex-whs چین رسید.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده