تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۴۶۲۲۳
سرویس خبر : انرژی
صورت‌های مالی شش‌ماهه پتروشیمی ایلام نشان داد

افزایش هزینه‌ها باعث زیان‌دهی شرکت شد

‌می‌متالز - زیان خالص شرکت پتروشیمی ایلام در ۶ ماه نخست سال با افزایش قابل توجه هزینه‌ها به ۱۴ هزار و ۹۰۰میلیارد ریال رسید.

به گزارش می‌متالز، طبق صورت‌ها و گزارش‌های مالی شش ماهه منتشر شده پتروشیمی ایلام در سایت کدال (حسابرسی شده)، در این بازه زمانی بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی این شرکت بیش از درآمد‌های عملیاتی بوده که این موضوع باعث زیان ناخالص حدود ۲۳ میلیارد ریالی شده است. از سوی دیگر، فعالیت این شرکت در دوره شش ماه نخست سال جاری با افزایش قابل توجه هزینه‌های فروش، اداری و عمومی، سایر هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های مالی همراه بوده که با توجه به این موارد و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی منتشر شده، حاصل فعالیت شش ماه نخست سال جاری پتروشیمی ایلام، زیان خالص ۱۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریالی بوده است.

پیشی گرفتن بهای تمام شده از درآمد‌های عملیاتی

پتروشیمی ایلام در شش ماه نخست سال جاری با به‌کارگیری ۵۸۸ نفر نیروی کار دائم و موقت توانسته است به میزان ۲۲.۷۲۰ تن از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند و از این محل ۴ هزار و ۲۵۹ میلیارد ریال درآمد کسب کند.

درباره درآمد‌های صادراتی، حجم فروش محصولات صادراتی در شش ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۲۰.۰۷۲ تن (۲۸ درصد) کاهش داشته و شرکت توانسته است در شش ماه نخست امسال ۵۱.۳۶۸ تن از محصولات خود را در بازار خارجی به فروش برساند و از این محل ۱۰ هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال درآمد کسب کند.

در نتیجه با توجه به فروش داخلی و خارجی، درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ایلام در شش ماه نخست سال جاری برابر با ۱۴ هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال بوده که با وجود کاهش ۲/ ۲۰ درصدی کاهش حجم فروش، این درآمد‌ها در این بازه نسبت به شش ماه نخست سال گذشته (۹ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال) با افزایش ۵۲ درصدی روبه‌رو بوده است.

اما یکی از نکات قابل توجه در صورت‌های مالی این شرکت، پیشی گرفتن بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی از درآمد‌های حاصل از فروش داخلی و خارجی شرکت است.

محصولات فروخته شده پتروشیمی ایلام در دروه شش ماه نخست امسال شامل پلی اتیلن F۷۰۰۰، ۷۰۰۰LP، CFO (برش سنگین هیدرو کربن) و PGH (بنزین پیرولیز) بوده است. گرچه فروش پلی اتیلن F۷۰۰۰ و PGH (بنزین پیرولیز) همراه با سود بوده، اما فروش دو محصول CFO (برش سنگین هیدرو کربن) و PGH (بنزین پیرولیز) با زیان همراه بوده است.

نکته قابل توجه میزان بهای تمام شده PGH (بنزین پیرولیز) به میزان درآمد حاصل از فروش این محصول است که گرچه در‌آمد حاصل از فروش این محصول به میزان ۴۲۱ میلیارد ریال بوده، اما بهای تمام‌شده فروش این محصول حدود ۵۴۶ درصد بیشتر از این درآمد و برابر ۲ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال بوده است که این موضوع باعث زیان ناخالص ۲۳ میلیارد ریالی شده است. در جدول بالا با توجه به صورت‌ها و گزارش‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، میزان ریالی فروش محصولات این شرکت و همچنین بهای تمام شده مربوط به هر یک از این محصولات به تفصیل آورده شده است.

افزایش هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى و سایر هزینه‌های عملیاتی

هزینه‌های فروش و توزیع پتروشیمی ایلام در شش ماه نخست سال جاری برابر با ۲۳۶ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۰۲ درصد افزایش داشته است. هزینه‌های اداری و عمومی این شرکت نیز در بازه زمانی شش ماه نخست سال جاری برابر با ۹۵۶ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۵۹۶ درصد افزایش داشته و هزینه‌های دوایر خدماتی به میزان ۷۱۸ میلیارد ریال بیشترین سهم را از این عنوان به خود اختصاص داده است. در نتیجه فعالیت دوره شش ماه نخست سال جاری پتروشیمی ایلام با هزینه‌های فروش، اداری و عمومی یک هزار و ۱۹۲ میلیارد ریالی همراه بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۵۳ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، گرچه سایر درآمد‌های عملیاتی فعالیت شش ماه نخست سال جاری پتروشیمی ایلام به میزان ۲۲۰ میلیارد ریال بوده، اما سایر هزینه‌های عملیاتی در این بازه زمانی بسیار بیشتر و برابر با ۱۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴.۹۴۰ درصد افزایش داشته که از این هزینه‌ها ۸ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال به زیان ناشی از تسعیر ارز و ۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد ریال به هزینه‌های جذب نشده تولید اختصاص دارد.

در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی این شرکت، حاصل فعالیت شش ماه نخست سال جاری زیان خالص ۱۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریالی بوده است، در حالی که این شرکت در مدت مشابه سال گذشته توانسته بود سود خالص ۲ هزار و ۹۷ میلیاردی را از فعالیت خود کسب کند.

شرکت پتروشیمی ایلام در سال ۱۳۸۴ به صورت سهامی خاص تاسیس شد و در حال حاضر این شرکت جزو واحد‌های تجاری فرعی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (سهامی عام) و واحد تجاری نهایی گروه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام) است. این شرکت از بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های غرب کشور است که از فرصت‌هایی، چون دسترسی آسان به خوراک مورد نیاز با توجه به نزدیکی به پالایشگاه گاز ایلام و همچنین قیمت مناسب خوراک با درنظرگرفتن تخفیفات مربوط به مناطق محروم برخوردار است و با بهره‌گیری از این فرصت‌ها به عنوان یکی از مجتمع‌های تولیدی شاخص در کشور شناخته می‌شود. پس از انتقال این مجتمع به مجموعه شرکت‌های تحت مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس، شرایط و نحوه عملکرد این شرکت به‌طور قابل توجهی تغییر کرده است به نحوی که این شرکت پس از این انتقال تلاش کرده با انضباط‌بخشی به فعالیت‌های خود و همچنین برقراری انضباط مالی، علاوه بر تهیه برنامه‌های مناسب برای تولید مستمر و کیفی، در جهت سرعت بخشیدن و اتمام فعالیت‌های اجرایی از طریق به‌کارگیری منابع و نیروی کار اثربخش و کارآمد، روند مناسبی را پیش گیرد.

موضوع فعالیت پتروشیمی ایلام شامل احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی برای تولید، بازیابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذی‌ربط آنها، استفاده از تسهیلات مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری، انجام عملیات خدماتی، مالی، اعتباری (غیربانکی) و بازرگانی درباره موضوع شرکت است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده