تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۴۷۱۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صربستان پروژه ۲.۴ میلیارد دلاری جادار ریوتینتو را لغو کرد

‌می‌متالز - آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد صربستان مجوز‌های اکتشاف شرکت معدنی انگلیسی-استرالیایی ریوتینتو را کنسل و طرح‌های ۲.۴ میلیارد دلاری لیتیوم جادار را لغو کرده است.

به گزارش می‌متالز، دولت این کشور مصوبه و طرح سه بعدی منطقه کاربری ویژه برای اجرای پروژه بهره برداری و فرآوری ماده معدنی جاداریت (jadarite) را در ۱۳ فوریه ۲۰۲۰ لغو کرد و تاییدیه آن نیز در تاریخ ۲۰ ژانویه در وب سایت دولتی منتشر شد.

برنابیچ پس از جلسه دولت گفت: طرح سه بعدی جادار دیگر وجود ندارد و تمام قوانین اداری مربوط به ریوتینتو شامل تمامی مجوز‌ها لغو شده است؛ بنابراین ما تمام تقاضا‌های شکایات زیست محیطی را عملی کرده ایم و به فعالیت ریوتینتو در صربستان پایان داده ایم و تا آنجا که به پروژه جادار و ریوتینتو مربوط می‌شود همه چیز تمام شده است.

ریوتینتو ۲.۴ میلیارد دلار برای توسعه ذخایر منحصر به فرد لیتیوم-بورات در غرب صربستان اختصاص داده بود. به گفته این شرکت، ریوتینتو قصد داشت تا سال ۲۰۲۹ بالغ بر ۵۸ هزار تن در سال کربنات لیتیوم تولید کند و در نتیجه این شرکت را به بزرگترین عرضه کننده لیتیوم در اروپا برای حداقل ۱۵ سال تبدیل می‌کرد.

این شرکت در نظر داشت حدود ۲.۳ میلیون تن مواد خام باتری را در طول ۴۰ سال از عمر مورد انتظار این معدن تولید نماید و مقرر شده بود ساخت و ساز در سال جاری آغاز شود.

با این حال این پروژه با مخالفت‌های شدید مردمی و گروه‌های زیستی محیطی مواجه شد، زیرا آن‌ها می‌ترسیدند استخراج لیتیوم یکی از بزرگترین مناطق کشاورزی این کشور را آلوده کند. دولت در ابتدا از ریوتینتو حمایت کرد، اما با برگزاری انتخابات در آوریل، اکنون به نظر می‌رسد که به حرف معترضان گوش می‌دهد.

همچنین هفته قبل ریوتینتو تاخیر در فرآیند صدور مجوز را تایید کرده به طوری که انتظار می‌رود به جای سال ۲۰۲۶ تولید در سال ۲۰۲۷ آغاز شود.

برخی معتقدند ریوتینتو همچنان می‌تواند مذاکرات را پس از انتخابات از سر بگیرد و به طور بالقوه با شرایط تجاری جدید موافقت کند. تا اواسط سال ۲۰۲۱ ریوتینتو ۱۲ مطالعه زیست محیطی و بیش از ۲۳ هزار آنالیز آب و هوا را برای پروژه جادار انجام داده بود.

برنامه توسعه این شرکت برای پروژه مذکور شامل یک معدن زیرزمینی، یک کارخانه فرآوری بهره برداری، زیرساخت‌ها و تجهیزات مرتبط است. این شرکت در نظر دارد از تراک‌های باربری الکتریکی برای کاهش رد پای کربن در این پروژه استفاده کند.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده