تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۴۷۱۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت لیر ۱۲بهمن ۱۴۰۰

‌می‌متالز - امروز سه‌شنبه ۱۲بهمن ماه قیمت لیر ترکیه در ساعات ابتدایی معاملات نسبت به معاملات روز گذشته تغییری نداشت. هر لیر با قیمت دو هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت لیر ترکیه امروز سه‌شنبه در ابتدای معاملات روز تغییری نداشت و در محدوده دو هزار و ۵۰ تومان باقی ماند.

هر لیر ترکیه در روز مشابه ماه گذشته، یعنی ۱۲ دی ماه با رقم دو هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۶٫۸ درصدی معادل ۱۵۰ تومانی را تجربه کرده است.

نرخ برابری لیر به دلار امروز با رشد ۰٫۱۳ درصدی به ۱۳٫۳ رسید.

تورم و کاهش ارزش لیر در اقتصاد ترکیه

تورم ترکیه در زندگی همه مردم تاثیرگذار بوده است، اردوغان را واداشت تا حداقل دستمزد را ۵۰ درصد افزایش دهد.

اما از نظر بسیاری از اقتصاددانان چنین اقدام تورم زایی می‌تواند وضعیت موجود را بدتر کند. اردوغان تا اینجا نشان داده است که حاضر به عقب‌نشینی از عقاید خود نیست. او حتی حاضر است برای جلوگیری از کاهش محبوبیت خود دست به سیاست‌های تورم زا بزند.

کاهش نرخ بهره تا اینجا پیامد‌هایی مانند کاهش ارزش لیر و افزایش تورم، تغییر پایه پولی، افزایش دخالت‌های دولت با وضع مقررات برای شرکت‌ها را به همراه داشته است.

باید دید که اردوغان با پیامد این نوع سیاستگذاری چه خواهد کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که سیاست‌های پولی دولت اردوغان می‌تواند به قیمت پایان کار او تمام شود.

پذیرش اشتباهات ممکن است سخت باشد؛ اما پیامد سیاستگذاری‌های نادرست و غیرعلمی به مرور بیشتر و بیشتر شده و جبران آن در بلندمدت بسیار دشوارتر از حال است.

حال با وجود این تورم برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ برابری لیر در برابر همچنان روند کاهشی را طی کند.

از سوی دیگر نرخ بهره نیز کاهش یابد، در نتیجه تورم ترکیه افزایشی شود.

باید دید که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سیاست‌های خود را در راستای کاهش تورم و حفظ ارزش لیر تغییر می‌دهد و یا خیر.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!