تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۴۸۰۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

سهم مصرف گاز و برق فولاد کمتر از صنایع دیگر

‌می‌متالز - مدیر عامل گروه صنعتی پرشین فولاد با بیان اینکه چالش انرژی باید در زنجیره فولاد مدیریت شود؛ گفت: وزارت صمت باید متولی برنامه ریزی برای ارتقاء بهره وری و رشد تولید این صنعت ارزآور باشد که تاکنون چنین چیزی رویت نشده است.

به گزارش می‌متالز، آیدین فتحی با اشاره به دو چالش قطعی گاز و برق برای صنعت فولاد در سال جاری افزود: سهم مصرف گاز و برق صنعت فولاد نسبت به صنایع دیگر کمتر بوده و در این شرایط تحریمی جزو ارزآورترین صنایع کشور است. حالا سوال اینجاست چرا باید جزو آخرین اولویت‌ها برای قطعی‌ها باشد و وزارت صمت برای این چالش باید یک مدیریت و راهکاری را طراحی کرده باشد. یکی از راه حل‌ها شاید در نظر گرفتن سهمیه سوخت دوم و جایگزین بود که البته همه شرکت‌ها قابلیت استفاده از این نوع سوخت را ندارد.

وی افزود: متاسفانه هیچ برنامه‌ای در راستای افزایش تولید و ارتقاء بهره وری وجود ندارد و برای مدیریت و افزایش صادرات در وزارت صمت حرکت و تلاشی را شاهد نیستیم.

فتحی با بیان اینکه بازگشت تولید فولاد وابسته به رفع بحران‌های انرژی است، تاکید کرد: برای این مشکلات بخش صنعت با کمک انجمن‌های زنجیره مانند انجمن فولاد، انجمن نورد و سنگ آهن باید برنامه‌ریزی انجام شود تا این صنعت ارزآور در این شرایط به مشکل برخورد نکند.

چالش گاز و برق امسال به شدت گریبان صنعت فولاد را گرفته و باعث آن شده تا صدای اعتراض صنعتگران بیش از پیش بلند شود. البته در قطعی گاز مدیریت و اطلاع رسانی بهتری نسبت به قطعی برق تابستان صورت گرفت و، اما به عقیده فعالان بازار و تولیدکنندگان این مسئله باعث خواهد شد تا کاهش ۲۰ درصدی حجم تولید فولاد را نسبت به سال گذشته و عقب ماندگی نزدیک به ۴۰ درصدی نسبت به برنامه چشم انداز صنعت فولاد را تجربه کنیم و این یعنی ظرفیت‌ها ایجاد خواهند شد، اما به بهره برداری و بازگشت سرمایه‌ها نمی‌رسد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده