تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۴۸۴۹۹
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها با جمع‌ آوری گاز‌های همراه نفت

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به امضای قرارداد جمع‌آوری گاز‌های همراه در میادین شرق کارون با حضور رئیس‌جمهوری، گفت: جمع‌ آوری گاز‌های همراه در همه میادین خشکی کشور در دستور کار است تا در سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های پتروشیمی به عنوان خوراک پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی شاه‌ میرزایی» امروز جمعه در گفت‌وگویی اظهار داشت: یکی از راهبرد‌های صنایع پتروشیمی این است که خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی را که از بخش بالادست صنعت نفت یعنی شرکت ملی نفت و میادین گازی حاصل می‌شود، به صورت پایدار تامین شود. در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی توسط هلدینگ‌های پتروشیمی آغاز شده است.

وی به امضای قرارداد جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت در میادین شرق کارون به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار که روز یکشنبه (۱۷ بهمن ماه) با حضور رئیس‌جمهوری به امضا رسید، اشاره کرد و ادامه‌داد: با هلدینگ‌ها و شرکت ملی نفت در این زمینه رایزنی‌هایی انجام شده که به نتیجه رسیده است.

شاه‌ میرزایی تاکید کرد: امضای این قرارداد‌ها ادامه‌دار خواهد بود و در هفته‌های آینده جمع‌آوری گاز‌های همراه در غرب کارون نیز طبق قراردادی به هلدینگ‌های پتروشیمی واگذار می‌شود.

وی گفت: در گذشته نیز پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج‌فارس در همین زمینه توسط بخش پتروشیمی، طراحی، سرمایه‌گذاری و ساخته شد که در تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها نقش موثری دارد.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، طرح‌های ان. جی. ال که در کشور تعریف شده نیز در همین رابطه است و قرارداد‌های جدید منعقد خواهد شد.

وی ادامه داد: هلدینگ‌های پتروشیمی ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مصمم هستیم همه گاز‌های مشعل و گاز‌هایی که فلر می‌شود بعد از جمع‌آوری، به عنوان خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرند.

شاه‌ میرزایی با تاکید بر اینکه گاز‌های همراه در حال حاضر در فلر‌ها سوزانده می‌شود، گفت: این موضوع علاوه بر هدررفت سرمایه، آلودگی محیط زیست را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با هدایت این گاز به مجتمع‌های جداسازی و فرآورش، علاوه بر شیرین‌سازی متان، سایر بخش‌های گاز مانند اتان، پروپان، بوتان و ... جدا شده و به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به وسیله آن می‌توان با تولید اتیلن و پروپیلن، به تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت پرداخت.

عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور روز یکشنبه ۱۷بهمن‌ ماه با سرمایه‌گذاری معادل ۱۷ میلیارد دلار با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد.

در طرح جدید دولت که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی کشور محسوب می‌شود، قرار است سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی (حدود ۱۹ میلیارد دلاری) برای توسعه صنایع کشور با استفاده از منابع کارخانه‌های سود ده داخلی، اجرایی شود. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسوولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را بر عهده دارند.

۱۱ میلیارد دلار صادرات سالیانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالیانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم، از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده