تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۴۸۸۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۹۰ درصدی صادرات بخش معدن در ایران

‌می‌متالز - با توجه به اجرای برنامه‌های اکتشافی وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان صادرات بخش معدن در ایران در ۹ ماهه نخست سال جاری ۹۰ درصد افزایش یافته است.

بررسی میزان صادرات بخش معدن در ایران

به گزارش می‌متالز، ایران در ۹ ماهه نخست سال جاری (۲۱ مارس تا ۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۱) حدود ۹ میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار محصولات معدنی صادر کرده است که نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش داشته است.

میزان صادرات محصولات معدنی در ۹ ماهه نخست سال جاری به وزن ۴۲ میلیون و ۲۱۴ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۵ درصد افزایش داشته است.

فعالان بازار اعلام کردند زنجیره فولاد و محصولات وابسته حدود ۵۵.۶ درصد از ارزش کل صادرات را تشکیل می‌دهد که معادل ۵.۲۸ میلیارد دلار می‌باشد. باید توجه داشت که این بخش بیشترین سهم صادرات را در ۹ ماهه مذکور داشته است.

محصولات مس و سایر مواد معدنی به ترتیب با ۱.۴۰۹ میلیارد دلار و ۶۵۱.۳۳ میلیون دلار صادرات در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته اند.

در این میان، صادرات محصولات آلومینیومی با ۵۴۱.۵۷ میلیون دلار صادرات و ۲۱۲ درصد رشد سالانه، بیشترین رشد را در میان سایر محصولات معدنی به ثبت رساند.

همچنین منابع خبری اعلام کردند در دوره مورد بررسی ۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تن محصولات معدنی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار به کشور وارد شد که از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۱۱.۴ و ۰.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تحلیل گران بازار خبر دادند فولاد و محصولات فولادی با ۹۱۶.۳ میلیون دلار واردات بیشترین اقلام وارداتی در بازه زمانی مذکور بوده اند.

فعالان بازار اعلام کردند ایران با داشتن ۸۱ نوع ماده معدنی مختلف از جمله ذخایر مس، روی و آهن، یکی از ۱۰ کشور برتر معدنی در سراسر جهان است. در این راستا، دولت ایران با جدیت برنامه‌های متعددی را برای ارتقای بخش معدنی به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی کشور دنبال می‌کند.

بررسی‌ها نشان داد ذخایر قطعی سنگ آهن ایران ۲.۷ میلیارد تن (حدود ۰.۸ کل ذخایر جهان) و ذخایر مس کشور ۲.۶ میلیارد تن (حدود ۰.۴ ذخایر جهان) است. این کشور همچنین دارای ۱۱ میلیون تن ذخایر روی (حدود چهار درصد از کل ذخایر جهان) می‌باشد.

مجموع ذخایر قطعی معادن ایران حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده است که پیش بینی می‌شود با اجرای برنامه‌های اکتشافی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع از مناطق جدید معدنی، مجموع ذخایر به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد.

علیرغم پتانسیل عظیم کشور در این زمینه، به دلیل برخی مسائل از جمله کمبود ماشین آلات و تجهیزات لازم و عدم دسترسی به منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی به دلیل تحریم‌های آمریکا، بخش معدن ایران برای فعالیت در حداکثر ظرفیت خود در چند سال گذشته با مشکل مواجه شده است.

برنامه‌های دولت برای ارتقای این صنعت عمدتاً بر منابع داخلی به منظور کمک به بخش معدنی و غلبه بر مشکلات فعلی و رسیدن به اهداف ایده آل متمرکز است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده