تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۴۸۹۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عقب‌نشینی روسیه از جنگ قیمت طلا را کاهشی کرد

‌می‌متالز - روز گذشته با عقب‌نشینی روسیه از مرز‌های اوکراین روند افزایشی قیمت طلا جهانی متوقف شد و به سطوح پایین تری افت کرد. هر اونس طلا در روز گذشته به قیمت ۱۸۵۱ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

به گزارش می‌متالز، میلاد صادقی، کارشناس بازار‌های مالی درمورد سیگنال‌های مذاکرات وین و تاثیر آن بر بازار‌های داخلی گفت: سیگنال‌های متناقضی که ما از مذاکرات می‌گیریم باعث افزایش ابهام و منفعل شدن عوامل اقتصادی در بدنه اقتصاد می‌شود. این موضوع به دیگر تصمیم‌گیرندگان خرد سرایت نیز می‌کند، اکنون در بازار‌ها حجم بالایی از معاملات وجود ندارد تا بتوان وضعیت را به شکل رکود یا رشد پیش‌بینی کرد.

این کارشناس بازار‌های مالی درخصوص شرایط بازار در صورت احیای برجام توضیح داد: احیای برجام مترادف با افزایش درآمد‌های نفتی است. از طرفی امکان مبادلات تجاری را فراهم می‌کند. به موازات این اتفاق ما انتظار داریم درآمد‌های ارزی وارد اقتصاد شود.

صادقی افزود: در نتیجه همچون گذشته، طبق قانون فرآیند اصلی اقتصاد ایران و عدم تفکیک ساختار بودجه ارزی و ریالی، باز سرکوب نرخ دلاری یا ثابت نگه داشتن اتفاق می‌افتد. پس به همین دلیل قیمت طلا و سکه تثبیت می‌شود.

او در مورد پیش‌بینی بازار طلا و سکه گفت: درصورتی که برجام احیا شود، مانند دوره قبل ریزش‌های سنگینی را تجریم نمی‌کنیم. البته ممکن است اصلاحاتی داشته باشیم و ریزش‌های ۱۰ تا ۱۵ درصدی را شاهد باشیم.

کاهش قیمت طلای جهانی

ترس از حمله روسیه به اوکراین باعث شده بود تا سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسک عقب‌نشینی کنند. در این میان نیز بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا کاهش یافت و به ارزش فلز گرانبها در ابتدای هفته رونق بخشید، اما در نهایت اونس طلا روز سه شنبه با عقب‌نشینی روسیه از مرز‌های اوکراین از روند افزایشی خود دست کشید و به سطوح پایین تری افت کرد. به طوری که هر اونس طلا در روز گذشته به قیمت ۱۸۵۱ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

به گفته برخی از کارشناسان این بازار مقامات فدرال رزرو همچنان به بحث در مورد چگونگی افزایش تهاجمی نرخ بهره پیش از جلسه مارس ۲۰۲۲ ادامه می‌دهند. همچنین برخی تحلیلگران بر این باور هستند که با افزایش نگرانی‌های ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیک طلا می‌تواند حتی به نزدیکی سطح دو هزار دلار نیز صعود کند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده