تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۴۸۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بدترین روز آخرین هفته پاییز

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (28 آذر)

می متالز - آخرین روز کاری بورس تهران در پاییز با فشار عرضه در سهام بزرگ ادامه پیدا کرد. ناپایداری بازارهای جهانی با افت شدید بهای نفت در روز گذشته باز هم نقش منفی خود را در فشار عمومی فروش بر جا گذاشت و به این ترتیب، شاخص کل سهام حدود 3000 واحد عقب نشست و پس از حدود 3 ماه به کف کانال 156 هزار واحد تنزل کرد.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (28 آذر)

به گزارش می متالز، شاخص کل سهام در معاملات امروز به روند نزولی خود ادامه داد و تا یک ساعت مانده به پایان کار بازار بیش از 2900 واحد کاهش یافت. افزون بر اثر چشمگیر نماد شرکت‌های بزرگ فولادی و پالایشگاهی بر نماگر بازار، در فضای عمومی هم غلبه با عرضه‌هاست و به همین دلیل شاخص قیمت در بیشتر گروه‌ها منفی است. با وجود این که شاخص مطابق آخرین اجماع کارشناسان از حیث بنیادی به هسته سخت خود برخورد کرده اما عدم تعادل‌های پی‌در‌پی بازار جهانی خاصه بازار نفت موجب نگرانی فعالان بورس تهران از آینده بازارهای جهانی شده و سرمایه‌های خرد میلی به ماندن در بازار نشان نمی‌دهند.

شامگاه گذشته شاخص‌های جهانی نفت افت 7 درصدی را تجربه کرد و به پایین‌ترین سطح طی 14 ماه اخیر رسید. ترس از کند شدن شتاب رشد اقتصاد جهانی در سایه مناقشات تعرفه‌ای قدرت‌های بزرگ و ثبت رکوردهای جدید تولید از سوی آمریکا و روسیه از مهمترین دلایل سقوط نفت در شامگاه گذشته ارزیابی می‌شود. از طرف دیگر، باید اضافه کرد که وضعیت سایر بازارهای کالایی هم چندان مناسب نیست. قیمت هر تن متانول نیز طی روز گذشته در بازارهای آسیایی 7 دلار دیگر کاهش یافت و به زیر مرز 270 دلار رسید. در بورس فلزات هم روند مشابهی طی روز گذشته رقم خورد و فلزات رنگینی چون مس، روی و سرب نیز با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند. هر چند طی معاملات امروز فلزات رنگی بخش قابل توجهی از این ریزش را جبران کردند و باز هم به محدوده نوسان ماه‌های گذشته برگشتند اما ترس درونی بازار سهام از ریزش‌های بیشتر خریداران روزهای گذشته و سهامداران متضرر را به سمت فروش بیشتر ترغیب کرده‌است. ضمن اینکه در بورس کالا ایران نیز تقاضا برای مواد خام با ضعف محسوسی روبه‌روست. برآیند این رویدادها را می‌توان در تشدید عرضه سهام وابسته در بورس تهران دید.
ارزش معاملات در روزهای بد بورس حاکی از فروکش کردن عرضه و تقاضای سنگین در دو طرف معاملات است و دلیل افت زیاد قیمت‌ها، میل خریدار بالقوه در خرید در کف قیمت‌های مجاز روزانه به منظور به حداقل رساندن ریسک خرید در جو فعلی‌ست. از سوی دیگر فروشندگانی که به هر قیمت حاضر به فروش سهام خود هستند نیز برآیند معاملات روزانه را در کف قیمتی رقم می‌زنند و با این اوصاف حتی با وجود جریان ضعیف نقدینگی در بورس، شاهد ثبت قیمت‌های پایانی در سطوح نازلی هستیم.
 

حمایت ناکام «حقوقی‌»ها

فروشندگان امروز که سهم‌های خود را عمدتا در قیمت‌های پایین می‌فروشند بیشتر سهامدار حقیقی بازار به شمار می‌روند. معمولا در شرایطی که جو روانی بر بازار حکمفرما می‌شود سهامداران حقیقی حضور پررنگ‌تری در سمت فروش دارند. در نقطه مقابل، سهامداران عمده با خریدهای خود از ارزش سهام حمایت می‌کنند تا ضمن فروکاستن از فضای روانی از تداوم عرضه‌های هیجانی بکاهند. با این حال، اثر روانی عوامل منفی همچنان بر معاملات سایه‌افکن است و سهامداران خرد در اغلب صنایع در حال خروج از جریان معاملات هستند. در این میان، بیشتر فشار عرضه‌ها از سوی مالکان حقیقی در سهام بزرگ گروه‌های کالایی نظیر پتروپالایشی و معدنی و فلزی‌ها رقم خورد.

موج مثبت دوباره در بانکی‌ها و خودرویی‌ها

پس از ثبت ریزش‌های مکرر سهام بانکی و اصلاح معنادار قیمت نمادهای این گروه، امروز شاهد شکل‌گیری تقاضای موثر با محوریت سرمایه‌های حقیقی در این گروه هستیم. تشکیل صف خرید در نمادهای این گروه که با رنج‌کشی مثبت در نماد بانک صادرات آغاز شد، منجر به تشکیل صف خرید در نماد بانک ملت نیز شد هرچند صف خرید شکل گرفته در نماد بانک ملت به دلیل پایین بودن قیمت پایانی چندین بار عرضه شد اما با گذشت زمان و افزایش حجم معاملات در سقف و بالا آمدن قیمت پایانی، صف خرید در این نماد نیز قدرتمندتر شده و از میل فروشندگان به عرضه بیشتر در دقایق پایانی کاسته شده‌است. این مهم جو کلی گروه بانکی را در غیاب نماد بانک تجارت (توقف دو روزه به دلیل عدم افشای اطلاعات با اهمیت در زمان مقرر شده توسط سازمان بورس) مثبت کرده‌است.

از سوی دیگر در نمادهای گروه خودرویی نیز شاهد ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران هستیم. به نحوی که فاصله آخرین قیمت معاملات با قیمت پایانی در اکثر نمادهای بزرگ خودرویی به بیش از 1.5 درصد می‌رسد. به نظر می‌رسد بخشی از نقدینگی حاصل از فروش سهام در نمادهای بزرگ فلزات اساسی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به سمت این نمادها گرایش پیدا کرده و در صورت تقویت روند رو به رشد قیمتی احتمال ادامه این جریان دور از ذهن نیست.

عناوین برگزیده