تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۴۹۲۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک تولید کننده صنعتی:

خودتحریمی چوب لای چرخ تولید است

‌می‌متالز - مدیرعامل یک گروه صنعتی مستقر در زنجان با بیان اینکه متاسفانه برخی با دور زدن قانون و به اسم خط کامل تولید، راکتور و ترانسفورماتور مشابه تولید داخل به کشور وارد می‌کنند، گفت: این کار علاوه بر ضربه به تولید داخلی، میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌کند.

به گزارش می‌متالز، بهزاد ظهیری روز شنبه به دیدار شماری از صنعت‌گران و کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و با قدردانی از عنایات ویژه رهبری به امر تولید و انتقاد ایشان از برخی قانون‌گریزی‌ها، افزود: با وجود قانون ممنوعیت ورود راکتور‌ها و ترانسفورماتور‌هایی که نمونه داخلی آن وجود دارد، متاسفانه برخی نسبت به واردات آن اقدام می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه، استراتژیک‌ترین صنعت کشور نیازمند نگاه ویژه و حمایت تمام قد از مجموعه است، خواستار حمایت و برخورد جدی دستگاه‌های متولی شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو، با اشاره به حرکت رو به رشد تولید قطعات استراتژیک و زیرساختی کشور به دست جوانان تصریح کرد: نظارت بیشتر و برخورد جدی گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اجرای درست قانون حمایت از تولید داخلی از مطالبات به حق این حوزه است.

ظهیری، ورود ترانسفورماتور‌های بی‌کیفیت چینی را مصداق قانون گریزی دانست و افزود: سربازان مقام معظم رهبری در مجموعه ایران ترانسفو با همه مشکلات و محدودیت‌های جهانی از جمله تحریم و عدم حضور در مناقصات و بازار‌های جهانی، کمر به پیشرفت این صنعت بسته‌اند.

وی با بیان اینکه امروز توانایی محاسبه، طراحی و تولید هر نوع ترانسفورماتور و رآکتور در داخل وجود دارد، گفت: حمایت از این توانمندی و فعالان این عرصه، موجب تحقق خودکفایی در صنعت برق به عنوان یکی از پیشران‌های تولید کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو، با تاکید بسیار بر لزوم خنثی سازی تحریم، از متولیان امر در بانک مرکزی، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت خواست با توجه به نبود امکان حضور در مناقصات بین المللی، تدابیر حمایتی برای تسهیل ورود به بازار‌های صادراتی اندیشیده شود.

ظهیری، با اشاره به تغییر شرایط پرداخت برای تامین مواد و قطعات، هم اظهار داشت: مشوق‌هایی از جمله تخصیص تسهیل در تخصیص ارز نیمایی و تسهیلات بانکی، برای تولیدکنندگان، در نظر گرفته شود تا زمینه تقویت منابع مالی برای دوام و توسعه تولید، فراهم شود.

وی با گله‌مندی از برخی قوانین و بروکراسی موجود در حوزه صنعت هم گفت: صنعت ترانسفورماتور سازی با وجود اینکه یکی از استراتژیک‌ترین بخش‌های صنعت است، اما در بسیاری از موارد، از جمله بررسی و اجرای فرآیند‌های اجرایی واردات، صادرات و دریافت تسهیلات، با یک واحد تولیدی یا بازرگانی که نقش ناچیزی در صنعت کشور دارد یکسان در نظر گرفته می‌شود.

متاسفانه با گذشت نیم قرن از فعالیت صنعت ترانسفورماتورسازی، تولید روغن ترانسفورماتور در داخل وجود ندارد

ظهیری، همچنین از لزوم جدیت حمایت‌ها در خصوص داخلی سازی بسیاری از تولیدات هم گفت و افزود: مایه تاسف است که پس از نیم قرن از فعالیت صنعت ترانسفورماتورسازی، با وجود صنعت گسترده پتروشیمی و پالایشگاهی کشور، هنوز امکان تولید روغن ترانسفورماتور در داخل، فراهم نشده است.

وی به تلاش‌ها و تحقیقات خودکفایی ایران‌ترانسفو، در زمینه تولید روغن ترانسفورماتور هم اشاره کرد و گفت: حمایت پالایشگاه‌ها و صنایع شیمیایی، از تولید ایران ترانسفو، قطع واردات این روغن، جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز و تثبیت یک گام دیگر درخودکفایی یکی از کالا‌های مهم و اساسی است.

نهضت ساخت داخل ادامه دارد

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو، ورق هسته را که در صنایع مختلف مانند ترانسفورماتور سازی، دینام سازی، ژنراتورسازی و مصارف دیگر کاربرد دارد، از دیگر کالا‌های وارداتی استراتژیک عنوان کرد و افزود: مجموعه ایران ترانسفو، کار تحقیق و پیگیری برای بومی سازی این محصول را هم آغاز کرده که تحقق این مهم، نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه‌های مختلف است.

ظهیری اظهار امیدواری کرد، با حمایت بیش از پیش وزارت صمت و نیرو این اقدام بزرگ نهایی شود که مقدمات آن در حال اجرایی شدن است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه ایران ترانسفو، با رویکرد خودباوری، توانسته است در چند سال اخیر، تعداد زیادی از مواد و قطعات مورد نیاز خود را، در داخل تولید کند، گفت: باور و نهضت ساخت داخل، همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان زنجان (ایرنا)

عناوین برگزیده