تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۱۱۵۶
کد خبر: ۲۴۹۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
محمد آقاجانـلو، مدیر صنـایع معدنی ایمیـدرو مطرح کرد:

بهانه کمبود بوکسیت، مانع از اجرای پروژه‌های آلومینیوم نشود

می متالز - چگونگی وضعیت حوزه‌های مس در بخش معدن و کنسانتره و اکتشافات، وضعیت صنایع آلومینیوم و نیاز این صنعت به مواداولیه، وضعیت طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت در سراب و... از جمله موضوعاتی بود که مهندس محمد آقاجانلو، مدیر صنایع معدنی ایمیدرو به تشریح آنها پرداخت.
بهانه کمبود بوکسیت، مانع از اجرای پروژه‌های آلومینیوم نشود

به گزارش می متالز به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، او ابتدا از موضوع طرح‌های بزرگ همچون سالکو، آلومینای ایران و طرح شمش جاجرم سخن گفت و با اشاره به این که طرح نفلین سینیت در سراب و طرح پایلوت آن در آذرشهر در سال 86 به منظور راستی آزمایی راه‌اندازی شد، گفت: در طرح فوق مقداری آلومینا نیز تولید گردید و در کارخانه آلومینیوم المهدی مورد استفاده قرار گرفت، اما به دلیل تعیین تکلیف نشدن طرح فوق و عدم تصمیم‌گیری به‌موقع از ادامه کار باز ماند.

در پایلوت فوق یکسری تکالیف جدیدی با توجه به وجود امکانات زیربنایی تعیین شد از جمله تولید بوهمیت و پایه کاتالیست وحتی خود کاتالیست در دستور کار قرار گرفت که واحد تولید بوهمیت راه‌اندازی و نهایتا به دلیل دارا بودن ارزش اقتصادی تولید آن در اولویت قرار گرفت.

مدیر صنایع معدنی ایمیدرو خاطرنشان کرد که با شراکت ایمیدرو، سالکو و بخش خصوصی، شرکتی با عنوان " آلومینای آرال" احداث و اقدام به ساخت کارخانه 800 هزار تنی تولید آلومینا خواهد کرد.

وی ظرفیت تولید آلومینیوم کشور با احتساب تولید سالکو و شمش جاجرم را در آینده نزدیک 800 هزار تن دانست و گفت: برای تولید این میزان آلومینیوم به 1/6 میلیون تن آلومینا نیاز است که 240 هزار تن آن از جاجرم (تولید فعلی)، 200 هزار تن از طرح نفلین و 800 هزار تن نیز از طریق طرح آرال تامین خواهد شد، ضمن آن‌که 400 هزار تن مابقی نیز باید به شکل واردات تامین شود.

آقاجانلو، سیاست کلی کشور در افق 1404 را تولید 1/5 میلیون تن آلومینیوم اعلام کرد و افزود: کشور ما نباید به بهانه کمبود بوکسیت از توسعه پروژه‌های آلومینیوم دست بردارد، زیرا امروز کشورهایی نظیر قطر، بحرین، عمان و امارات که هیچ مزیت خاصی نسبت به ما ندارند در حال تولید آلومینیوم در سطح وسیع هستند، مثلا کشور امارات سالانه 2/5 میلیون تن آلومینیوم تولید می‌کند و کشورهای قطر و عمان نیز برنامه‌های خاص خود را دارند. 

امروز کشور امارات با اجرای پروژه شاهین درصدد تولید دو میلیون تن آلومینا از ذخایر بوکسیت گینه است، بنابراین در صورت حمایت مسوولان و رفع موانع می‌توان طرح دیگر ایمیدرو که تولید آلومینا از بوکسیت وارداتی از کشور گینه می‌باشد را عملیاتی نمود.

به گفته وی، پروژه انتقال بوکسیت از طریق لوله به دلیل نبود زیرساخت‌ها چند سالی است که طول کشیده ولی اسناد مناقصه تهیه و با همکاری شرکت MME در آلمان نهایتا از 17 شرکت بین‌المللی، 8 شرکت علاقمند به اجرای آن به صورت EPCF هستند که طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان سال برنده نهایی مشخص و عملا این پروژه از سال آینده وارد فاز اجرایی می‌گردد.

مدیر صنایع معدنی ایمیدرو دیگر پروژه این مجموعه را تولید پترولیوم‌کک (کک کلسینه) جهت استفاده در صنایع فولاد و آلومینیوم دانست و خاطرنشان کرد که ایمیدرو توانسته است از صنعت نفت کشور، سهمیه 27 هزار تن در روز جهت خوراک تولید پترولیوم دریافت کند، در این پروژه نیز هم‌اینک با همکاری یک شرکت فرانسوی به نام اکسنس کار مطالعاتی را آغاز و در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار در قالب یک شرکت خصوصی است.

به گفته وی، هر تن آلومینیوم 450 کیلو پترولیوم‌کک نیاز دارد یعنی حدود 350 تا 400 هزار تن پترولیوم‌کک در صنایع آلومینیوم نیاز است، که همه آن وارداتی است، ضمن آن‌که صنعت فولاد نیز در هر تن به 3 تا 5 کیلو پترولیوم‌کک نیاز دارد.

عناوین برگزیده